• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20526
+
-

تدابیر نو برای تامین امنیت عابران تبریزی

علی اسدوند| کارشناس شهرسازی: 

با توجه به حادثه‌دیدگی بالای عابران در تصادفات باید اقدامات پیشگیرانه در داخل شهر افزایش یابد. توجه به تکمیل و اصلاح خطوط گذر عابران پیاده در نقاط مختلف تبریز و با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی و تردد بیشتر کودکان و نوجوانان در معابر و خیابان‌ها، این اقدام ضروری است. حضور ایمن شهروندان در محل کار و تحصیل و تردد کم‌دردسر آنان در مسیرهای شهری نیازمند تدارک زیر‌ساخت‌های لازم است و همت مسئولان شهری را می‌طلبد. جدول‌کشی برای عابران ‌پیاده در برخی خیابان‌های پرتردد به‌تدریج به ‌سبب بارش‌ها و افزایش ترددها کم‌رنگ یا محو می‌شود و برخی علائم هشداردهنده نقص فنی دارند.

از سوی دیگر پیاده‌روهای منتهی به مراکز شلوغی مانند ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس به‌ویژه در مرکز شهر ایرادهای فنی دارند و عابران را مجبور به تردد از عرض خیابان می‌کنند که خطراتی به همراه دارد. نکته مهم دیگر ایجاد تدابیری برای جذاب کردن خط‌کشی‌های ترافیک برای شهروندان به‌ویژه کودکان و نوجوانان و همراه کردن آنان است. باید راهکارهای اصولی و روش‌های علمی به نوعی اجرا شود که خطوط عابر پیاده برای رانندگان و عابران پیاده دارای اهمیت بیشتری باشد و عابران خود را ملزم به تردد از این مسیرها کنند. همچنین رانندگان در این نقاط سرعت را کم کنند و حتی اگر عابری در حال تردد نباشد باید این عادت نهادینه شود تا خطوط عابر پیاده محلی امن برای عبور از خیابان باشد. خط‌کشی عابر پیاده مناسب‌ترین وسیله برای اعلام هشدار به رانندگان به شمار 
می‌رود. 

اکنون استفاده از روش‌های نو و به‌کارگیری مواد اولیه‌ای که دوام و پایداری و در ضمن بازدارندگی و هشدار‌دهی بیشتری داشته باشد و امنیت تردد برای شهروندان پیاده را افزایش دهد، باید در اولویت تصمیم‌گیران شهری قرار گیرد. باید مطالعات جامعی در زمینه ارتقای کیفی و کمی خط‌کشی‌ها صورت گیرد و از مشاوران مجرب در امور شهری و سازمان ترافیک شهرداری تبریز استفاده شود تا سطح ایمنی عابران پیاده افزایش پیدا کند. توجه به این مهم ضروری است که خط‌کشی عابر ‌پیاده در محل‌های غیرضروری موجب بی‌تفاوتی رانندگان به این خطوط می‌شود. مهم اینکه باید خط‌کشی‌های استاندارد عابر پیاده مطابق با شرایط جغرافیایی و ضوابط منطقه‌ای صورت گیرد. برای مثال نوع خطوط و رنگ‌های به کار برده شده باید در مناطقی مانند میدان ولی‌عصر و زعفرانیه که دمای هوا در فصل زمستان 5 درجه خنک‌تر از مرکز شهر است، متفاوت باشد و از رنگ‌های مقاوم‌تری در برابر سرما استفاده شود. در مقابل استفاده از رنگ‌های مقاوم‌تر در خطوط عابر پیاده در محل‌هایی که عابران بیشتری تردد می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. تجربه نشان می‌دهد که عمر خطوط عابر پیاده در مناطقی مانند خیابان جمهوری و بازار کمتر است. تغییر مواد مصرفی و اصلاح خطوط به منظور کاهش لغزندگی و انتخاب رنگ‌های مناسب برای ترافیک برای خط‌‌کشی گذرگاه‌های عابران، از مواردی است که باید رعایت شود. 

در اکثر شهرهای پیشرفته جهان از روش‌های تشویقی برای رعایت حق عابران پیاده استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌هایی به غیر از سفید مانند فسفری برای دید بهتر در شب و استفاده از طرح‌های برجسته و طراحی اشکال نشاط‌انگیز به‌ویژه در اطراف مدارس می‌تواند موجب اقبال بیشتر شهروندان به استفاده از خطوط عابر پیاده برای تردد  باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید