• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205255
+
-

تکلیف کودکان بدون کدملی برای شیرخشک چه می‌شود؟

از 20مهر در اکثر استان‌ها و از 27مهر در تمام شهرهای کشور، شیرخشک تنها با کد ملی عرضه می‌شود؛ اما مهم‌ترین نگرانی درباره کودکانی است که کدملی و شناسنامه ندارند.
سازمان غذا و دارو اعلام کرده که از این پس، تمامی شیرخشک‌ها در سامانه تی‌تک ثبت خواهند شد و داروخانه‌ها اجازه ندارند که بدون ثبت کدملی کودکان اقدام به عرضه این محصول کنند.
این در حالی است که در برخی شهرهای کشور ازجمله استان سیستان و بلوچستان، کودکانی متولد می‌شوند که بنا به دلایلی شناسنامه و کد ملی برای آنها صادر نمی‌شود. همچنین نوزادان و کودکان اتباع مهاجر هم هستند که کدملی ندارند. اینکه قرار است شیرخشک موردنیاز این کودکان، چگونه تامین شود و آیا این خانواده‌ها از این پس با مشکل تامین غذای کودکان شان مواجه خواهند شد، سؤالی است که با دستورالعمل جدید سازمان غذا و دارو مطرح می‌شود.
این در حالی است که براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو به ادارات کل این سازمان در استان‌های مختلف، از 27مهر هیچ داروخانه‌ای در سراسر کشور حق ندارد بدون کدملی اقدام به عرضه شیرخشک کند و با داروخانه‌های متخلف در این‌باره برخورد خواهد شد.
این دستورالعمل شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود که تاکنون بدون هیچ ضابطه‌ای توزیع شده و بیشترین آمار قاچاق را داشته است.
پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد که به هیچ عنوان قرار نیست کودکان فاقد کدملی، بدون شیرخشک بمانند؛ درخصوص تمامی این موارد، کد رهگیری صادر خواهد شد و خانواده‌ها با همین کد رهگیری قادر به دریافت شیرخشک موردنیاز فرزندان شان خواهند بود.بر اساس هماهنگی معاونت غذا و دارو در شهرهایی که با این مساله مواجه یا مهاجرپذیر هستند، خانواده‌های ایرانی می‌توانند به ثبت احوال منطقه خود مراجعه و این کد رهگیری را دریافت کنند. برای نوزادان ساکن در شیرخوارگاه  با هماهنگی بهزیستی، ثبت‌احوال و معاونت غذا و دارو کد رهگیری صادر خواهد شد. اتباع خارجی باید از وزارت کشور کد رهگیری دریافت کنند.
در این طرح که با هدف جلوگیری از قاچاق شیرخشک و مصرف بی‌رویه اجرا می‌شود قرار است به زودی میزان مصرف استان‌ها مشخص شود.
منوچهر دادگرنژاد، مدیر کل امور فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در این باره به همشهری می‌گوید: «قرار است برنامه توزیع شیرخشک مورد نیاز هر استان‌ بر اساس الگوی مصرف سال ۱۴۰۱، میزان موالید سال جاری تعیین و به صورت ماهانه بازنگری شود. در حال حاضر مشکلی هم از لحاظ تامین شیرخشک نداریم و با توجه به تامین این فرآورده یا تولید داخل و واردات، به زودی نیاز بازار مرتفع خواهد شد.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید