بیمهری دولت به مترو
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «دولت متروسواری نمیکند!» درباره کندی توسعه مترو بهدلیل بدهی و کاهش بودجه نوشته است: «درحالیکه مدیریت شهری بر تکمیل و توسعه مترو بهعنوان راهکار اساسی حل ترافیک و کاهش آلودگی هوا تأکید دارد، متأسفانه کیسه خالی مترو از بودجه از سرعت توسعه آن کاسته است.» این گزارش با اشاره به اظهارات شهردار تهران در جریان بازدید از خطوط مترو نوشته: «خطوط آماده بهرهبرداری از یکسو و نبود اعتبار برای احداث و تکمیل خطوط باقیمانده از سوی دیگر سبب شده است بسیاری از محلات پرتردد بدون دستیابی به مترو در کلاف ترافیک و آلودگی هوا درگیر شوند. دولت هم که قصد نداشته و ندارد سهم خود را برای تکمیل مترو بدهد، بر دامنه مشکلات حملونقل عمومی افزوده و دست مدیریت جدید شهری را در حنا گذاشته است.»
ضدعاشقانههای کلانشهرها
روزنامه «اعتماد» طی یادداشتی درباره شهرهای مدرن و پیامدها و رخدادهای «ضدامر عاشقانه» نوشته است: «کلانشهرها مرکز تحول فرهنگ و سلطه «روح عینی» بر «روح ذهنی» هستند. یعنی همهچیز در زبان، فن، حقوق، تولید، هنر، اشیای محیط خانگی و نظم ماشینی تجسم یافته است، بهعبارت دیگر بیتناسبی دهشتناکی بین پیشرفتهای فنی و پیشرفت فرهنگ فردی ملاحظه میشود.» به نوشته اعتماد، شهرهای بزرگ و شهرهای مدرن ضد «امر عاشقانه» هستند چرا که با دامن زدن به زیست انسانی و تشدید مصرف، شیئیشدگی انسان اتفاق تام و تمامی است که شهر جدید رقم میزند. در قسمتی از این یادداشت آمده است: «شخصیت همهجانبه و چندبعدی انسان در میان ابرهای غبارآلود خودرو و ترافیک و جمعیت انبوه اتوبوس و مترو پنهان میشود. تولیدات مختلف به ظاهر هنری در پس پرده صنعتیشده جامعه شهری، «تخیلات هنری» را جانشین «خیالات هنری» میکند؛ یعنی وادی «وهم» به جای وادی «عقل» مینشیند و در این جابهجایی «صورتها» به جای «سیرتها» اولویت مییابند.»
تجربه ناکام پیاده راهسازی در پایتخت
روزنامه «سازندگی» در سلسله گزارشها و یادداشتهایی پیرامون تجربه ناموفق پیادهراهسازی خیابان 17شهریور تهران نوشته است: «جنبش توسعه پیادهراهسازی در شهر تهران در یک دهه گذشته از سوی مدیریت وقت، بارها مورد توجه قرار گرفت و هزینههای هنگفتی هم برای آن صرف شد اما این اقدام کمتر خروجی فرهنگی و مثبتی داشت.» به نوشته سازندگی، امروز جز در چند خیابان مرکزی، سلطه خودروها بر انسانها به خوبی در تهران قابل مشاهده است. متأسفانه امروز مهمترین پروژه پیادهراهسازی شهر تهران یعنی پیادهراه 17شهریور با شکست مواجه شده و انتظار کسبه و ساکنان آن بازگشت خودروها به این محدوده است. » نویسنده همچنین در بخشی از این گزارش آورده است: «عملا توسعه پیاده راه در پایتخت بعد از پیادهراه 17شهریور متوقف شده و شهرداری حتی با تغییر ساختار فیزیکی مسیر پیادهراه در برخی نقاط شهر ازجمله خیابان سیتیر، در نهایت قادر به اجرای طرح خود نشد.»
پیشفروش نوزادان، معضل جدید شهر تهران
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «خانه ملت» در واکنش به انتشار خبری از سوی استاندار تهران مبنی بر پیشفروش نوزاد در شهر تهران، با انتقاد از بیتوجهی مسئولان نسبت به گسترش دامنه آسیبهای اجتماعی در سطح پایتخت گفته: «ما باید در گام نخست به ریشهیابی علل خرید و فروش نوزادان بپردازیم، چراکه این اقدام عجیبی است که در گذشته از آن تحت عنوان عملی به دور از انسانیت یاد میشد که در شرایط کنونی در حال عادیشدن است.» احمد بیگدلی با اشاره به نقش عمده مسائل اقتصادی و بیکاری در شکلگیری این پدیده گفته: «یکی دیگر از روشهایی که به معضل پیشفروش نوزادان دامن زده، مراجعه افرادی است که بهدلیل ناباروری، نوزاد زنان معتاد کارتنخواب را با وعده تأمین معیشت و ایجاد سرپناه برای آنها پیشخرید میکنند، بنابراین تا زمانی که فردی با مشکلات اقتصادی مواجه نباشد، امکان ندارد که فروش فرزند خود را بپذیرد.»
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب :
20149
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/nGlD
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved