• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199911
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjgR8
+
-

تغییر در نحوه تخصیص ارزکالاها

وزارت صنعت نحوه تخصیص ارز 3 گروه کالایی را مشخص کرد

وزارت صنعت نحوه تخصیص ارز خودروسازان، گوشت قرمز و چای را مشخص کرد. به‌نظر می‌رسد این گام نخست برای تغییر در تخصیص ارز کالا و همینطور اجرای سیاست‌های جدید برای دسته‌بندی کالاهای اساسی به‌منظور تعیین قیمت‌هاست. به‌گزارش همشهری، سیاست‌های ارزی کشور از زمستان پارسال و همزمان با تعیین ارز نیمایی به قیمت 28هزارو500تومان با تغییرات بنیادی مواجه شده است. طبق سیاست‌های جدید، محل تامین ارز کالا‌ها به 3دسته کلی تقسیم‌بندی شده‌اند؛ گروه اول کالاهای اساسی هستند که ارزشان را از تالار اول سامانه نیما به قیمت 28هزارو500تومان تامین می‌کنند. دسته دوم کالاهایی هستند که در زمره کالاهای اساسی دسته‌بندی نمی‌شوند. این کالا‌ها ارز مورد نیازشان از تالار دوم نیما تامین می‌شود. در حال حاضر قیمت ارز در این تالار در محدوده 37هزارو500تومان است. دسته سوم نیز ارز‌های خدماتی مانند مسافرتی، دانشجویی و درمانی است که این نیازهای ارزی نیز باید از طریق تالار اسکناس مرکز مبادله تامین ‌‌شود و در حال حاضر قیمت آن در محدوده 41هزارو300تومان است. این دسته‌بندی‌ها هم از جهت تفکیک منابع و مصارف ارزی کشور و هم از جهت قیمت‌گذاری یا قیمت تمام‌شده کالا‌ها اهمیت دارد و می‌تواند منجر به نوسان قیمت نهایی محصولات شود. اما از زمانی که این دسته‌بندی انجام شده اختلاف‌نظر‌هایی در مورد اینکه کدام کالاها در زمره کالاهای اساسی دسته‌بندی می‌شوند، وجود داشت. حالا در تازه‌ترین رویداد به‌نظر می‌رسد دولت برنامه تازه‌ای را برای دسته‌بندی کالا‌ها آغاز کرده است. بر همین اساس هفته گذشته کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت در جلسه‌ای، مصوبه ستاد تنظیم بازار درخصوص تغییرات جدید قیمت‌گذاری کالاهای اساسی را به صنایع مرتبط، ابلاغ کرد. براساس تصمیم وزارت صنعت کالاهایی که تاکنون مشمول قیمت‌گذاری مصوب و پیشینی بودند، در 3گروه کالایی شامل اقلام اساسی، اقلام ضروری و اقلام عادی گنجانده شدند. این به‌معنای آن است که برخی کالا‌ها از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شوند. حالا در تازه‌ترین رویداد که در تداوم تصمیم‌های هفته گذشته است، وزارت صنعت در حال مشخص‌کردن ارز مورد نیاز کالا‌های مختلف است و در نخستین گام نحوه تخصیص ارز 3گروه از کالا‌ها مشخص شد.

تغییر در نحوه تخصیص ارزکالاها
همزمان با دسته‌بندی جدید کالا برای قیمت‌گذاری به 3دسته اساسی، ضروری و عادی از روز شنبه، وزارت صنعت با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای نحوه تخصیص ارز کالا‌ها را هم در بخش‌های مختلف مشخص کرده است. در مهم‌ترین نامه روز شنبه وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای مهم به انجمن خودروسازان اعلام کرد با توجه به اجرای سیاست یکپارچه ارزی مقرر شده است کلیه شرکت‌های خودرو‌ساز نیازهای ارزی خود در واردات قطعات منفصله را از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند. بنابراین لازم است نسبت به بازنگری محل تامین ارز از سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی به غیر از نیما اقدام کنند. این به‌معنای آن است که شرکت‌های خودرو‌ساز دیگر نمی‌توانند ارز مورد نیازشان را برای تامین قطعات از سامانه نیما به نرخ 28هزارو500تومان تامین کنند و باید بخش عمده ارز خود را از تالار دوم نیما به نرخ 37هزارو500تومان خریداری کنند.
وزارت صنعت همچنین دیروز ارز مورد نیاز واردات گوشت و چای را تالار دوم نیما تعیین کرد و این به‌معنای آن است که دیگر ارز 28هزارو500تومانی برای واردات این کالا‌ها نیز تخصیص پیدا نخواهد کرد و واردات این کالا‌ها هم باید با ارز 37هزارو500تومانی انجام شود.

اثرات تغییر سیاست ارزی
تغییرات ارزی انجام‌شده در درجه اول برای اجرای سیاست یکپارچه‌سازی‌ ارزی انجام می‌شود و این به‌دلیل این است که اولا میزان تقاضا‌های ارزی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، مدیریت شود و از طرف دیگر این سیاست در تداوم گروه‌بندی کالاهای اساسی برای قیمت‌گذاری انجام می‌شود. این به‌معنای آن است که ظرف روز‌های آینده فهرست کالاهایی که مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند، کوچک‌تر و تغییراتی در حوزه قیمت‌گذاری برخی کالا‌ها و نحوه تخصیص ارز آنها ایجاد خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :