• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 22 مرداد 1402
کد مطلب : 199736
+
-

خلأ قانون و سوء استفاده متقلبین

نیمروز هجدهم مرداد‌ماه بود که خبر صدور حکم انفصال از خدمت عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از سوی دیوان عدالت اداری در رسانه‌ها پیچید. علت هم عدم‌اجازه ادامه تحصیل داوطلبان شبهه‌دار کنکورهای پیش از سال۱۴۰۱ و قبل از آن براساس احکام هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها اعلام شد. اما واقعا اصل ماجرا چه بود؟ در سال‌های 1401 و ماقبل آن گزارش شده که تعداد زیادی از افراد در کنکور تقلب کرده‌ و موفق شده‌اند به دانشگاه راه یابند. البته سازمان سنجش ابتدا زیر بار این مسئله نرفت و تلاش کرد با تکذیب این خبر و اعلام این موضوع که از زمان شروع به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار آزمون سراسری 1401، 1400 و سال‌های ماقبل آنکه حکم محکومیت دریافت کرده‌اند جلوگیری شده است این اطمینان را دهد که پای متقلبان به دانشگاه باز نشده است، اما تلاشش بی‌فایده بود.

دانشجوی شبهه‌دار کیست؟
در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ سازمان سنجش حدود هزار نفر از داوطلبان کنکور را شبهه‌دار تشخیص داد. گرچه برخی از این داوطلبان همان موقع، با پذیرش اتهام از میدان کنار کشیدند و بخشی هم در آزمون‌های بعدی قبول شدند، اما تعداد زیادی از آنها که زیر بار تقلب نمی‌رفتند در آزمون‌های شفاف‌ساز بعدی هم نتوانستند حدنصاب‌ها را کسب کنند و به همین دلیل نتیجه آزمون ورودی آنها در هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی و ابطال شد.  

مشکل کجاست؟
ثبت‌نام در دانشگاه همان و اخذ عنوان دانشجو به جای داوطلب همان. این افراد همین که پایشان به دانشگاه و کلاس‌های درس باز شد و عنوان دانشجو گرفتند، از همین اشکال قانونی استفاده و از سازمان سنجش به وزارت علوم و مجلس شکایت کردند؛ شکایتی که نتیجه‌اش شد ابلاغ استفساریه ماده۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری در مهر‌ماه۱۴۰۱. این قانون شامل حال افرادی است که عنوان داوطلب را داشته باشند؛ یعنی افرادی که در دوره زمانی اعلام نتایج اولیه کنکور تا زمان ثبت‌نام خارج از دانشگاه باشند. پس از ثبت‌نام در دانشگاه افراد دانشجو تلقی می‌شوند و درواقع سازمان سنجش باید قبل از دانشجو شدن آنها بتواند شبهه موردنظر را رفع یا تأیید کند. حالا که دانشجویان متقلب موفق به اخذ این حکم شده‌اند و تعدادی هم توانسته‌اند رأی بازگشت به دانشگاه  را بگیرند، این نگرانی وجود دارد که اگر به این استفساریه عمل نشود همه پرونده‌های مختومه شده سال‌های گذشته می‌توانند در این مسیر قرار بگیرند و فقط چند ده متقلب به دانشگاه نمی‌روند و این یعنی بیش از ۹هزار متقلب می‌توانند با این روش به دانشگاه دولتی بروند و فارغ‌التحصیل شوند و پیامدهای ناگواری برای جامعه به بار داشته باشند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید