• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 22 مرداد 1402
کد مطلب : 199734
+
-

مردم از لایحه و مفاد آن آگاه شوند

گزارش
مردم از لایحه و مفاد آن آگاه شوند

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

حدود 2ماهی می‌شود که لایحه عفاف و حجاب بعد از تهیه و تنظیم در مجلس شورای اسلامی است. با وجود اینکه انتظار می‌رفت لایحه به‌صورت علنی در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد اما هفته گذشته بنا به درخواست 15نفر از نمایندگان، بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل 85 به رأی گذاشته شد و پیشنهاددهندگان موفق شدند نظر مجلس را به دنبال کردن آن در کمیسیون‌ها جلب کنند. موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با همشهری، با دفاع از لایحه عفاف و حجاب نقدهای وارده بر آن را رد کرده و از آن به‌عنوان یک لایحه جامع، کامل، مستحکم و با قوام یاد کرد و گفت:« لایحه عفاف و حجاب یک لایحه مهم محسوب می‌شود که قانونی‌ شدن آن از واجبات است.»
به‌گفته او، تا به حال 1400پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس شورای برای اصلاح این لایحه ارائه شده است که بخش زیادی از آنها تکراری است و نمی‌تواند خدشه‌ای بر پیکره اصلی لایحه وارد کند.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه لایحه عفاف و حجاب از جامعیت و فراگیری بسیاری برخوردار است، تأکید کرد: این لایحه ظرفیت بازدارندگی و مقابله با تمامی موارد بی‌حجابی را داراست.
غضنفرآبادی در توضیح این شائبه که زنان مجلس سهم کمی در تصویب لایحه حجاب دارند، گفت:‌ در کمیسیون مشترک، منعی برای حضور بانوان نماینده وجود ندارد. در حال حاضر لایحه در کمیسیون قضایی تهیه و به صحن مجلس ارائه شده و هنوز به کمیسیون مشترک نرفته است؛ گرچه پیشنهاد شده تا براساس اصل 85مورد بررسی قرار گیرد که این پیشنهاد هفته گذشته طی اخذ رأی استمزاجی رأی آورد اما رأی‌گیری نهایی آن به‌زودی برگزار می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت تصویب لایحه عفاف و حجاب افزود: امروز عده زیادی از مردم به‌شدت دنبال تصویب این لایحه هستند و عده‌ای هم به‌خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن رسانه‌های غربی سعی بر انکار قانون حجاب دارند که با تصویب این قانون، دیگر امکان سرکشی از قانون حجاب وجود نخواهد داشت.
غضنفرآبادی با بیان اینکه عده‌ای آگاهانه و هوشیارانه با ترویج بی‌حجابی در کشور به دنبال تضعیف خانواده ایرانی و فرهنگ ناب ایرانی- اسلامی هستند، ادامه داد: به‌ گفته رهبری آنها می‌خواهند ایران را از آن فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی تهی کنند و به دنبال بی‌هویتی هستند؛ افرادی که صرفا باید با توسل به قانون در مقابل شان ایستاد و اجازه نداد در اهداف شان پیروز شوند.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه از تصویب و اجرای این قانون تا 30روز دیگر خبر داد و گفت: مردم هر چه سریع‌تر باید نسبت به این قانون آگاه شوند تا با توجه به جرائم سنگین دچار خطا نشوند. احکام در صورت حضور خوانده پرونده به‌صورت حضوری و در صورت عدم‌حضور غیابی صادر و نسبت به برداشت جریمه از حساب های بانکی اقدام خواهیم کرد؛ اگر حساب بانکی موجودی نداشت، جریمه تا هر زمان که پرداخت شود براساس نرخ روز محاسبه می‌شود.
غضنفرآبادی با اشاره به نقش پلیس در اجرای قانون عفاف و حجاب در جامعه می‌گوید: در اجرای این طرح پلیس به‌عنوان ضابط حضور دارد؛ اما فقط زمانی برای دستگیری افراد متخلف و هنجارشکن وارد میدان می‌شود که مصادیقی چون برهنگی، نیمه برهنگی، توهین به افراد با حجاب، جرائم سازمان یافته و ارتباط فرد با شبکه‌های معاند به اثبات برسد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :