• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 مرداد 1402
کد مطلب : 199210
+
-

ثبت ملی «جمعه بازار جویبار»

«جمعه بازار جویبار» به‌عنوان قدیمی‌ترین بازار سنتی محلی باقیمانده از گذشتگان مازندران که جدای از ماهیت اقتصادی مکانی برای گردشگری و بازدید مسافران است در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفته است.
آنطو‌ر که «ایرنا» گزارش داده است؛‌ مازندران مهد فعالیت بازارهای محلی و سنتی است؛ بازارهایی که در زمان‌های گذشته پای روستاییان را برای عرضه و فروش محصولاتشان به این شهرها می‌کشاند تا روی طبق‌های ساده  خود بتوانند روزی خود را کسب کنند. فروشندگانی که ویترین محصولات خود را به سادگی و بی‌آلایش روی تکه‌های چوب، نایلون‌های پلاستیکی پهن می‌کنند تا هرآنچه را از تولیدات سنتی و بومی خود دارند را در طبق عرضه قرار دهند. این بازارها به‌دلیل حذف واسطه و عرضه محصولات به‌قول معروف از تولید به مصرف که «نشان مازندرانی» را نیز با خود همراه دارند به نوعی تابلویی از فرهنگ، رسوم و سنت استان به‌شمار می‌روند. جمعه بازار جویبار، نشتارود، بازار امامزاده شاه رضا در روستای پهناب جویبار، پنجشنبه بازار جاده قدیم آمل، بابل، بهمنیر و امامزاده ابراهیم بابلسر، چهارشنبه بازار قائمشهر، سه‌شنبه بازار میر بازار بابلسر، بازار قلعه گردن و خرم آباد بازار مشترک دو روستا در تنکابن و یکشنبه بازار دوازده چشمه آمل از بازارهای سنتی مازندران هستند.
جمعه‌بازار جویبار در ابتدای ورودی شهر جویبار نزدیکی رودخانه سیاهرود و نزدیکی پل جمعه بازار جویبار (خشت پل) مربوط به دوره قاجار یکی از این بازارهای سنتی است که به‌صورت هفتگی هر جمعه برپا می‌شود و ثبت ملی شده است.  سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه این جمعه‌بازار به شماره۲۰۴۷ به‌عنوان تنها بازار محلی و سنتی مازندران ثبت در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت شد، گفت: «آماده‌سازی پرونده ثبت این بازار در فهرست میراث ناملموس کشور به اواخر سال۱۳۹۸ برمی‌گردد. ابتدا در کمیته‌ای به همین منظور در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران این بازار مطرح و توسط کارشناسان بررسی و پس از اخذ تأیید این کمیته پرونده برای طی کردن مراحل نهایی ثبت ملی به وزارتخانه ارسال شد.» «محسن باستانی» با بیان اینکه پس از مراحل ثبت این اثر به تازگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ثبت این بازار در فهرست میراث ناملموس خبر داد، افزود: «در مازندران بازارهای محلی و سنتی مختلفی در نقاط مختلف فعالیت می‌کنند، اما فقط جمعه‌بازار جویبار قابلیت ثبت به‌عنوان یک اثر میراثی دارد. این ویژگی‌ها شامل برگزاری برخی آداب و رسوم سنتی مازندران ازجمله کشتی لوچو یا انجام برنامه‌های مفرح معرکه‌گیری با مارهاست و از سوی دیگر، این بازار همچنان محل حل و فصل اختلافات توسط افراد ریش سفید است.» به‌گفته او، طبخ کباب گاومیش آن‌هم با وجود تغییر فرهنگ در گذر زمان از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این بازار قدیمی و سنتی استان مازندران است. جمعه بازار جویبار تنها بازار سنتی با قدمت حدود ۲۰۰ساله استان است و مابقی بازارها قدمت ۵۰ساله دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :