• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197437
+
-

شدت‌گرفتن نظامی‌گری بایدن از اروپا تا غرب آسیا

شدت‌گرفتن نظامی‌گری بایدن از اروپا تا غرب آسیا

به‌نظر می‌رسد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش دارد که با نزدیک‌شدن به آخرین سال ریاست‌جمهوری خود دست به برخی اقدامات نظامی جنجالی بزند. در همین ارتباط نیز رسانه‌های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند که رئیس‌جمهوری آمریکا به پنتاگون اجازه داده است تا 3هزار نیروی ذخیره ارتش را به اروپا اعزام کند. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارش خود درباره اعزام نیروهای ذخیره آمریکا به اروپا اعزام این نیروها را با تداوم جنگ اوکراین مرتبط دانست. آمریکا بیش از ۱۰۰هزار نیرو در اروپا دارد که با حمله روسیه به اوکراین در فوریه‌۲۰۲۲ تعداد این نیروها همواره در حال افزایش بوده است.‌
از سوی دیگر آنگونه که وبگاه آکسیوس گزارش داده است، اعزام نیروهای آمریکایی به اروپا تحت عنوان «عملیات عزم آتلانتیک» انجام می‌شود و آمریکا این نیروها را به‌صورت چرخشی به جناح شرقی ناتو می‌فرستد تا قوای دفاعی این منطقه را تقویت کند. از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد که مجوز بایدن دست پنتاگون در تقویت ستاد فرماندهی اروپایی آمریکا را بازتر می‌کند، اگرچه یک مقام پنتاگون گفته است که اعزام این 3هزار سرباز حدود ۶‌ماه طول خواهد کشید. همزمان با اعزام این نیروها، «رابرت اف. کندی جونیور» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعزام نیروهای ذخیره جدید آمریکا به اروپا را آماده‌سازی برای جنگ عنوان کرد. او که برادرزاده «جان اف. کندی»، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکاست، در توییتر نوشت که برنامه بایدن در راستای آماده‌سازی برای جنگ زمینی با روسیه است. علاوه بر کندی، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز به تصمیم دولت بایدن برای اعزام 3هزار تن از نیروهای ذخیره ارتش آمریکا به اروپا به‌شدت انتقاد کرد و گفت که سیاست‌های بایدن امنیت مرزهای آمریکا را تهدید می‌کند و ما را بیش از پیش به‌سوی جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد.
آمریکا هنوز علت مشخصی برای اعزام نیروهای ذخیره به اروپا اعلام نکرده‌ است، اما پیش از این منابع دیگری نیز بایدن را به جنگ افروزی در اروپا و علاقه‌مندی به ادامه جنگ روسیه در اوکراین متهم کرده بودند. البته تلاش دولت بایدن برای نظامی گری آمریکا تنها محدود به اروپا نیست، بلکه کاخ سفید طی یک هفته گذشته تحرکات نظامی خود در دیگر مناطق را شدت بخشیده است، ازجمله شبکه خبری المیادین گزارش داد که واشنگتن به پایگاه‌های خود در شهر الحسکه واقع در شمال شرق سوریه، تجهیزات نظامی و لجستیکی ازجمله صد خودروی زرهی فرستاده است. گفته شده این تجهیزات شامل دو کاروان نظامی بوده است که در آن، ۱۰۰خودروی زرهی وجود دارد و به پایگاه‌های آمریکا در الشدادی، رمیلان و تل بیدر ارسال شده است. روز گذشته نیز یک مقام مسئول ارشد در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ایالات متحده در حال تقویت جت‌های جنگنده در اطراف تنگه استراتژیک هرمز برای محافظت از کشتی‌هاست و قرار است تا چند روز آتی تعدادی از جنگنده‌های اف16آمریکایی به خلیج‌فارس اعزام شوند. محافظت از ایمنی دریایی و عبور نفتکش‌ها بهانه آمریکا برای اعزام جنگنده‌های اف16به خلیج‌فارس اعلام شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید