• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب : 195173
+
-

ماجرای تولید فیلم مشترک با دیگر کشورها

ماجرای تولید فیلم مشترک با دیگر کشورها

در موضوع تولید مشترک، یک اصل وجود دارد و آن اینکه صرف ساخته شدن یک فیلم در کشور دیگر، به‌عنوان محصول مشترک محسوب نمی‌شود. اصولا فیلمی تحت‌عنوان محصول مشترک به‌حساب می‌آید که علاوه بر حضور عوامل خارجی، سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده‌ای خارجی نیز داشته باشد و زمینه نمایش آن فیلم در کشور دوم نیز فراهم شود. برای این منظور روس‌ها از تقویت همکاری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر روسیه و ایران خبر دادند و از همکاری با سینماگران ایرانی استقبال کردند تا جایی که هلدینگ گازپروم مدیای روسیه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر سر تولید فیلم مشترک به توافق رسیدند.
به‌طور نمونه «مسخ نرگس» فیلم حامد علیزاده سال گذشته به‌عنوان تولید مشترک ایران و اسپانیا، با حضور بازیگرانی از این 2 کشور و با تکیه بر المان‌های فرهنگی این 2 ملت هم برای تولید تلاش را آغاز کرد. همچنین توافقاتی میان مقامات سیاسی و فرهنگی ایران با کشورهایی چون عمان، لبنان و لهستان برای تولید سینمایی مشترک به امضا رسید.
اخیرا هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا، در 3 حوزه «ارتباطات فرهنگی»، «رسانه و اطلاع‌رسانی» و «کتابخانه ملی» تفاهمنامه امضا کردند و گفت‌وگوها برای سرمایه‌گذاری ایران در بازار کاغذ آمریکای جنوبی هم انجام شد. علاوه بر 3 تفاهمنامه، تهیه فیلم سینمایی مشترک با موضوع حمل‌ونقل دریایی متقابل میان ایران و ونزوئلا در دستور کار قرار گرفت.
پیش از این هم اهاگن آفیان، مدیرکل کشورهای همسایه وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرده بود که درباره همکاری‌های 2 کشور در حوزه سینما گروه‌های سینمایی ایرانی هستند که در ارمنستان یک‌سری فیلمبرداری‌هایی انجام می‌دهند اما یک کار جدیدی در دست انجام است که به‌طور مشترک میان 2 کشور انجام می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید