• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194394
+
-

گفت‌وگو با مسئول اجرایی ستاد مردمی اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها

شب خوب تهرانی‌ها با «مهر خواهر برادری»

شب خوب تهرانی‌ها با «مهر خواهر برادری»

عباس حیدری، مسئول اجرایی ستاد مردمی اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها با اشاره به حضور پرشور شهروندان و عاشقان امام‌رضا(ع) در جشن امام‌رضایی‌ها گفت: برآوردها نشان داد که بالغ بر200هزار نفر در این اجتماع بزرگ حضور داشتند. همچنین 10شبکه تلویزیونی این برنامه را به شکل زنده پخش کردند.

 شبی سراسر نور، شادی و شعف
۸ خردادماه ساعت ۸ شب، میدان خراسان تهران و خیابان‌های منتهی به آن سراسر نور، شادی و شعف بود؛ جشنی که با استقبال بیش از 200هزار نفر همراه بود و اجتماع بزرگ امام‌رضایی‌ها را شکل داد. عباس حیدری مسئول اجرایی ستاد مردمی اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها  درباره این جشن بزرگ چنین توضیح داد:

 تهران چگونه مهیای جشن بزرگ امام رضایی‌ها شد؟
اجتماع بزرگ امام‌رضایی‌ها حاصل یک‌ماه برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات مشترک با سازمان‌های مختلف ازجمله آستان حضرت معصومه(س)، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و آستان قدس رضوی بود. همچنین جلسه‌ای مشترک با معاونان اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌های کلانشهرها در مشهد برای اجرای این برنامه در تمام کلانشهرها شکل گرفت. درواقع این رویداد بزرگ محصول همفکری و پای کار آمدن همه ارکان جبهه انقلاب محسوب می‌شود و به‌طور قطع نمی‌توان به‌تنهایی چنین رویدادی را طرح و برنامه‌ریزی کرد؛ به‌خصوص در کلانشهری مثل تهران که فقط کارهای گروهی و قرارگاهی در آن جواب می‌دهد. بحمدلله در مدت اخیر و مشخصا در این دوره مدیریتی یک هم‌افزایی میان ارگان‌های مختلف شکل گرفته است و ما هم وظیفه داریم که حداکثر استفاده را از چنین ظرفیتی داشته باشیم.  بسیج، سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صداوسیما، شهرداری تهران، فرمانداری و استانداری، فراجا، قرارگاه قرب بقیه‌الله و… همه پای کار آمدند تا برنامه بزرگی مثل اجتماع بزرگ امام‌رضایی‌ها رقم بخورد.

وقتی  همه پای کار  می‌آیند
هیچ شکی در این موضوع نیست که مردم ما نیاز به شادی و نشاط دارند و برگزاری جشن‌های بزرگ خیابانی همیشه مورد استقبال مردم عزیزمان قرار گرفته است.
برگزاری تجربه‌های موفقی مثل «سلام فرمانده»، «سلام یا مهدی»، جشن ۱۷ربیع‌الاول در میدان ولیعصر(عج)، جشن فرشته‌ها، جشن روزه اولی‌ها، جشن‌های نیمه شعبان، جشن ۱۰ کیلومتری عید سعید غدیر خم، جشن امام رضایی‌ها در سال ۱۴۰۱ و در نهایت اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها که همین چند روز پیش با شعار «مهر خواهر برادری» برگزار شد، شاهدی بر این ادعاست.
 البته باید این نکته را به‌خاطر داشته باشیم که ما در برگزاری جشن‌های خیابانی آن هم با این ابعاد و جمعیت وسیع هنوز در ابتدای راه هستیم و مسیر زیادی تا بی‌نقص بودن در پیش داریم، اما شکر خدا لطف و مهر مردم را در تمام این جشن‌ها در کنار خود داشته‌ایم.

 از «سلام فرمانده»  تا «مهر  خواهر برادری»
اتفاق مهم در رویدادها و جشن‌های بزرگی که پشت سر گذاشتیم، پای کار آمدن تشکل‌ها و گروه‌های مردمی بود. گروه‌های جهادی، مساجد، سراهای محلات، هیئت‌های مذهبی، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیریه‌ها و… همه پای کار آمدند و در همه این برنامه‌ها فعال بودند.
حتی بخش عمده خدمات پذیرایی و برنامه‌های فرهنگی این رویدادها توسط موکب‌ها مدیریت شد. البته ما در طرح و اجرای این برنامه‌ها الگو و تجربیات قبلی نداشتیم و قطعا ضعف‌ها و نواقصی وجود دارد که قطعا با کمی خلاقیت و نوآوری مرتفع خواهد شد. بحمد‌لله، نظر مقام معظم رهبری نیز نسبت به برگزاری چنین رویدادها و جشن‌هایی مساعد است و مثلا تمجید و اظهار لطفی نسبت به برخی از این جشن‌ها و برنامه‌ها ازجمله «سلام فرمانده» و جشن عید غدیر داشته‌اند.

تهران چقدر مهیای جشن‌های خیابانی است؟
شادی و نشاط نیاز اساسی جامعه به‌ویژه نیاز جوانان و نوجوانان است و شکر خدا فعالان و مدیران فرهنگی به‌خوبی متوجه‌ این نیاز شده‌اند و به‌طور مداوم و در طول سال در حال برنامه‌ریزی و اجرای چنین رویدادهایی هستند. اما باید به این نکته هم‌ اشاره کرد که متأسفانه تهران فضای مناسبی برای اجرای این قبیل برنامه‌ها و جشن‌ها ندارد و برگزاری رویدادهای بزرگ خیابانی، تبعاتی مثل ترافیک شهری را در پی دارد.
 ما برای برگزاری جشن‌های بزرگ‌تر به زیرساخت‌هایی ازجمله سرویس بهداشتی، پارکینگ و… نیاز داریم که از معضلات جدی جشن‌های خیابانی است؛ هرچند که تقریبا در همه جای دنیا، جشن‌های خیابانی تبعاتی برای شهر و شهروندان در پی دارند و تهران هم از این قاعده مستثنا نیست. البته ما در اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها شاهد همکاری و تمهیدات شهری مهمی بودیم.
حضور ۲۴ تیم از آتش‌نشانان به همراه ۱۳دستگاه خودروی سبک و سنگین و ۱۹ دستگاه موتورسیکلت، در قالب ۶۰ نفر برای تامین ایمنی شهروندان در محل برگزاری جشن امام رضایی‌ها از این دست بود. ۸ آتش‌نشان به همراه ۴ دستگاه خودروی سنگین و ۲۷ آتش‌نشان به همراه ۹دستگاه خودروی پشتیبانی در اطراف محل برگزاری جشن استقرار داشتند که جا دارد از این تمهیدات هم قدردانی کنیم.

شهرهایی که از جشن خیابانی تهران الگو گرفتند
الگو گرفتن سایر کلانشهرها و شهرهای دیگر از تهران در برگزاری جشن‌های خیابانی یکی از اتفاقات مثبت بود. امسال در دهه کرامت تقریبا در همه کلانشهرهای ایران اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها برگزار شد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار این موضوع گذشت. رویدادهای متنوع و جذاب، شامل برنامه‌های جذاب فرهنگی، هنری و ورزشی بود و برای گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه کودکان و نوجوانان، شگفتانه‌های بسیاری داشت. پیش‌بینی غرفه‌های بازی و سرگرمی و جُنگ شادی برای کودکان ازجمله این شگفتانه‌ها بود که بستری مناسب برای حضور خانواده‌ها در این جشن بزرگ همراه با فرزندان خردسالشان را فراهم کرد.

شادی مردم
تمام خیابان‌ها و میدان خراسان مملو از حضور خانواده‌های زائران، مجاوران و موکب‌های مردمی است. مواکب متعددی در خیابان برپا شدند که خدمات مختلفی به زائران ارائه دادند، هرکدام از مواکب را خادمان موسی‌الرضا از نقاط مختلف تهران برپا کردند، موکبی با غذا و موکبی با شربت و شیرینی از حاضران پذیرایی کرد. زوج جوانی با کالسکه فرزند خود در حرکت هستند، پدر جوان می‌گوید:  امشب آمدیم تا هم در جشن میلاد امام رئوف شرکت کنیم و هم پسرکوچک‌مان از برنامه‌های شاد استفاده کند؛ او  نقاشی کشید و اسباب بازی گرفت. پیرزنی که در میانه میدان به سختی با واکر ایستاده است هم می‌گوید: دلم بی‌تاب صحن و سرای خراسان بود. حالمان خوش شد با این حال و هوایی که در میدان خراسان برایمان ایجاد کردید. نمی‌دانم کار چه‌کسی بود، اما خدا خیرش بدهد که دلمان را برد به مشهد.

بزرگ‌ترین نورافشانی پایتخت
در شب میلاد ثامن‌الحجج امام رضا(ع) بزرگ‌ترین نورافشانی پایتخت در حاشیه اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در میدان خراسان توسط سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد. برپاکنندگان جشن بزرگ خانوادگی امام رضایی‌ها، تشکل‌های مردمی، هیئت‌های مذهبی و مؤسسه‌های مردم‌نهاد در کنار شهرداری و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بودند که با مردم پای کار آمدند.



 






 

این خبر را به اشتراک بگذارید