• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194210
+
-

هاب صادرات صنایع‌دستی ایران از ترکیه به حاشیه خلیج‌فارس و قلب اروپا منتقل شد

پل جدید صادرات صنایع‌دستی ایران

گزارش
پل جدید صادرات صنایع‌دستی ایران

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پل صادراتی صنایع‌دستی ایران را از ترکیه خارج و به 3کشور قطر، عمان و اسپانیا منتقل کرد.  از این پس این 3کشور هاب صادرات صنایع‌دستی ایران هستند.
تبدیل هاب صادراتی صنایع‌دستی ایران به اروپا به‌منظور  دور زدن تحریم‌ها و تسهیل ارزآوری صنایع‌دستی به کشور در دولت‌های گذشته مطرح شد. قرار بود در این پروژه که هیچ‌گاه نیز به اجرایی‌شدن نرسید و تنها به حیف و میل اعتبارات دولتی منجر شد، توزیع صنایع‌دستی ایران در ترکیه و فروش آن با برند آن کشور به‌منظور دور زدن تحریم‌ها در ورود ارز به ایران انجام شود.این پروژه به‌رغم تبلیغات فراوانی که مسئولان وزارت میراث فرهنگی در دولت‌های سابق داشتند، هیچ‌گاه به سرانجام نرسید و هنرمندان صنایع‌دستی و تولیدکنندگان نه‌تنها نتوانستند محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند که با مشکل صادرات هم مواجه شدند.
حالا اما مریم جلالی‌دهکردی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داده  که ایران هاب صادرات صنایع‌دستی خود را از ترکیه به 3کشور قطر، عمان و اسپانیا در اروپا منتقل کرده و قرار است در این کشورها مرکز فروش صنایع‌دستی ایرانی تاسیس شود.



هدفگذاری صادرات صنایع‌دستی تا شاخ آفریقا
فرزاد اوجانی، سرپرست دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی‌ صنایع‌دستی: انتخاب و تعیین بازارهای هدف صادرات صنایع‌دستی ایران شاخصه‌های متفاوتی دارد. زمانی برای کاهش هزینه‌های صادرات، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌عنوان هاب صادراتی مطرح می‌شوند و یک زمان، برای تعیین بازار هدف صادرات صنایع‌دستی کشور چین با برخورداری از 300 مولتی میلیاردر جهان هدفگذاری می‌شود تا اگر یک‌درصد از کالاهای صنایع‌دستی ایران را خریداری کنند 4میلیارد دلار کالا خریداری کرده‌ باشند، اما زمانی نیز برای هدفگذاری بازارهای صادرات صنایع‌دستی ایران درآمد سرانه یک کشور درنظر گرفته می‌شود. تعیین بازارهای صادراتی البته بستگی به تغییرات محیطی نیز دارد؛ مثلا حالا که قطر برای هاب صادراتی ایران تعیین شده به این دلیل است که یک کشور همسایه با مناسبات خوب سیاسی و البته درآمد سرانه بالا در کنار ایران قرار دارد که علاقه مردم آن کشور به خرید صنایع‌دستی ایران، می‌تواند تأثیر خوبی بر صادرات داشته باشد. معاونت صنایع‌دستی هم‌اکنون در حال بررسی اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با کشورهای مختلف است تا مشخص شود کدام‌یک از آنها همراه با صادرات صنایع‌دستی ایران هستند؛ چون صنایع‌دستی ایران هنوز در برخی کشورها عرضه نشده در حالی  که می‌تواند جای خود را به‌خوبی در آنها باز کند. باید به این نکته توجه داشت که کاهش صادرات صنایع‌دستی ایران و رقم پایین صادرات در این بخش به‌دلیل آن است که شرکت‌های بزرگ بازرگانی صنایع‌دستی به‌عنوان بخش خصوصی، هنوز آنطور که باید بر صادرات صنایع‌دستی کار نکرده‌اند. در حال حاضر کشور عمان نیز به‌دلیل مناسبات سیاسی خوب با ایران به‌عنوان هاب صادراتی صنایع‌دستی کشور درنظر گرفته شده است. البته کشورهای هدف صادرات صنایع‌دستی همچنان شامل ترکیه، چین و اسپانیا و حتی در شاخ آفریقا، الجزایر نیز می‌شود.


معافیت 200دلاری صادرات صنایع‌دستی روی میز دولت


محمود لیائی، مدیرعامل شرکت پست: افزایش معافیت صادرات صنایع‌دستی از ۸۰ به ۲۰۰دلار را به دولت پیشنهاد داده‌ایم که امیدوار هستیم در هیأت دولت تصویب شود. با یکی از کشورها نیز برای عرضه محصولات صنایع‌دستی ایران در 2سایت خارجی پرفروش کالا مذاکره شده است. همچنین جلسه‌ای با ایرلاین این کشور داشتیم و قول مساعد برای ارسال محصولات به این کشور صورت گرفت. توافق با روسیه برای عرضه محصولات صنایع‌دستی ایران در این کشور نیز انجام شده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید