• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193973
+
-

سیاست در هفته‌ای که گذشت

از نشست بریکس تا ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس

در هفته‌ای که به روز پایانی آن رسیده‌ایم، جهان سیاست مانند روزها و هفته‌های قبل شاهد اتفاق‌های گوناگونی در اقصی نقاط جهان بود؛ اخباری که همگی از یک هفته پرجنب و جوش در حوزه سیاست در روزهای اخیر حکایت دارد.

نشست دوستان بریکس
خبر قابل توجهی که اوایل این هفته از دنیای سیاست به جهان مخابره شد، نشست وزرای خارجه «دوستان بریکس» با حضور حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در کیپ تاون آفریقای جنوبی بود. اجلاس وزرای خارجه «بریکس» به میزبانی نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در کیپ‌تاون برگزار شد. استفاده از واحد پول مشترک بین کشورهای بریکس و پذیرش اعضای جدید از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود. گروه بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است که همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در  دستور کار دارند.

سخنرانی رهبر  معظم انقلاب در مراسم ارتحال امام ره  
 همزمان با سی‌و‌چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم ویژه این روز در حرم مطهر امام(ره) با اشاره به دشمنی دامنه‌دار دنیای استکبار با انقلاب اسلامی، رمز موفقیت امام(ره) در به پیروزی‌رساندن این انقلاب را ایمان و امید ایشان به آینده دانستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه چنین نگاهی منجر به ایجاد 3تحول عظیم در ایران، امت اسلامی و جهان معاصر شد، بر اهمیت تقویت ایمان و امید میان اقشار مختلف مردم تأکید فرمودند.

تکذیب لغو پرواز باکو- تهران
 فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف گزارش‌ها درباره لغو پروازها از باکو به تهران را تکذیب کرد. خبرگزاری ترند به نقل از این فرودگاه گزارش داد: پروازها به تهران مطابق معمول انجام می‌شوند. عصر یکشنبه برخی گزارش‌ها در فضای مجازی از لغو پروازها از باکو به تهران از روز شنبه حکایت داشت و ادعا کرده بودند که این پروازها بدون اطلاع عمومی متوقف شده‌اند.

سفارت ایران در  ریاض بازگشایی شد
 مراسم بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض ۱۶ خرداد با حضور سرپرست سفارت کشورمان در عربستان و جمعی از مسئولان وزارت خارجه 2 کشور برگزار شد. علیرضا بیکدلی، معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، ایرانیان و امور مجلس با تشکر از تسهیلات ارائه شده برای بازگشایی و فعالیت سفارت ایران گفت: فعالیت سفارتخانه‌های 2 کشور مسیر همکاری‌های ایران و عربستان را تسهیل می‌کند. در این مراسم همزمان با پخش سرود ملی، پرچم جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز درآمد و فعالیت سفارت کشورمان در ریاض رسماً آغاز شد.

 ارائه لایحه برنامه هفتم هفته آینده به مجلس
 به‌احتمال زیاد هفته آینده رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود تا لایحه برنامه هفتم توسعه را ارائه کند. به‌گفته مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، هفته آینده لایحه برنامه هفتم توسعه ارائه می‌شود و باید در بررسی و تصویبش به مسائل مهم کشور و منابع دولت توجه شود. او درباره ویژگی‌های لایحه برنامه هفتم توسعه، اعلام کرده که هنوز نسخه و متن نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه نشده است.

ردپای  منافقین در حمله به مجلس
پس از گذشت ۶ سال از حادثه تروریستی حمله داعش به مجلس شورای اسلامی ایران، برای نخستین‌بار، جزئیات جدیدی از ابعاد این ماجرا که حاوی اطلاعاتی درباره همکاری منافقین با داعش برای طراحی و اجرای این عملیات است، منتشر می‌شود. بنابر این گزارش، پیش از حمله تروریستی، گروهک تروریستی منافقین از طریق جاسوسی، نقشه‌های ورود و خروج ساختمان‌های مجلس را به‌دست آورده و دراختیار داعش قرار داده و همچنین طراحی عملیات تروریستی را به‌عهده داشته است. عوامل منافقین اطلاعات مربوط به ساختمان‌ها و مسیرهای ورود و خروج به مجلس را از طریق ارتباط با یکی از کارکنان مجلس به‌دست آورده و برای اجرای عملیات در اختیار داعش قرار داده‌اند. فرد مرتبط با منافقین، از همراهان یکی از نمایندگان مجلس بوده که از طریق فضای مجازی با این گروهک تروریستی مرتبط شده و طی مدت ارتباط، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را در اختیار آنها قرار داده بود. او هم‌اکنون در بازداشت دستگاه‌های امنیتی قرار دارد.

بازآماد 2 فروند جنگنده و  هواپیما
با حضور امیر خلبان حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش، یک فروند هواپیمای ترابری سنگین« سی۱۳۰» و یک فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن راهبردی «سوخو۲۴» بازآماد شده و پس از انجام پرواز و تست نهایی به ناوگان عملیاتی نیروی هوایی ارتش ملحق شدند. هواپیمای «سی۱۳۰» با ۴۰هزار نفر ساعت و هواپیمای «سوخو۲۴» با ۱۰۸هزار نفر ساعت، با تلاش کارشناسان و نخبگان جوان و زبده فنی پایگاه هوایی شهید دوران، بازآماد(اورهال) و به ناوگان هوایی ارتش ملحق شدند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید