• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192387
+
-

مدرسه سبزیجات

ایده خوب
مدرسه سبزیجات

مهتاب خسروشاهی

آخرین تصویری که از مدرسه دوره ابتدایی در ذهن شما مانده چیست؟ از دوره راهنمایی و دبیرستان چطور؟ دوست دارید بار دیگر آنها را ببینید؟ به‌نظرتان اگر دوباره به همان محله و مدرسه بازگردید، همه‌چیز سرجای خودش باقی است؟ ممکن است نباشد! مثل مدرسه‌ای در کانادا که احتمالا محصلان آن، مدرسه را نخواهند شناخت!
زمستان‌های سرد ایالت ساسکاچوان، بسیار سخت و غیرقابل تحمل است؛ بنابراین کشاورزی بیشتر در گلخانه‌ها انجام می‌شود، اما یک زوج مبتکر و فعال ساکن ایالت ساسکاچوان کانادا، پا را از گلخانه فراتر گذشته‌ و مدرسه‌ای قدیمی و متروکه را به باغی از سبزیجات تبدیل کرده‌اند؛ باغی که پاسخگوی نیاز کل شهر است.
این مدرسه که حالا به باغ بزرگ کاشت سبزیجات بدل شده در خلیج هادسون قرار دارد. جون و جان نل، زوجی هستند که مزرعه هیدروپونیک‌شان را در این مدرسه بنا کرده‌اند. در این باغ محصولاتی چون کاهوی ایرانی، چغندر، کاهوی بنفش، کاهوی سبز، شیرین‌بیان، انواع کلم، شوید، جعفری، کدو، خیار، روکولا، برگ چغندر سوئیسی، انواع گوجه‌فرنگی شامل گوجه‌فرنگی معمولی، گوجه‌فرنگی گیلاسی، گوجه‌فرنگی زرد، ترب سیاه و سفید، تربچه و ریحان کاشت و برداشت می‌شوند.
جون و جان نل، پس از مهاجرت از آفریقای جنوبی به کانادا این کار را شروع‌ کرده‌اند. این مدرسه که فقط برای اجرای بعضی از برنامه‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، مدت‌ها بود که به‌صورت متروکه مانده بود. این زوج پس از صحبت با شهردار و دریافت مجوز کاربری تازه، فعالیت خود را آغاز کردند. به‌گفته این زوج، در تصور آنها نبود که مردم این‌قدر از کار آنها استقبال کنند و مزرعه هیدروپونیک آنها بتواند به‌تدریج گسترش یافته و پاسخگوی نیاز همه ساکنان شهر شود.
پیش از شروع به‌کار این مزرعه، محصولات کشاورزی با کامیون به این شهر انتقال می‌یافتند. قرنطینه‌های طولانی‌مدت در دوره کرونا باعث شد تا مردم این منطقه نتوانند به‌مدت 3روز هیچ محصول گیاهی‌ای دریافت کنند.
درحال حاضر مزرعه در چند کلاس و کتابخانه این مدرسه بنا شده و بسیای از کلاس‌ها هنوز خالی است. به‌نظر می‌رسد با توجه به استقبال شهروندان برای خرید سبزی و صیفی از این مدرسه باغی، صاحبان آن کشت خود را گسترش دهند.
کشت هیدروپونیک یکی از روش‌های خوب برای جبران کمبود سبزی و صیفی‌جات در مناطق سردسیر است. درحال حاضر هنوز محصولاتی مانند لوبیاها و سیب‌زمینی در این باغ کشت نشده است. در کشت هیدروپونیک کنترل دما، کنترل آفت‌ها و تامین موادمغذی اگرچه می‌تواند به‌خوبی و سریع انجام شود، اما به همان نسبت نیز امکان آفت‌زدگی و گسترش آن وجود دارد.
برنامه آینده این مدرسه باغی، تاسیس یک کافه و اتاق کنفرانس برای حضور دیگر کشاورزان هیدروپونیک و تبادل‌نظر در راستای تامین نیازها و پاسخگویی به ذائقه مردم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید