• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
جمعه 29 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192174
+
-

دوباره جمعه پس از ۱۱ سال

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

از آن  پنجم اسفند ۱۳۹۰  که در پایان برگزاری مراسم فینال جشنواره سودوکو، با کاغذ روزنامه همشهری خداحافظی کردم، بیش از 11سال گذشته است. یک خداحافظی در آن جمعه کذایی اتفاق افتاد و یک سلام دوباره در جمعه!
اگر سودوکوباز بوده‌اید شاید شما هم خاطره‌ای از این جشنواره داشته باشید. بیش از ۶۰هزار شرکت‌کننده، حدود 6‌ماه در مسابقات پیامکی که به صورت هفتگی برگزار می‌شد از راه‌دور تلاش کردند تا به مرور به صدر جدول امتیازات برسند و حق نشستن روی صندلی‌های سالن فینال حضوری ۵۰۰نفره جشنواره سودوکو را از آن خود کنند.
طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، در اختتامیه بزرگ ترین مسابقه منطقی کشور، باید «قهرمان قهرمانان سودوکوی ایران» از بین مدعیانی سرسخت انتخاب می‌شد. این حرفه‌ای‌ها از زن و مرد و پیر و جوان، از سراسر کشور به سالنی حوالی میدان هفتم‌تیر آمده بودند که یا قهرمان سودوکوی کشور شوند یا حداقل ایستاده قهرمان کشورشان را تشویق کنند.
این رقابت نفس‌گیر چهار ساعته، از 3مرحله حضوری پیاپی تشکیل شده بود. با این‌که در هر مرحله‌  آن، غربالگری برای راه یافتن به مرحله بعدی سخت‌گیرانه‌تر و شدید‌تر از قبل می‌شد اما کسی در این سالن اعتراضی به این سخت گیری نداشت!
هوای حرفه‌ای‌گری ،لذت سرگرمی سالم، اشتیاق برتری‌جویی در منطق، پنجه در پنجه رقیبانی که اهل کوتاه آمدن نبودند، محاسبه دقیق ثانیه‌ها که با یک قهرمانی برحق و بی‌چون و چرا مقابل چشم حرفه‌ای‌ها اثبات شد. این بود جذابیت آن جمعه‌  خداحافظی و بگذریم از حاشیه‌های نامرغوبش.
به عنوان طراح و دبیر آن جشنواره، از ابتدا نظرم این بود که سودوکویی که توسط روزنامه همشهری به اکثر مردم ایران معرفی شده بود، نیاز به چنین نقاط باشکوهی هم داشت که همان همشهری برگزارکننده‌اش باشد.
حالا  پس از ۱۱سال، باز هم دعوتی بود و فرصتی که فعلا در حد همین روال تفننی جمعه‌هاست. سعی کردیم هیجان‌انگیز باشد اما مثل همیشه، این صبر و البته اشتیاق شماست که صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد با این تفاوت که شما مستمع نیستید و اصل کار همیشه بر دوش شماست.
موفق و پیروز باشید، و حرفه‌ای!

این خبر را به اشتراک بگذارید