• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 29 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192157
+
-

آنهایی که صدرنشین اخبار شدند

چهره‌های خبرساز هفته گذشته چه کسانی بودند؟

چهره‌های هفته
آنهایی که صدرنشین اخبار شدند

برخی افراد همیشه خبرساز و صدرنشین اخبار و رویدادها هستند، این یا به‌دلیل ماهیت حرفه‌ای و جایگاه اجتماعی‌شان است یا به‌خاطر کارهایی که انجام می‌دهند و شهرتی دارند . درست مثل همین چند نفر که در روزهای گذشته، سکان‌دار افتخارآفرینی بودند.

ورزشی
پیش به‌سوی میدان‌های جهانی

امین اسماعیل‌نژاد فصل سختی را در لیگ برتر والیبال پشت سر گذاشت. او که در مسابقات ملی سال گذشته درخشان ظاهر شد، انتظار داشت با حل شدن مشکلات مربوط به سربازی‌اش بتواند در تیمی که دوست دارد به میدان برود اما اوضاع مطابق میل او پیش نرفت. همانطور که اسماعیل‌نژاد قبلا هم از علاقه خود به حضور در بهترین لیگ دنیا یعنی سری‌آ خبر داده بود حالا قرارداد او با یک تیم بزرگ حاضر در این لیگ نهایی شده است. به این ترتیب ملی‌پوش والیبالیست کشورمان در تجربه‌ای ارزشمند، قدم در مسیر پیشرفت و میدان‌های جهانی گذاشته است.

اجتماعی
سفر بدون تشریفات قاضی‌القضات

رئیس قوه قضاییه در جریان بیست‌ویکمین سفر استانی خود، روز چهارشنبه بدون تشریفات و اعلام قبلی وارد بجنورد، مرکز استان خراسان‌شمالی شد؛ سفری که به همراه هیأت‌عالی قضایی انجام شد و با برنامه‌های مختلفی مانند حضور در دانشگاه بجنورد، بازدید از زندان مرکزی این شهر و بازدید از مراکز قضایی استان همراه بود. غلامحسسین محسنی‌اژه‌ای در این سفر با حضور در دانشگاه بجنورد در جمع دانشجویان این دانشگاه حاضر شد و در صحبت‌هایش با بیان اینکه پس از رخدادهای اخیر حدود 88هزارنفر مشمول عفو مقام‌معظم‌رهبری شده‌اند، گفت که با پیشنهاد معظم‌له، پرونده‌های افراد پشیمان از افراد اغتشاشگر جدا شد و مورد عفو قرار گرفتند. رئیس قوه قضاییه در بازدید از شعب دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد به مسئولان قضایی استان تأکید کرد در زمینه مقابله با فساد، قاطعیت به خرج دهند.

حوادث
تبرئه حمید صفت

پرونده حمید صفت، خواننده‌ای که از اتهام قتل پدرخوانده‌اش تبرئه شده بود، به خان آخر رسید و این رپر معروف براساس آخرین رأی قضات به یک سال زندان و پرداخت دیه محکوم شده است. پرونده حمید صفت از مرداد سال1396 به جریان افتاد. آن روز حمید پس از آنکه فهمید مادرش با شوهرش درگیر شده و سیلی خورده است خودش را به خانه آنها رساند. او تلاش کرد میان مادر و پدرخوانده‌اش میانجیگری کند اما آنها درگیر و در نهایت مرد66ساله که از بیماری‌ زمینه‌ای هم رنج می‌برد به بیمارستان منتقل شد و چند روز بعد جانش را از دست داد. فرزندان متوفی حمید را در فوت پدرشان مقصر ‌دانستند و به همین دلیل به اتهام قتل عمدی از او شکایت کردند.

فرهنگی
 مربای همیشه شیرین مرادی‌کرمانی

نمایش «درِ گوشی» به کارگردانی نرگس اصغری که این روزها در تالار هنر روی صحنه رفته، اقتباسی از داستان «مربای شیرین» هوشنگ مرادی‌کرمانی است. همین موضوع پای آقای نویسنده را به این تالار باز کرده تا در آخرین تمرین‌های این نمایش حضور پیدا کند. نویسنده خوش‌ذوق کشورمان با ابراز خرسندی از اقتباس داستان مربای شیرین برای اجرای تئاتر، گفته خوشبختانه در 25سالی که از نشر این داستان گذشته، این قصه موفق شده با مخاطبان نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کند. خالق قصه‌های مجید راز آثار ماندگار در ادبیات جهان را ۲ویژگی شاخص آنها یعنی فهمیدن عوام و پسندیدن خواص دانسته و به‌عنوان نمونه در ادبیات کلاسیک ایران از شاهنامه، دیوان حافظ و اشعار خیام و از ادبیات جهان، از آثار ماندگاری مثل «بینوایان»، «الیور توئیست» و «پینوکیو» نام برده است. مرادی‌کرمانی پس از دیدن اجرای «در گوشی» انتخاب این اقتباس را هوشمندانه دانسته و از دغدغه هنرمندان بزرگسال و نوجوانی که در نمایش حضور داشتند، قدردانی کرده است.

اجتماعی
فروش متمرکز بلیت هواپیما

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از طراحی یک پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت هواپیما خبر داده که می‌تواند با حذف شبکه‌های چندلایه و غیررسمی فروش بلیت، امکان تخلف از قیمت‌های مصوب را برطرف کند. این خبر نویدی برای همه به‌ویژه افرادی است که هواپیما گزینه اولشان برای سفر است و از قیمت‌های غیرمتعارف بلیت‌های هوایی کلافه‌‌اند. بنابر سخن آقای وزیر، با راه‌اندازی این پلتفرم متمرکز در سازمان هواپیمایی کشوری، همه متقاضیان می‌توانند بلیت موردنیاز خود را به قیمت رسمی و دولتی خریداری کنند. آقای وزیر، سوداگران و اعضای شبکه‌های غیررسمی فروش بلیت را عامل آبروریزی صنعت هوایی کشور دانسته و تأکید کرده که این افراد به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

امنیت
هشدار آقای پلیس

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ به سودجویانی که تحت عناوین و بهانه‌هایی مانند فروش سؤالات امتحانی، فروش لوازم تقلب و... از دانش‌آموزان سوء‌استفاده می‌کنند، هشدار داد. این هشدار در آستانه آغاز امتحانات دانش‌آموزان ضروری است، چراکه مشاهدات نشان می‌دهد هر سال‌ با شروع فصل امتحانات یا در آستانه کنکور، کلاهبرداران در شبکه‌های مجازی با ادعای فروش سؤالات امتحانی فعالیت می‌کنند و در اکثر موارد پس از دریافت پول، دیگر پاسخی به پیام‌های کاربران نمی‌دهند و آنها را به‌اصطلاح بلاک می‌کنند، البته اگر خریدار ساده‌لوح را بلاک نکنند، سؤالات جعلی و غلط را برای او ارسال می‌کنند.

ورزشی
مدال جهانی تپانچه بانوان


هانیه رستمیان در جریان جام‌جهانی تیراندازی باکو موفق به کسب مدال نقره تپانچه 25متر بانوان شد. این دختر ملی‌پوش تیراندازی که نخستین سهمیه المپیک ایران در پاریس2024 را کسب کرده، در فینال جام‌جهانی عملکرد متفاوتی را از خود نشان داد و توانست در جایگاه دوم بعد از نماینده کشور چین قرار بگیرد. تیرانداز آلمانی هم سوم شد. این مدال نقره، نخستین مدال جهانی تپانچه بانوان ایران است که توسط هانیه رستمیان، دختر المپیکی ایران به‌دست آمد. رستمیان بعد از کسب نشان نقره جام‌جهانی باکو در مصاحبه‌ای گفته است: «از کسب این مدال خوشحال و هیجان‌زده هستم. آخرین مدالم به سال2019 برمی‌گشت. من فینال‌های زیادی را تجربه کرده‌ام اما این‌بار علاوه ‌بر فینالیست‌شدن، مدال گرفتم که به‌خاطر آن بسیار خوشحالم.»

بین‌الملل
محکومیت رئیس‌جمهور سابق فرانسه

یکی از عجیب‌ترین خبرهایی که علاقه‌مندان به سیاست را در دنیا، به‌ویژه فرانسه، دچار شوک کرد، محکومیت نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه در دادگاه بود. دادگاه استیناف پاریس حکم 3سال زندان را برای او تأیید کرد. دادگاه بدوی، سارکوزی را به‌دلیل تلاش برای رشوه‌دادن به یک قاضی پس از ترک پست در ازای اطلاعات محرمانه درباره تحقیقات در مورد امور مالی کمپین‌های انتخاباتی‌اش در سال2007 مجرم شناخته بود. این یک سقوط خیره‌کننده برای یکی از رهبران سابق جهان بود. البته این یکی از چندین پرونده حقوقی است که سارکوزی در دهه گذشته با آن درگیر بوده است.

ارتباطات
سرعت ارتباطات بیشتر می‌شود

اعلام خبر افتتاح فاز نخست پروژه توسعه فیبرنوری توسط عیسی زارع‌‌پور، وزیر ارتباطات نوید افزایش ظرفیت ارتباطات اینترنت ثابت کشور و از آن مهم‌تر بیشتر شدن سرعت ارتباطات همراه می‌شود چراکه با توسعه زیرساخت‌ها بار ارتباطات از روی شبکه همراه برداشته شده و اپراتورها با اتصال به فیبرنوری می‌توانند سرعت حداکثری را به مردم ارائه کنند. به‌نظر می‌رسد این پروژه جزو اولویت‌های وزارت ارتباطات و سرعت انجام آن بالاست این یکی از پروژه‌های شفاف وزارت ارتباطات است و بنا به‌گفته وزیر، مردم می‌توانند با مراجعه به نشانی وب‌ سایت iranfttx.ir، مناطق تحت پوشش فیبرنوری را مشاهده کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید