• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 29 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192152
+
-

جام سرخ در تور پرسپولیس

توفان ارتش سرخ، سکوی قهرمانی را تسخیر کرد

جام سرخ در تور پرسپولیس

هیچ تیمی به اندازه پرسپولیس، برای رسیدن به سکوی قهرمانی بی‌صبر نبود. آنها از همان شروع مسابقه با نساجی، توفانی نشان دادند و با شایستگی محض، آخرین 3‌امتیاز فصل را از آن خودشان کردند. درست مثل هفته گذشته، سپاهان و استقلال هم نمایش خوبی داشتند اما این تیم یحیی بود که با 66‌امتیاز، یکی از سخت‌ترین و جذاب‌ترین فصل‌های تاریخ لیگ برتر را به سود خودش تمام کرد. برای قرمزها، این یک فصل فراموش‌نشدنی بود. فصلی پرفرازونشیب که در نهایت با 7‌برد متوالی، دوباره جام را سهم قرمزها کرد.
 
کولاک از دقیقه یک
اولین موقعیت جدی پرسپولیسی‌ها مقابل نساجی، به نخستین گل مسابقه تبدیل شد. شاید علی نعمتی، آخرین بازیکنی بود که طرفداران پرسپولیس انتظار داشتند در این مسابقه موفق به گلزنی شود اما او به لطف اشتباه مهلک مدافعان نساجی در دفع کردن توپ، صاحب یک موقعیت ایده‌آل شد و خیلی زود جهت بازی را به سود پرسپولیس تغییر داد. این گل روحیه‌بخش، دیگر شانسی برای نساجی باقی نگذاشت. هواداران پرشمار پرسپولیس در استادیوم نیز خیلی زود جشن‌ را آغاز کردند، هوادارانی که قرار بود تنها از 10‌درصد سکوهای ورزشگاه سهم داشته باشند اما بسیاری از سکوها را گرفتند و این موضوع، با اعتراض تیم میزبان نیز روبه‌رو شد. دومین شوک بزرگ به نساجی نیز خیلی زود از راه رسید و مهرداد عبدی با دریافت 2‌کارت زرد، زمین مسابقه را ترک کرد. اشتباه بزرگ گلزن نساجی در فینال فصل گذشته جام حذفی، آخرین امیدهای نساجی و سپاهان را نیز از بین برد. اشتباه‌های خط دفاعی نساجی اما متوقف نشد. آنها قبل از پایان نیمه‌دوم، یک توپ دیگر را نیز به‌سادگی لو دادند و سعید صادقی روی پاس وحید امیری، برد تیم سفیدپوش میدان را تقریبا قطعی کرد. حتی تعویض‌های کارلوس هرناندز در شروع نیمه‌دوم نیز چیزی را تغییر نداد اما استراتژی پرسپولیس کمی عوض شده بود و آنها تصمیم داشتند به جای زدن به آب و آتش مقابل حریف 10‌نفره، نبض بازی را در دست بگیرند. پرسپولیس تا اواخر بازی، مالکیت توپ را حفظ کرد اما 2‌شوت استثنایی از 2‌هافبک میانی این تیم، شب قهرمانی را برای آنها باشکوه‌تر کرد. سروش رفیعی با یک ضربه دیدنی با روی پا، بهترین پایان ممکن را در این فصل برای خودش رقم زد و میلاد سرلک با یک ضربه مهارنشدنی، آخرین شکنجه بزرگ را برای علیرضا حقیقی رقم زد. نساجی دیگر بازی را از دست داده بود و اخراج حسین زامهران عصبانی، تیر خلاص را به آنها زد. قرمزها آنقدر به قهرمانی مطمئن بودند که دیگر حتی علیرضا بیرانوند را نیز از زمین بیرون کشیدند. گلری که با هجدهمین کلین‌شیت در این فصل، از این حیث، بهترین گلر رقابت‌های لیگ بیست‌ودوم شد. چرا که پورحمیدی در مسابقه همزمان مقابل فولاد، نتوانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد.
 
یحیی به برانکو رسید
این قهرمانی برای یحیی، معنای متفاوتی داشت. او و تیمش یک‌سال بعد از دوری از کسب جام، دوباره به سکوی اول برگشتند و خودشان را نشان دادند. پرسپولیس برای این قهرمانی، 21‌امتیاز ممکن از 21‌امتیاز آخر فصل را از آن خودش کرد. این سومین قهرمانی یحیی با قرمزها در لیگ برتر بود. او حالا توانسته پرسپولیس را درست به اندازه برانکو و پروین در فوتبال باشگاهی ایران قهرمان کند و به یکی از مهم‌ترین مربیان تاریخ این تیم تبدیل شود. فصل برای یحیی البته هنوز تمام نشده است. او این شانس را دارد که با گرفتن دوگانه لیگ و حذفی در این فصل، به این رکورد مهم برانکو ایوانکوویچ در فوتبال ایران نیز دست پیدا کند.

مورایس، برد بی‌لبخند
نبرد با مس برای سپاهان، اصلا مسابقه ساده‌ای نبود. شاید هم گل زودهنگام پرسپولیس در بازی همزمان، روحیه این تیم را تحت‌تأثیر قرار داده بود. به هر حال حدود یک ساعت طول کشید تا سپاهان در این بازی به گل برسد اما حتی در لحظه گلزنی میلاد زکی‌پور، مورایس از جایش بلند نشد.، چرا که می‌دانست این گل برای قهرمانی سپاهان در لیگ کافی نخواهد بود. با این حال آنها با پیروزی 2بر یک مقابل مس، 65امتیازی شدند تا یکی از بهترین نایب‌قهرمان‌های تاریخ لیگ برتر ایران لقب بگیرند. نکته عجیب این مسابقه، پرتاب اشیا به سمت کمک داور بازی بود که برای دقایقی مسابقه را متوقف کرد. برق استادیوم نیز درست بعد از پایان نیمه اول برای دقایقی قطع شد.
 
برزیل در لیگ ماند
یکی از غیرممکن‌ترین ماموریت‌های لیگ برتر، ممکن شد و عبدالله ویسی توانست نفت را در رقابت‌های لیگ برتر حفظ کند. ارزش کاری که ویسی انجام داد، اصلا کم‌ از کار یحیی به‌عنوان مربی تیم قهرمان نبود. نفت این هفته مقابل گل‌گهر، گل‌گهر را برد و با توجه به شکست مس در هفته پایانی مقابل سپاهان، تیم فرزاد حسین‌خانی تنها یک سال بعد از صعود به لیگ، راهی دسته پایین‌تر شد. جالب اینکه مس در بسیاری از هفته‌های فصل خارج از منطقه سقوط بود اما سرانجام نتوانست خودش را در رقابت‌های لیگ برتر ماندگار کند. حالا آبادانی‌ها درست به اندازه تیم قهرمان لیگ غرق در شادی هستند.
 
داستان آقای گلی
یکی از عجیب‌ترین نتایج این فصل لیگ برتر، در آخرین هفته فصل در آزادی رقم خورد. جایی که استقلالی‌ها توانستند با 7گل تراکتور را شکست بدهند. این پرگل‌ترین بازی در همه نبردهای تاریخ 2‌باشگاه بود. اتفاق جالب این بازی، هت‌تریک مهدی قایدی بود. بازیکنی که با زدن 3‌گل، برای چند دقیقه کفش طلا را از شهریار مغانلو دزدید اما در نهایت این مغانلو بود که با گلزنی مقابل مس در دقایق پایانی، با 13‌گل، کفش طلا را به‌دست آورد. البته استقلالی‌ها با گلباران کردن تراکتور، صاحب بهترین خط حمله لیگ شدند؛ با 52‌گل در 30‌بازی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید