• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192122
+
-

راه دشوار مهار تورم 40درصدی

چند روز پس از گزارش مرکز پژوهش‌ها مبنی بر راه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مهار تورم و تأکید بر ضرورت حذف دلار 28هزارو500تومانی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: اگر به‌دنبال کاهش نرخ تورم و هدایت آن به کانال‌های زیر ۴۰درصد هستیم، یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها در این‌باره نرخ ارز است.
محمدرضا فرزین در عین حال توضیح می‌دهد: نرخ ارز بسیار متأثر از انتظارات، دیپلماسی اقتصادی و منابع ارزی ما در خارج از کشور است و باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها را محقق کنیم که بخشی از آن در دولت و حاکمیت است. رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: تحقق کاهش نرخ تورم امر دشواری است، زیرا 4سال است تورم بالای ۴۰درصد را تجربه کرده‌ایم.‌به‌گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد یکی از محورهای سیاستگذاری ضدتورمی بر کاهش فشار تحریم‌ها و بهبود وضع دسترسی به ارزهای کشور در خارج قرار گرفته و به‌گفته فرزین، در بسته ضدتورمی، برای وزارت امور خارجه نیز وظیفه‌ای را درنظر گرفتیم زیرا معتقدیم نقش آنها در حوزه ارز اهمیت دارد و این اراده در دولت نیز به‌وجود آمده است.
22اردیبهشت امسال، مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از مسیرهای مهار تورم در کوتاه‌مدت را حذف نرخ ارز دستوری اعلام و تأکید کرد: باید دامنه مجاز رشد و نوسان نرخ ارز در سال1402 مشخص شده و نظام پرداخت‌های بین‌المللی اصلاح و متنوع شود. اما رئیس شورای پول و اعتبار با اصرار بر حفظ ارز 28هزارو500تومانی، می‌گوید: فعالان بازار ارز باید تابع مقررات ارزی کشور باشند و در حوزه مصارف ارزی اینکه در شرایط کنونی تحریم یک نرخ ارز داشته باشیم دشوار است، اما از نظرات کارشناسی و پیشنهاد‌هایی در این‌باره استقبال می‌کنیم.
با این حال رئیس‌کل بانک مرکزی همچنان از سیاست ارز 28هزارو500تومانی دفاع می‌کند و می‌گوید: این نرخ با ارز 4200تومانی متفاوت است زیرا در آن زمان دولت ارز را 15هزار تومان می‌خرید و به بانک مرکزی می‌گفت که ارز ۴۲۰۰تومانی بدهد و مابه‌التفاوت آن به افزایش پایه پولی منجر می‌شد اما ما ارز را 28هزارو200تومان می‌خریم و 28هزارو500تومان می‌فروشیم و پایه پولی رشد نمی‌کند.
تلاش دولت برای پایین‌آوردن دمای اقتصاد ایران به زیر 40درصد چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت و آیا نرخ تورم تا پایان سال به هدف 25درصد از قبل اعلام شده بانک مرکزی خواهد رسید؟ به‌نظر سخت خواهد بود زیرا محمد رضا فرزین معتقد است: راه دشواری پیش رو است. راستی نرخ تورم در آخر سال1402 چند درصد خواهد بود؟ کمتر از 50، 40، 30 یا 25 درصد؟ نقطه اختلاف بین مجلس و دولت به‌نظر بر سر اثرگذاری نرخ ارز دستوری بر تورم است و شاید گشایش ارزی بزرگ و بهبود فرایند دسترسی به ارز بتواند باعث افت محسوس دمای تورم شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید