• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 191990
+
-

مشارکت نکردن در انتخابات ترکیه باعث جریمه مالی می‌شود؟

مشارکت نکردن در انتخابات ترکیه باعث جریمه مالی می‌شود؟

شامگاه یکشنبه 2 ساعت پس از پایان رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه، خیابان‌های آنکارا و استانبول مملو از شهروندان حامی اردوغان شد که پیشتازی او را در رقابت با «کمال قلیچدار اوغلو»، نامزد حزب سکولار جمهوری‌خواه خلق جشن گرفتند. برای حامیان اردوغان، همین که او توانسته بود برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها با اختلاف 4درصدی از رقیبش جلو بیفتد، معنای پیروزی داشت. پیش از انتخابات، نظرسنجی‌ها نتایج دیگری را از وضعیت انتخاباتی ترکیه ترسیم کرده بودند که در اغلب آنها پیشتازی قلیچدار اوغلو پیش‌بینی شده بود، اما انتخابات نتایج دیگری متفاوت از نظرسنجی‌ها را رقم زد.
با این حال، انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه هنوز نهایی نشده و به‌دلیل آنکه نه اردوغان و نه قلیچدار اوغلو نتوانسته‌‌اند بیش از 50درصد آرا را به‌دست آورند، ترکیه 2 هفته نفسگیر را تا برگزاری دور دوم انتخابات در پیش خواهد داشت. البته انتخابات ترکیه یک برنده بزرگ هم داشت و آن مردم این کشور بودند، مردمی که با نرخ مشارکت 88درصدی نشان دادند که امید بسیاری به صندوق‌های رأی برای تعیین سرنوشت خود دارند. این نرخ مشارکت کم سابقه در انتخابات ترکیه ثابت کرد که برای شهروندان این کشور تعیین تکلیف مهمان بعدی « آق‌سرای» یا همان «سرای سپید» که کاخ ریاست‌جمهوری 21هکتاری ترکیه است، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است.
آق‌سرای را اردوغان در سال 2014ساخت، اما معلوم نیست او خواهد توانست در این کاخ که بزرگ‌ترین و پهناورترین کاخ ریاست‌جمهوری در جهان و 4برابر بزرگ‌تر از کاخ ورسای فرانسه است، دوام آورد یا خیر؟ مشارکت88درصدی ترکیه‌ای‌ها احتمالا در دور دوم انتخابات بیشتر هم خواهد شد، اما آیا این نرخ بالای مشارکت به‌دلیل وجود قانون رأی‌دهی اجباری در ترکیه است یا دلایل دیگری دارد؟ ترکیه در میان 21کشور دنیا قرار دارد که در آن رأی‌دهی شهروندان واجد شرایط اجباری است و کسانی که رأی نمی‌دهند، یا باید دلیل موجه داشته باشند یا جریمه مالی بپردازند. از طرفی، میانگین درآمد هر شهروند ترکیه، حدود 10هزار لیر است و جریمه درنظر گرفته شده 300لیر، بنابراین، مبلغ جریمه در مقایسه با درآمد آنقدر زیاد نیست که بتواند روی نرخ مشارکت شهروندان تأثیر‌گذاری چشمگیری داشته باشد.
از سوی دیگر در ایران، انتخابات ترکیه با حساسیت زیادی دنبال می‌شود، شاید از این‌رو که مهمان بعدی کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه سیاست‌های منطقه‌ای را نیز با خود دچار تغییراتی خواهد کرد. کمال قلیچدار اوغلو در تبلیغات انتخاباتی خود گرایش کمتری به سیاست‌های نوعثمانی اردوغان نشان داده و به‌نظر نمی‌رسد که او تمایل زیادی برای ماجراجویی در شمال سوریه و عراق و یا حتی در تنش‌های قفقاز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته باشد. وجود همین تفاوت‌ها در خط‌مشی منطقه‌ای اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو باعث شده تا تمرکز بسیاری در ایران روی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه وجود داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید