
خلبان؛ مقصر سقوط بالگرد وزیر ورزش

با انتشار گزارش نهایی بررسی سانحه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش، خلبان، عامل وقوع سانحه اعلام شد.
به گزارش همشهری، این حادثه بعدازظهر 4اسفند سال گذشته در بافت کرمان اتفاق افتاد. آن روز وزیر ورزش و همراهانش درحالیکه سوار بر بالگرد هلالاحمر بودند قرار بود برای افتتاح یک پروژه به شهرستان بافت بروند که موقع فرود، بالگرد دچار حادثه شد و سقوط کرد. . در جریان این حادثه اسماعیل احمدی، مدیرکل حوزه ریاست وزارت ورزش جان خود را از دست داد و 10نفر دیگر ازجمله حمید سجادی، وزیر ورزش مجروح شدند. حالا و با گذشت بیش از 2ماه از حادثه، مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به انتشار گزارش نهایی بررسی سانحه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش گفت: خلبان عامل وقوع سانحه بوده است. حسن رضاییفر افزود: در روز حادثه با درخواست مسئولین استان کرمان بهمنظور افتتاح و بازدید سایر اقدامات توسعهای ورزش و جوانان، بالگردی از هلال احمر برای انتقال وزیر و هیأت همراه در مسیر کرمان-راور-بافت-ارزوئیه درخواست میشود. بالگرد ابتدا در ساعت14:10 بهوقت محلی از کرمان بهمقصد شهر راور به پرواز درآمده و در ساعت 15:05 در مقصد فرود آمده و خاموش شده است. پس از مراجعه مجدد وزیر و هیأت همراه به بالگرد، تعدادی مسافر به هیأت همراه اضافه شده است و نهایتاً بالگرد با مجموع 20سرنشین در ساعت15:20 بهمقصد شهر بافت به پرواز درآمد که هنگام فرود سقوط کرد. وی خاطرنشان کرد: در مراحل بررسی سانحه، مشکل فنی در بالگرد یافت نشده است و علت وقوع سانحه عامل انسانی (خلبان) عنوان شده است که البته تصمیمگیریهای مدیریتی و نبستن کمربند ایمنی مسافران نیز عوامل کمکی بودهاند. بهگفته رضاییفر، نکتهای که درخصوص تعداد سرنشینان مجاز باید عنوان شود این است که بالگرد دارای ظرفیت 22سرنشین بوده است ولی قرار بود که تعداد 18نفر سوار بالگرد بشوند.
مقصران همیشگی
خلبانها در سوانح هوایی زیادی به عنوان مقصر شناخته شدهاند. برخی از آنها از این قرارند:
سقوط ایلوشین، مرداد 88
یک فروند هواپیمای ایلوشین مسافربری روز دوم مردادماه 1388از تهران عازم مشهد بود که هنگام نشستن در فرودگاه از باند خارج شد و به موانع اطراف برخورد کرد. براثر این حادثه 16نفر از سرنشینان ازجمله خلبان جان باختند. پس از بررسیهای انجام شده علت بروز این سانحه، سرعت بیش از حد هواپیما و عدمکنترل مناسب آن توسط خلبان اعلام و خلبان بهعنوان مقصر حادثه معرفی شد.
سقوط ایران140، سال 93
صبح 19مرداد93 هـــواپیمــای آنتونف(ایران140) شرکت هواپیمایی سپاهان، دقایقی پس از پرواز از تهران به مقصد طبس، در شهرک آزادی در حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و 40نفر از سرنشینان آن ازجمله کادر پرواز جان خود را از دست دادند در نهایت 15نفر بهعنوان مقصران حادثه اعلام شدند که خلبان و کمکخلبان هواپیما بهصورت مساوی ۲۰ درصد مقصر شناخته شدند.
سقوط هواپیمای ایتیآر، سال 96
صبح یکـشنبه ۲۹ بهمن سال۹۶ پرواز تهران - یاسوج با ۶۶سرنشین، فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما هرگز به مقصد نرسید. هواپیما در ارتفاعات دنا سقوط کرد و همه سرنشینانش جان باختند. هر چند در گزارش اولیه کارشناسان اعلام شده بود که خلبان و کمک خلبان تنها 5درصد در این حادثه مقصر بودند اما در جلسه دادگاه میزان قصور کادر خلبانی 37درصد اعلام شد.
سانحه هواپیمای کاسپین، سال 98
هفتم بهمنماه سال 98هواپیمای MD83شرکت هواپیــمایی کاسپین به هنگام فرود در فرودگاه بندر ماهشهر، از باند خارج شد. این هواپیما 136مسافر و 8خدمه پروازی داشت که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت. تمامی 144سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شدند و پس از بررسیهای انجام شده، خلبان بهعنوان مقصر حادثه معرفی شد.