• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191885
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8qB32
+
-

یادگارهای نمایشگاه‌کتاب

گزارش میدانی همشهری از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب

گزارش
یادگارهای نمایشگاه‌کتاب

گروه فرهنگ

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در مصلای تهران حضور یافتند و به‌مدت 3ساعت از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بازدید کردند.  ایشان از تعدادی از غرفه‌های ناشران حاضر در نمایشگاه و کتاب‌هایشان دیدار به عمل آوردند و با مسئولان این غرفه‌ها صحبت کردند.
 در این گزارش با برخی از ناشرانی که رهبری به غرفه آنها سر زده بودند گفت‌وگو کردیم تا ببینیم در جریان این دیدار چه حرف‌هایی زده شده است.

انتشارات آستان قدس رضوی
حسین سعیدی، مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر)، درباره بازدید رهبر انقلاب از غرفه این انتشارات به همشهری گفت: روز چهارم نمایشگاه رویداد ویژه‌ای بود و باعث خیر و برکت در نمایشگاه بود. حضور حضرت آقا در نمایشگاه ارزش افزوده‌ای شد بر این رویداد فرهنگی که استقبال خوبی از آن شده است. ایشان در جریان کلیت غرفه آستان قدس رضوی قرار گرفتند. چون ما در مجموعه آستان قدس با 7 ناشر به‌صورت تجمیعی در نمایشگاه شرکت کرده‌ایم، درباره اقدامات این مجموعه گزارشی خدمت حضرت آقا داده شد و منشورات متنوع و متعدد آستان قدس عرضه شد. خدمت ایشان عرض کردم که از سال1396 به این سو تغییر محتوایی داشته‌ایم و از موضوعات متنوع‌تر به سمت موضوعات محدودتر آمده‌ایم. موضوعات معارفی و دینی، سنت و سیره معصومین، ارزش‌های نظام ولایی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی. این تغییر محتوا و محدودیت موضوع مورد توجه حضرت آقا قرار گرفت. به ایشان گزارش دادم که مفاهیم دینی را در قالب ادبیات دینی به مخاطبانمان عرضه می‌کنیم. این اتفاق مهمی است که بتوانیم اخلاق و اعتقادات را در قالب رمان و داستان به مخاطب ارائه بدهیم. درباره ارائه متون کلاسیک و قدیمی شیعی با ترجمه روان و سلیس برای مخاطب عام به ایشان گزارش دادم. درمورد آثار کودک و نوجوان به‌نشر با عنوان «پروانه» نیز به ایشان گزارش دادم که با محوریت موضوعات دینی و رضوی در حال انتشار است و این نکته مورد توجه ایشان قرار گرفت. وی در ادامه افزود: ایشان اشاره به رمان‌های پرفروش به‌نشر به‌ویژه «مرا با خودت ببر» نوشته مظفر سالاری داشتند و این نکته هم مورد توجه آقا قرار گرفت. در آخر به ایشان عرض کردم که ما علاقه‌مندیم در چاپ آثارمان از کاغذ ایرانی استفاده کنیم و یکی از رمان‌های فاخرمان، «غریب قریب» را با کاغذ ایرانی چاپ کردیم که استقبال خوبی از آن شده است.‌

نشر معارف
نشر معارف یکی دیگر از غرفه‌هایی بود که مقام معظم رهبری از آن دیدار کردند. مسعود پیرمرادیان مدیر این نشر درباره بازدید رهبری از آثار این غرفه به همشهری گفت: کتاب‌های جهاد تبیین را خدمت ایشان معرفی می‌کردم چه آنهایی که در بحث مقابله با تطهیر پهلوی است مثل «خود خدا»، «خدازاده» و «جعبه سیاه» و چه کتاب «صعود چهل ساله» که درباره دستاورد‌های نظام است. ایشان درباره نویسندگان این کتاب‌ها سؤال کردند و من درباره نویسندگان این آثار و مؤسسه‌ای که کار مطالعاتی‌شان را انجام می‌دهد، توضیح دادم. ایشان توجهی به کتاب «داعشی‌های کرواتی» داشتند که موضوعش در مورد نظام سلطه غرب است که با روکش اتوشده و دمکرات خودشان را نشان می‌دهند ولی حقیقت‌شان داعش‌وار و خونخوارانه است. ایشان به این کتاب عنایت کردند و یک جمله فرمودند: «ما اینها را می‌شناسیم و خوب می‌شناسیم.» کتاب «قاره سبز» نوشته مریم نقاشان را که 4 سال در آلمان تحصیل کرده و به وارونه‌هایی که درباره غرب در ذهن ما نقش بسته پرداخته، خدمت ایشان معرفی کردیم. وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دغدغه‌هایی که حضرت آقا درباره کتاب‌هایی مثل کتاب آقای شهاب مرادی و «سواد مطالبه» محسن مهدیان داشتند این بود که این کتاب‌ها چقدر تیراژ دارد و چقدر توسط مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد؟ توضیح دادم تیراژ‌های کتاب‌هایمان حداقل هزار جلد است و برخی کتاب‌ها در هر چاپ 3 تا 5هزار جلد تیراژ دارد.  همچنین کتاب‌های «پناهم باش»، «فکرشم نکن» و «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» را که درباره فعالیت یک مؤسسه دانش‌بنیان است، خدمت‌شان معرفی کردم که حضرت آقا گفتند این کتاب‌ها زیاد است و این کارها دارد انجام می‌شود. ‌در پایان درباره کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» توضیحاتی عرض کردم که در 6ماهه دوم 1401 چاپ شده که موضوع آن حجاب و پوشش خانم‌هاست و 50هزار جلد از آن را عرضه کرده‌ایم که برای حضرت آقا قابل توجه بود. آخرین سؤال‌شان این بود که چند عنوان کتاب دارید که گفتم 1200عنوان کتاب در انتشارات‌مان چاپ و روانه بازار کرده‌ایم.

نشر هرمس
به‌گفته مرتضی کاردر، مدیرعامل نشر هرمس، غرفه این انتشارات یکی از نخستین غرفه‌هایی بود که مقام معظم رهبری از آن بازدید کردند و تنوع آثار این نشر مورد توجه ایشان قرار گرفت. «درباره ترجمه کارهای ویکتور هوگو سؤال کردند که چطور است و آیا از ترجمه‌های قبلی بهتر است؟ جواب دادم که این ترجمه‌ها اگر نگوییم بهتر، حتما دقیق‌تر است. توضیح دادم که ترجمه کارهای هوگو با «بینوایان» شروع شده، بعد «گوژپشت نتردام» منتشر شده و امسال «مردی که می‌خندد» منتشر می‌شود و «کارگران دریا» سال بعد می‌آید. در بخش دیگر، «جهان‌بینی در ایران پیش از انقلاب» به ترجمه مرحوم سمیعی گیلانی را دیدند و درباره آن سؤال کردند. کارهای «نخستین بهار» را که درباره سیره پیامبر(ص) است و «وارث» را که درباره حضرت علی(ع) است و تعدادی از کارهای فلسفی ازجمله کار دکتر حمید وحید و دکتر ضیا موحد را معرفی کردم. شرح غزلیات سعدی را دیدند و تورقی کردند و «ایران در آینه شعر روس» را دیدند. درباره مجموعه کتاب‌های «به روایت هربرت دریفوس» توضیح دادم که در اصل به شکل کتاب منتشر نشده‌اند و از روی فایل صوتی پیاده شده‌اند. کتاب «زیستن با کتاب» طریف خالدی را دیدند و درباره ترجمه آقای مرواریدی پرسیدند که گفتم ترجمه بسیار پاکیزه‌ای است.»

بوستان کتاب

محمدباقر انصاری، رئیس مؤسسه بوستان کتاب که در غرفه این نشر از مقام معظم رهبری استقبال کرده، درباره دیدار با ایشان به همشهری گفت: گزارشی از نمایشگاه سال گذشته تا نمایشگاه امسال خدمت ایشان ارائه دادم. ما امسال 125عنوان کتاب جدید و بالغ بر 300عنوان بازچاپ و بالغ بر 2هزار عنوان کتاب را به مخاطبان ارائه کرده‌ایم. مجموعه آثار شیخ بهایی به زبان عربی را در 24مجلد منتشر کردیم که این مجموعه مورد نظر حضرت آقا قرار گرفت. از آثاری که در تصحیح این اثر مورد استفاده قرار گرفته صحبت شد. کتاب دیگری که مورد توجه ایشان قرار گرفت کتاب «البحوث‌الاصولیه» آخوند خراسانی تقریر آقامیرزاهاشم قزوینی بود که به زبان عربی است و مورد توجه ایشان قرار گرفت و کتاب را ورق زدند. میزان استقبال مردم، از مواردی بود که برای رهبری اهمیت بسیار داشت.

مکث
نشانه‌های مژده‌بخش از دید مقام معظم رهبری در نمایشگاه
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ضمن ابراز خرسندی فراوان از این بازدید، نمایشگاه کتاب را یک همایش عظیم مردمی با جنبه غالب فرهنگ، توصیف کردند و گفتند: بحمدالله در نمایشگاه کتاب نشانه‌های مژده‌بخش، همت‌ها و انگیزه‌های خوب جوانانه مشاهده می‌شود. استقبال مردم از نمایشگاه کتاب براساس آمارهای ارائه شده بالا و میزان کتاب‌های خریداری شده نیز خیلی خوب بوده است. به‌گزارش khamenei.ir،
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع نشر کتاب در کشور را به‌رغم برخی زمینه‌های نامساعد، رو به پیشرفت خواندند و خاطرنشان کردند: عمده زمینه‌های نامساعد در زمینه نشر مربوط به گرانی کاغذ و در برخی موارد، نامرغوب بودن کاغذ است؛ البته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرهای خوبی درباره آغاز مقدمات تولید کاغذ مرغوب دادند که امیدواریم این اقدامات به شکسته شدن قیمت بالای کتاب منجر شود. ایشان تأکید کردند: نشر یک بخش مهم از موضوع کتابخوانی در کشور است و باید امور مربوط به آن، روان و خوب و فراگیر باشد. باوجود مشکلات در عرصه نشر، تعداد عناوین کتاب‌های چاپ شده بالاست اما در عین حال شمارگان چاپ کتاب نسبتا پایین است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، کتاب را موضوع مهمی خواندند و تأکید کردند: فرهنگسازی‌ کشور همواره احتیاج به کتاب دارد و به‌رغم گسترش فضای مجازی، کتاب همچنان در جایگاه بسیار والای خود قرار دارد. ایشان تولید کارهای هنری و رسانه‌ای خوب را نیازمند کتاب و مطالعه دانستند و گفتند: من همواره مردم و به‌خصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه می‌کنم اما امروز تأکید ویژه‌ای بر لزوم کتابخوانی و مطالعه برنامه‌سازان رسانه‌ای، فعالان در عرصه هنری و هنرهای نمایشی و اهالی مطبوعات دارم. رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به سهم بالای کتاب‌های کشور از تألیفات داخل، درخصوص موضوع ترجمه کتاب‌های تالیف داخل نیز خاطرنشان کردند: ترجمه کتاب‌هایی که در داخل نوشته می‌شوند باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ البته باید برای ترجمه این کتاب‌ها از مترجمانی استفاده شود که تبحر کامل داشته باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از این مصاحبه، موضوع کتاب کودک و نوجوان را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: باید تا آنجا که امکان‌پذیر است در زمینه تولید کتاب‌های کودکان و نوجوانان متناسب با فرهنگ خودمان، تلاش شود تا از کتاب‌های بیگانه بی‌نیاز شویم. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به علاقه خود و صرف وقت برای مطالعه کتاب‌های مختلف به‌ویژه کتاب‌های خاطرات مربوط به دوران دفاع‌مقدس و شهدای مدافع حرم خاطرنشان کردند: این کتاب‌های خاطرات بسیار باارزش هستند و گونه‌ای جدید از تولید کتاب به شمار می‌روند که بانوان نویسنده در این زمینه بسیار فعال هستند و نوشته‌های خوبی دارند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید