• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191874
+
-

انتظار ملی از آقای آمار

چهره روز
انتظار ملی از آقای آمار

جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران از تدوین نهایی احکام چهارمین برنامه ملی توسعه آمار با رویکرد مدرن‌سازی نظام آماری و با تأکید بر اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا خبر داده است.
به‌گفته او، چهارمین برنامه ملی توسعه آمار، برای سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶، در مرکز آمار ایران در حال تدوین است و برنامه‌های اجرایی، اعتبارات و احکام این برنامه پس از نهایی‌سازی به شورای‌عالی آمار ارائه خواهد شد.
آنگونه که مرکز‌آمار می‌گوید، در تدوین چهارمین برنامه ملی توسعه آمار، رویکرد‌های اصلی برنامه هفتم توسعه ازجمله ثبات اقتصادی و کنترل تورم، رشد اقتصادی عدالت‌محور، امنیت غذایی، حکمرانی یکپارچه منابع آب و صندوق‌های بازنشستگی مورد توجه  قرار می‌گیرد.
این خبر خوبی است به شرط اینکه آقای آمار ایران یعنی جواد حسین‌زاده، دست‌کم به تقویم آماری کشور پایبند بماند و فرمان انتشار بموقع و دقیق آمارهای رسمی را بدهد. چنان‌که اگر آمارهای رسمی را چراغ پیش‌روی سیاستگذاران و تصمیم‌گیران برای حرکت در جاده پیشرفت و عدالت بدانیم، تردیدی نیست که پنهان نگه‌داشتن و یا انتشار نامنظم این آمارها به‌معنای حرکت در جاده تاریک بدون چراغ خواهد بود.
لازم به یادآوری است که هر آماری که تولید می‌شود، هزینه آن را همه مردم می‌پردازند و انتظار ملی از آقای آمار این است که امانت‌دار باشد نه اینکه در انتشار آمارها خلف وعده کند. اکنون و در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه واضح است که در غیاب آمارهای رسمی، احکام برنامه توسعه بر مبنای رویاها نوشته خواهد شد تا واقعیت‌ها و هرگونه اظهارنظر درباره اهداف و احکام برنامه هفتم و وعده ثبات اقتصادی، کنترل تورم و رشد اقتصادی در قالب شعارها و وعده‌ها باقی بماند.
 از این روی مرکز آمار ایران بدون انتشار آمارها، فلسفه وجودی‌اش را از دست خواهد داد و چاره آن است که چراغ‌ها را روشن کنید تا اهل سیاست،
وعده‌فروشی نکنند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید