• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191872
+
-

بازگشت بورس به ریل صعود

‌پس از یک هفته نزول سنگین، شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته 3.2درصد افزایش یافت و ارزش کل بازار سهام 300هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
به گزارش همشهری، روند نزولی شاخص کل بورس تهران از ابتدای هفته گذشته تاکنون تلاطم‌های زیادی را در بازار به‌وجود آورده بود و بیم آن می‌رفت که با تداوم افت بازار سهام، روند نزولی دامنه‌دار شود. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای هفته قبل که نزول بازار سهام آغاز شده بود شاخص کل بورس تهران نزدیک درصد افت کرده بود و بیش از 1150همت از ارزش کل بازار سهام کاسته شده بود. بر همین اساس شنبه شب سازمان بورس دست به‌کار شد و با تصویب 3مصوبه جدید راه‌های حمایت از بازار را باز کرد. طبق مصوبه اول سازمان بورس آنطور که سازمان بورس اعلام کرد مصوبه تزریق 500میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه برای خرید سهام و حمایت از بورس صادر شده ضمن اینکه با رأی هیأت مدیره سازمان بورس زمان اصلاح سبد سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثبات از 3 به 5‌ماه افزایش یافت. طبق این مصوبه «صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت» به جای 3ماه، 5‌ماه مهلت دارند که میزان سهام موجود در پرتفوی خود را از ۱۵ به ۱۰درصد برسانند.
پیش از این سازمان بورس صندوق‌های با درآمد ثابت را مکلف کرده بود که ظرف 3‌ماه حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام را 5درصد کاهش دهند. سازمان بورس همچنین در مصوبه دیگری ضریب تعدیل اوراق بهادار مندرج در حساب تضمین مشتریان اعتباری را ۶۰درصد قیمت پایانی تعیین کرد. این 3 مصوبه روز گذشته مسیر را برای رشد شاخص بوس هموار کرد.
 ‌  رشد 3درصدی: دادوستد‌های روز گذشته بازار سهام در شرایطی آغاز شد که در روز شنبه شاخص کل بورس با یک افت سنگین بیش از 2.8درصد افت کرده بود. این نزول سنگین در روز شنبه گمانه‌زنی‌ها را برای تداوم نزول در روز یکشنبه تقویت کرده بود اما دیروز و درهمان ابتدای صبح ورق برگشت و حجم تقاضا بر عرضه سهام غلبه کرد، به‌طوری که در دادو ستد‌های دیروز ارزش معاملات خرد تحت‌تأثیر رشد تقاضا 23.4درصد افزایش یافت و جمعا نزدیک به 15هزار میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد شد. دیروز همچنین برخلاف هفته گذشته حجم ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش یافت و جمعا هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد. در نهایت در دادو ستد‌های دیروز شاخص کل بازار سهم 3.2درصد رشد نزدک به 72هزار واحد افزایش یافت و تحت‌تأثیر این رشد روند نزولی بازار سهام متوقف شد.
  ‌بازگشت دوباره سهامداران:  آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد جریان ورود پول به بازار سهام دیروز بعد از یک هفته افت دوباره افزایش یافت و این نشان می‌دهد که خریداران بار دیگر به بورس بازگشته‌اند.  امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس روز گذشته در همین باره گفت: روز گذشته ۵۰خریدار برتر حقیقی بازار، جمعا بالغ بر ۴۶۵میلیارد تومان سهام به‌صورت خالص خریداری کردند، درحالی‌که دقیقا همین ۵۰کد معاملاتی، ظرف ۵روز گذشته 416میلیارد تومان سهام فروخته بودند.
این به‌معنای آن است که این افراد بیش از آن مبلغی که در روزهای نزول بازار فروخته بودند، ظرف یک روز خریداری کردند، البته برخی در قیمت‌های بالاتر از قیمت فروش، خریدار بودند. او با بیان اینکه آمارهای منتشر شده از خروج پول از بازار سرمایه ظرف روزهای گذشته، قابل اتکا نیست گفت: منابع حاصل از فروش سهام در ۵روز پرعرضه گذشته به هیچ وجه از بازار سرمایه خارج نشده و طبق چرخه طبیعی و تکرارپذیر بازار، با از بین رفتن فضای هیجانی، دوباره وارد بازار سهام شده است. در واقع نقدینگی تنها بین طبقات مختلف دارایی جابه‌جا شده و از بازار سرمایه خارج نمی‌شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید