• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191776
+
-

گردشگران خارجی؛ دلاری یا ریالی؟

پیش از وقوع پاندمی کرونا و همزمان با نوسانات شدید ارز در ایران، هتلدارها پیشنهادی روی میز رؤسا و وزیر سابق گردشگری کشور گذاشتند تا نرخ اقامت گردشگران خارجی در ایران براساس ارزهای رایج جهان محاسبه ‌شود، اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از همان ابتدا با این پیشنهاد مخالفت کرد و آن را رانت‌آفرین دانست. حالا بار دیگر هتلدارها پیشنهاد محاسبه ارزی نرخ اقامت در هتل‌ها برای گردشگران خارجی را روی میز عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی گذاشته‌اند؛ پیشنهادی که یک‌بار دیگر با مخالفت رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مواجه شده و حرمت‌الله رفیعی گفته است درصورت محاسبه نرخ ارزی اقامت گردشگران خارجی در هتل‌ها، خدمات گردشگری برای تمام ایرانی‌ها هم گران می‌شود. اما اصل ماجرا چیست؟
هتلدارها می‌گویند، گردشگران خارجی با قیمت 20 تا 25دلار یک شب اقامت در هتل‌های 5ستاره ایران دارند که این مبلغ حتی هزینه صبحانه آنها در هتلی که میز صبحانه‌اش شامل 120 تا 140قلم کالاست، نمی‌شود. این مبلغ درست همان مبلغی است که ایرانی‌ها برای اقامت در هتل‌ها به قیمت ریالی می‌پردازند. تا اینجای کار پیشنهاد هتلدارها که به اعلام رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران اقامت در آن‌ها در هفته نخست نوروز امسال نسبت به سال قبل 25درصد و در هفته دوم با 35درصد کاهش مواجه شد، منطقی به‌نظر می‌رسد. جمشید حمزه‌زاده، به همشهری گفته است، منتقدان اگر می توانند به‌وزارت میراث فرهنگی هم اعتراض کنند که برای بازدید از کاخ گلستان از گردشگر ایرانی 5هزار تومان می‌گیرد و از گردشگر خارجی 60هزار تومان! چگونه است آنجا کار خوب انجام شده، اما هتلدار که سرمایه‌گذاری سنگین در صنعت هتلداری کشور کرده، نمی‌تواند نرخ اقامت از گردشگران خارجی را با ارزهای رایج دریافت کند؟
پیگیری همشهری از طرح جامعه حرفه‌‌ای هتلداران ایران اما مشخص کرد که دفاتر خدمات گردشگری نمی‌دانند منظور هتلدارها از دریات نرخ ارزی از گردشگران خارجی چیست؟
ماجرا این است که براساس طرح جامعه هتلداران ایران گردشگران خارجی که در قالب تور با آژانس‌های ایرانی به ایران سفر کنند، می‌توانند نرخی همانند گردشگران داخلی برای اقامت در هتل بپردازند، اما گردشگران خارجی که به‌صورت انفرادی به ایران سفر می‌کنند باید چند درصد بیشتر از گردشگرانی که در قالب تور به ایران سفر کرده‌اند برای اقامت در هتل‌ها پرداخت کنند. این موضوع به‌زعم هتلداران نه‌تنها توجیه سرمایه‌گذاری خوبی برای احداث هتل‌های بیشتر است که می‌تواند حتی سفر در قالب تور با دفاتر مسافرتی ایران را نیز افزایش دهد و به نفع همان منتقدان هم تمام شود. در یک کلام و به اعلام جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران، طرح دریافت ارزی اقامت هتل‌ها از گردشگران خارجی نه‌تنها مشمول ایرانی‌ها نمی‌شود بلکه موجب تقویت آژانس‌های گردشگری برای اجرای تورهای ورودی و هتل‌های کشور برای جبران هزینه‌ها و البته توجیه اقتصادی بهتر برای ساخت هتل در کشور می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید