• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191643
+
-

سنگین‌شدن کفه انتخابات ترکیه به نفع رقیب اردوغان

نظرسنجی‌ها و تحولات سیاسی از مأموریت دشوار رجب طیب اردوغان برای حفظ قدرت در ترکیه خبر می‌دهند

یک روز پس از انتشار نظرسنجی انتخاباتی در ترکیه که از پیشتازی «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق» و جدی‌ترین رقیب «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه، خبر می‌داد، «محرم اینجه» یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به نفع قلیچدار اوغلو از انتخابات کنار کشید. انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است یکشنبه (فردا) برگزارشود، انتخاباتی که به‌گفته برخی کارشناسان، مهم‌ترین انتخابات سال‌جاری میلادی به‌شمار می‌رود.
کناره‌گیری غافلگیرکننده محرم اینجه از انتخابات شانس پیروزی نامزد اپوزیسیون در دور اول انتخابات را افزایش داده است. اینجه رهبر حزب «میهن» در کنار اردوغان، قلیچدار اوغلو و «سینان اوغان» یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بود.

شرط 2دوره‌ای شدن انتخابات ترکیه
اینجه ۵۸ ساله سیاستمدار و معلم سابق فیزیک و فرزند مهاجری از شهر تسالونیکی یونان است. او مناصب پارلمانی و حزبی زیادی در حزب جمهوری خلق داشت و در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی در سال ۲۰۱۸ برای رسیدن به این منصب نامزد شد. پیش از کناره‌گیری اینجه، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که اختلاف اردوغان و قلیچدار اوغلو در آستانه انتخابات به بیش از 5درصد رسیده و رئیس‌جمهور فعلی ترکیه برای حفظ کرسی قدرت خود مأموریت دشواری در پیش دارد. گرچه برخی ناظران سیاسی با اشاره به اینکه هنوز ۲۰ درصد آرای شناور وجود دارد، معتقدند که ممکن است این آرا ورق را دوباره به سود اردوغانِ ۶۹ ساله برگرداند. اگر هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ترکیه نتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را در انتخابات یکشنبه کسب کند، 2‌نامزدی که بیشترین آرا را دارند در تاریخ ۲۸ مه (هفتم خرداد) در دور دوم رقابت خواهند کرد.
اردوغان که برای بهبود جایگاه خود نزد افکار عمومی ترکیه تنها 3روز مانده به انتخابات، حقوق کارمندان را 45درصد افزایش داده، در شرایطی در آستانه شکست قرارگرفته که ائتلاف اپوزیسیون وعده داده درصورت پیروزی به شکلی محسوس از میراث به‌جامانده از 2دهه حکمرانی او فاصله خواهد گرفت.

آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش؟
خبرگزاری فرانسه نوشته: ائتلاف مخالفان که 6حزب اپوزیسیون را گرد هم آورده، وعده داده که نظام ریاست‌جمهوری راکه از سال ۲۰۱۸ در ترکیه مستقرشده کنار خواهد گذاشت و بار دیگر نظام پارلمانی را بازخواهد گرداند. قلیچدار اوغلو همچنین وعده داده که «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها‌ را که از سال ۲۰۱۶ به اتهام ترویج تروریسم در زندان است، آزاد خواهد کرد. اپوزیسیون همچنین اعلام کرده که درصورت به‌دست گرفتن دستگاه اجرایی ترکیه فوراً به رویکرد اقتصادی جاری که خلاف تئوری‌های اقتصادی مرسوم، بر کاهش نرخ‌های بهره با وجود تورم سالانه نزدیک به ۴۵ درصدی اصرار دارد، پایان دهد.
ائتلاف «اتحاد ملت» تأکید کرده نرخ تورم را در عرض 2سال تک‌رقمی خواهد کرد و اعتبار ازدست‌رفته لیر، واحد پول ملی ترکیه را که طی 5سال گذشته ۸۰ درصد نسبت به دلار ضعیف‌تر شده، بازخواهد گرداند. گرچه کارشناسان اقتصادی ازجمله «اردال یالچین»، استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه کنستانتسِ آلمان، تحقق چنین وعده‌هایی را بعید می‌داند. او به یورونیوز گفته: «درصورت پیروزی هر نامزدی در انتخابات پیش‌رو بعید است که اقتصاد ترکیه به‌سرعت بهبود یابد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید