• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191639
+
-

رکورد شکنی غریب

گزارش
رکورد شکنی غریب

مسعود پویا- روزنامه‌نگار

اکران آنلاین «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا که از چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود، رکورد تماشای آنلاین را شکست. مطابق آمارهای موجود در اکران آنلاین، فیلم «غریب» آمار بیشترین تماشای آنلاین در میان اکران‌ آنلاین فیلم‌های سینمایی در ۳۰‌ماه گذشته «فیلیمو» را شکسته است. این اثر سینمایی در اکران آنلاین فیلم‌های غیرکمدی، رکورد فروش و تماشای برخط را به‌خود اختصاص داد و توانست در ۲۴ساعت نخست پخش، نزدیک به یک‌میلیاردو۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. این رکورد تا پیش از این در اختیار فیلم «شنای پروانه» بود که در ۲۴ساعت نخست اکران آنلاین، حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان فروش داشت. رتبه سوم و چهارم فروش در ۳۰‌ماه گذشته نیز به‌ترتیب برای فیلم‌های تی‌تی و علفزار با فروش یک‌میلیاردو100میلیون تومان بوده است.

اکران آنلاین؛ ناجی سینما
همه‌‌چیز با پاندمی کرونا آغاز شد. با اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، اکران سینماها رسما به کما رفت. در اسفند۹۸ عملا دیگر اکرانی در کار نبود و سینمایی‌ها به‌عنوان راه‌حل جایگزین به اکران آنلاین رسیدند. در واقع قرار شد اکران آنلاین به‌عنوان ناجی سینمای ایران وارد میدان شود. با توجه به فضای عمومی جامعه در ماه‌های اولیه ورود کرونا به ایران، دیگر چیزی به نام اکران در سینماها نمی‌توانست معنا داشته باشد؛ اتفاقی که نه فقط در ایران که در همه جای دنیا رخ داده بود. از آمریکا و کشورهای اروپایی تا چین و هند؛ همه‌جا کرکره سینماها پایین بود. در چنین شرایطی اکران آنلاین، نسخه‌ای شفابخش برای زنده ماندن سینما، محسوب می‌شد.

وقتی ناجی قربانی شد
در آبان۹۹ خبرگزاری مهر گزارشی درباره اکران آنلاین منتشر کرد که ورودی‌اش این بود: «اکران آنلاین» که به‌عنوان نسخه جایگزین سالن‌های سینما در دوران تعطیلات کرونایی، قرار بود ناجی سینمای ایران باشد، خود قربانی بی‌تدبیری مدیران و فقدان بسترسازی صنفی برای ادامه حیات شده است!

خط‌شکنی با «خروج» حاتمی کیا
فروردین۹۹ خبر رسید که سازمان اوج تصمیم گرفته «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا را به‌ صورت آنلاین اکران کند. خروج که نخستین‌بار در بهمن۹۸ و در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به‌نمایش درآمده بود، از ۲۵فروردین۹۹ به‌صورت آنلاین عرضه شد و چند ساعت بعد رسانه‌ها خبر قاچاق شدن خروج را منتشر کردند. همه از ناامن بودن بستر آنلاین مطلع بودند و سازمان اوج و حاتمی کیا با اطلاع از این موضوع، با خروج خط‌شکنی کردند و وارد
میدان شدند.

بازگشت در عصر رونق پلتفرم‌ها
داستان اکران آنلاین در یکی، دو سال اخیر با حضور پررنگ پلتفرم‌ها شکل دیگری به‌خود گرفته است. مشکل قاچاق همچنان پابرجاست ولی شرایط مثل انتهای دهه۹۰ بحرانی نیست. عادت مخاطب در مراجعه به پلتفرم‌ها باعث شده تا فیلمی چون «غریب» در همان نخستین ساعات اکران آنلاین‌اش، رکورد شکنی کند. اقبال عمومی مخاطبان به اکران آنلاین البته مسبوق به سابقه است. مثل استقبال قابل توجه مردم از عرضه کمدی پرفروش «دینامیت». حالا اکران آنلاین به یاری سینما آمده است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید