• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191610
+
-

گفت‌و‌گوی فارسی با هوش مصنوعی

گوگل در نشست i/O رونمایی‌های مختلفی داشت اما برای ایرانی‌ها بیشتر از همه،آمدن زبان فارسی به ‌Bard هیجان‌انگیز بود

فناوری
گفت‌و‌گوی فارسی با هوش مصنوعی

محمد کرباسی-دبیر گروه دانش و فناوری

هوش‌مصنوعی به‌تدریج دارد تبدیل به بخش مهمی از زندگی همه افراد می‌شود. شاید تا همین چند وقت پیش وقتی صحبت از هوش‌مصنوعی می‌شد خیلی‌ها فقط به یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌افتادند اما حالا با پیشرفت‌های صورت گرفته این فناوری به‌تدریج دارد همنشین زندگی همه افراد می‌شود. گوگل به‌عنوان یکی از غول‌های فناوری جهان در نشست مشهور خود به نام I/O، رونمایی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلفی داشت. سرویس‌های هوش مصنوعی گوگل اما بیشتر از همه در این مراسم مورد توجه قرار گرفت. شاید اکثر افراد حالا سرویس هوش‌مصنوعی ChatGPT را بشناسند اما گوگل با Bard آمده است که بازی را به هم بزند.

آمدن زبان فارسی به Bard

گوگل در کنفرانس I/O 2023 از تغییرات متنوعی در سرویس چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرد. اکنون کاربران دیگر نیازی به منتظر ماندن برای استفاده از هوش مصنوعی Bard نخواهند داشت و همچنین می‌توانند به زبان‌های بیشتری ازجمله فارسی دسترسی داشته باشند.
برای نخستین‌بار است که به‌صورت تخصصی و رسمی یک سرویس هوش‌مصنوعی از زبان‌ فارسی پشتیبانی می‌کند.گوگل وعده داده است که هوش مصنوعی Bard را در قالب ۴۰ زبان مختلف در اختیار کاربران قرار دهد. چت‌بات بارد رقیب مستقیمی برای ChatGPT   و بینگ مایکروسافت به‌شمار می‌رود.

متحول شدن جست‌وجو

۹۱.۹ درصد بازار جست‌وجوی اینترنتی جهان در اختیار گوگل است و هر‌ماه ۸۳.۹ میلیارد بار کاربران به این موتور جست‌وجو سر می‌زنند. گوگل اکنون قصد دارد بخش جست‌وجوی خود را با استفاده از هوش‌مصنوعی متحول کند. با توجه به گستردگی کاربران این موتور جست‌وجو به‌نظر می‌رسد قرار است دنیا با تحولی جدید روبه‌رو شود. گوگل تمامی قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را با محصولی که SGE نام‌گذاری شده وارد موتور جست‌وجوی خود می‌کند. موتور جست‌وجوی گوگل حالا با کمک هوش مصنوعی مولد به‌صورت مستقیم پاسخ سؤالاتی را که در نوار جست‌وجو وارد می‌کنید، به شما می‌دهد. این قابلیت بخشی از سیستم رده‌بندی نتایج جست‌وجو خواهد بود و نتایج سنتی هم در کنار این پاسخ‌ها در دسترس شما قرار می‌گیرد.

معرفی نخستین گوشی تاشوی گوگل

گوگل در رویدادI/O 2023  از گوشی تاشو پیکسل فولد، پیکسل تبلت و گوشی میان‌رده پیکسل 7a رونمایی کرد. پیکسل فولد ۱۸۰۰ دلاری نخستین گوشی تاشوی این شرکت است که از نمایشگر ۵.۸ اینچی بیرونی و نمایشگر ۷.۶ اینچی در بخش داخلی بهره می‌برد. پیکسل تبلت مجهز به نمایشگر ۱۱ اینچی هم با قیمت ۵۰۰ دلار راهی بازار می‌شود. این تبلت به لطف یک داک مخصوص که همراه با آن عرضه می‌شود، می‌تواند به‌عنوان نمایشگر هوشمند هم انجام وظیفه کند.


ساخت موسیقی به‌صورت خودکار
در هفته‌های گذشته، موسیقی‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی حسابی جنجال به پا کرده‌اند.‌ ماه گذشته آهنگی که در آن صدای 2 خواننده مشهور شبیه‌سازی شده بود، مورد توجه زیادی قرار گرفت و به تازگی اسپاتیفای هم تعداد زیادی از آهنگ‌های تولیدشده توسط هوش مصنو‌عی را حذف کرده است. بااین حال، گوگل، تصمیم گرفته بیشتر به سمت این فضا برود و هوش مصنوعی تبدیل متن به موسیقی خود با نام MusicLM را به‌طور عمومی عرضه کرده است.

تلفیق اندروید ۱۴ با هوش مصنوعی

 تمام رونمایی‌های گوگل در نشست I/O تحت‌تأثیر هوش‌مصنوعی بود. به همین‌خاطر ردپای هوش مصنوعی در جدیدترین نسخه اندروید هم بسیار واضح بود. گوگل از اضافه شدن قابلیت‌های متکی بر هوش مصنوعی به اندروید ۱۴ خبر داده است. یکی از این قابلیت‌ها Magic Compose است که در زمان ارسال پیام با استفاده از هوش مصنوعی پیشنهاد‌هایی را برای کامل کردن متن در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید