• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191596
+
-

چه نوع کولری را از کجا بخریم؟

در حال حاضر برای خرید کولر آبی حداقل به 10میلیون تومان نقدینگی نیاز است

چه نوع کولری را از کجا بخریم؟

ملیحه خورده‌پا

تغییرات جوی و گرم‌تر شدن کره زمین زمان رسیدن به روزهای گرم سال را نزدیک‌تر کرده است؛ بنابراین عجیب نیست که بسیاری از مردم استفاده از وسایل سرمایشی را از همین اردیبهشت‌ماه آغاز کرده‌اند. بسیاری نیز این روزها در پی تعمیر و سرویس وسایل سرمایشی خود هستند و برخی دیگر هم باید وسایل سرمایشی جدید را جایگزین قبلی‌ها کنند. در این باره با رئیس اتحادیه لوازم خانگی صحبتی داشتیم تا دوباره از وضعیت قیمت‌ها، کیفیت و بازارهای معتبر کولر اطلاعات مناسبی در اختیارمان قرار دهد. مهدی پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره بازار لوازم خانگی می‌گوید: متأسفانه افزایش مداوم قیمت مواداولیه و نرخ‌گذاری آنها با شیوه‌ای غیرمرسوم منجر به افزایش قیمت انواع لوازم خانگی ازجمله کولر گازی و آبی شده؛ تا جایی که نرخ کولر آبی از تیر تا اسفند سال گذشته افزایش 65درصدی داشت. به‌عنوان مثال قیمت برخی مدل‌های آن از 6میلیون‌و200هزارتومان به 10میلیون تومان رسیده است.



حداقل هزینه برای خرید کولر

 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می گوید: در حال حاضر برای خرید کولر آبی حداقل به 10میلیون تومان و خرید کولر گازی حداقل به 20میلیون تومان نقدینگی نیاز داریم؛ البته قیمت کولر گازی بسته به کیفیت و برند آن به 100میلیون تومان نیز می‌رسد.

چه نوع کولری بخریم؟
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره اینکه چه نوع کولری باید از سوی مصرف‌کنندگان خریداری شود، می‌گوید: پاسخ این سؤال بستگی به وضعیت جیب خریدار دارد. طبیعتا مصرف کولر گازی به کاهش مصرف آب کمک می‌کند، ولی واقعیت این است که باید قدرت خرید کافی نیز وجود داشته باشد. پازوکی با اشاره به تامین 100درصد نیاز کشور به کولر آبی با محصولات تولید داخل ادامه می‌دهد: در حال حاضر ایران در تولید کولر آبی صاحب‌نام شده و صادرات این کالا به عراق، افغانستان، هندوستان و پاکستان را انجام می‌دهد، اما در تولید کولرگازی نیاز به افزایش ظرفیت داریم.

بورس‌ها ارزان‌فروش نیستند
برخی از مصرف‌کنندگان برای خرید کالا سراغ مراکزی که بورس هستند، می‌روند؛ ازجمله بازار امین‌حضور برای خرید لوازم خانگی؛ به این امید که کالای مورد نیاز خود را با نرخ عمده یا ارزان‌تر خریداری کنند، آیا این باور درست است؟ پازوکی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: مراکزی که بورس هستند صرفا مناطقی هستند که تعدادی از فعالان صنفی تجمیع شده‌اند، اما این امر به منزله فروش کالا با نرخ عمده یا قیمت پایین‌تر نیست. وی می‌گوید: سود صنف ما 5.8درصد تعیین شده است. این امکان وجود دارد که کسی بخواهد با سود کمتر کالای خود را به فروش برساند، اما این تفاوت نرخ نمی‌تواند فاحش و معنادار باشد.

مشکلات تولیدکنندگان کولر
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تأکید بر نزدیک شدن به فصل گرم سال و افزایش تقاضا برای خرید کولر می‌گوید: از وزارت صمت تقاضا داریم در این ایام که تقاضا برای خرید وسایل سرمایشی افزایش پیدا می‌کند، کمی از تولیدکنندگان وسایل سرمایشی حمایت کند تا قیمت مواداولیه بیش از این گران نشود. قیمت موتور کولر یکباره از یک‌میلیون تومان به 2میلیون‌و600هزار تومان و نرخ ورق از 22هزار تومان به 48هزار تومان رسیده است؛ آن هم ورقی که در داخل کشور تولید می‌شود. از تولیدکنندگان حمایت کنید تا قیمت کولر از این گران‌تر نشود.

نکات مهم خرید کولر

مهدی پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره نوع و نحوه خرید کولر می‌گوید: نوع کولر را جیب شما مشخص می‌کند، اما نکات مهمی که هنگام خرید باید آنها را رعایت کنید، این است:
حتما به رده انرژی مصرفی کالا توجه کنید.
از سایت‌های غیرمجاز خرید نکنید.
قبل از خرید آنلاین باید نوع کالا، شرکت تولیدکننده و شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش و ضمانت‌نامه‌های اصلی را در سامانه جامع گارانتی شناسایی کنید تا متضرر نشوید.
اگر قیمت کالایی در یک سایت تفاوت فاحشی با نرخ فروشگاه‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها داشت به کیفیت و اصالت آن شک کنید و چنین خریدهایی را انجام ندهید تا صاحب کالای تقلبی نشوید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید