• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191591
+
-

پیش بینی کارشناسان از وضعیت بازارها چیست

بهترین سرمایه‌گذاری

بهترین سرمایه‌گذاری

مریم موسی پور

در میان بازارهای مالی  مختلف در ایران، بازارهایی وجود دارند که نه‌تنها سطح نقدشوندگی در آنها بالاست بلکه می‌توانند نمونه‌های موفقی برای سرمایه‌گذاری باشند هر چند که به موازات آن حرکت بازارهای همگام با دلالی و سوداگری را هم نباید نادیده گرفت اما به هر حال گاه جذابیت‌های مقطعی ایجاد شده در برخی بازارها، رقابتی را میان تمام بازارها به‌وجود می‌آورد که کار را برای انتخاب سخت می‌کند؛ هرچند هوشمندی بازار و سرمایه‌گذاران در این حوزه حرف آخر را می‌زند. در ادامه، ما نظر کارشناسان  حوزه های مختلف را در این باره جویا شده‌ایم.

ارز
مردم چرا  ارز  می خرند؟


کامران سلطانی‌زاده-رئیس کانون صرافان کشور
شاید بتوان گفت که مردم با خرید ارز به‌دنبال سرمایه‌گذاری نیستند؛ آنها می‌خواهند از بی‌ارزش شدن سرمایه‌های خود جلوگیری کنند و با پیشروی تورم، پیش بروند. هرچند در این بازار هم دلالان حضور دارند و سوءاستفاده‌های زیادی را هم انجام می‌دهند. سابقه تلخ بورس برای مردم، عدم‌جذابیت اوراق‌های سرمایه‌گذاری، کم بودن سود بانکی و نیاز به سرمایه کلان برای خرید ملک و مسکن، مردم را برای خرید ارز ترغیب می‌کند چرا که امکان خرید آن با سرمایه‌های خرد هم وجود دارد. همچنین مردم فکر می‌کنند که اگر در آینده بخواهند در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنند با فروش ارزهایشان این امکان برای آنها فراهم است؛ حتی اینکه معامله پایاپای کنند؛ دلار بدهند خانه بخرند یا دلار بدهند خودرو بخرند و .... در این میان، بحث حذف یارانه اثرات منفی روی خرید و فروش ارز و سکه گذاشته و موجب عدم‌تمایل به خرید ارز از بخش رسمی و صرافان تحت‌نظر بانک مرکزی شده است. برای پیش‌بینی وضعیت قیمت دلار در سال‌جاری هم باید توجه کنیم که اخبار سیاسی و اقتصادی کلان بر این بازار بسیار تأثیرگذار است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت آن داشت.

طــلا
یک روش مطمئن و قدیمی برای سرمایه‌گذاری


نادر بذرافشان-رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران
از قدیم، سنت و رسم مردم ما این بوده که طلا را هم به‌عنوان زینت و هم به‌عنوان سرمایه‌ خریداری می‌کردند تا در مواقعی که لازم دارند از آن استفاده کنند. اما در چند سال گذشته مردم به سمت سرمایه‌گذاری در سکه و طلاهای کم‌اجرت رفته‌اند و این امر باعث شده است تولید و خرید مصنوعات طلا کاهش یابد. درحال حاضر با توجه به حباب بالای سکه، خرید سکه توجیه اقتصادی ندارد؛ درحالی‌که مردم می‌توانند با خرید یک مصنوع طلا به همان وزن سکه نهایتا نصف حباب سکه آن مصنوع طلا را بخرند که هم استفاده زینتی دارد و هم هر زمان که نیاز بود آن را بفروشند که این کار به تقویت بخش تولید هم منجر می‌شود. از الان نمی‌شود وضعیت بازارهای طلا و سکه را برای ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد؛ چون ممکن است یک خبر سیاسی یا اقتصادی باعث شود نوسان افزایشی یا کاهشی در بازار داشته باشیم؛ مثل خبر توافق ایران با عربستان که باعث شد قیمت سکه ۵میلیون تومان کاهش پیدا کند. به هر حال قیمت‌ها در بازار با توجه به تغییرات قیمت اونس جهانی، تغییرات قیمت دلار و افزایش یا کاهش تقاضا تغییر می‌کند، اما باید توجه کنیم که نوسانات قیمت طلا بین ۱تا۵درصد، روال طبیعی بازار است.

بورس
پیش‌بینی برای شکوفایی بورس

حسین عبدی- کارشناس بازار سرمایه


سال گذشته سال سختی برای بازار سرمایه بود. سرمایه‌گذاران متوجه این موضوع بودند که بازارهای موازی درحال رشد هستند. اکثر افرادی که به دولت، سیاستگذاری‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی وفادار بودند، سعی کردند که سرمایه‌های خود را یا در بانک یا در بورس نگه دارند. این افراد متأسفانه پاداش خوبی دریافت نکردند و سوداگران و دلالان بیشترین سود را از وضعیت بازارها بردند. رشد بازار سرمایه به تازگی دوباره آغاز شده است. با توجه به عقب‌ماندگی این بازار از بازارهای دیگر، نرخ تورم بالا در کشور و همچنین نرخ ارزی که درصورت‌های مالی شرکت‌ها لحاظ می‌شود احتمالا در گزارش‌های پایان دوره آنها انعکاس خوبی از حاشیه سود آنها خواهیم داشت. به همین دلایل فکر می‌کنم که بورس ما جای زیادی برای رشد دارد. البته با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر کنترل تورم و احتمال اعمال فشار بیشتر بر قیمت‌ها و کنترل نرخ‌های فروش شرکت‌های بزرگ به‌نظر می‌رسد که دولت نمی‌خواهد بورس به‌صورت بی‌محابا رشد کند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران باید بحث سیاست‌های کلی دولت را مدنظر قرار بدهند؛ یعنی بورس طبیعتا اصلاح‌هایی را هم در طول سال خواهد داشت که این موضوع بدی نیست.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید