اینفلوئنسرها، افراد معروف و تاثیرگذار در شبکههای اجتماعی هستند. آنها مانند چهرههای سرشناس دنیای ورزش، هنر و سرگرمی در میان مردم شناختهشده نیستند ولی در شبکههای اجتماعی نفوذ و اثرگذاری قابل ملاحظهای دارند. میزان در آمد اینفلوئنسرها از طریق فعالیت در شبکههای اجتماعی یکی از موضوعات جذاب برای کاربران در این شبکههاست.
حال سوالی که پیش میآید این است که آیا درآمد آنها از این طریق شامل مالیات میشود و آیا آنها ملزم هستند تا بخشی از درآمد خود را از طریق شبکههای اجتماعی تحت عنوان اینفلوئنسر به مالیات اختصاص دهند؟
در این بین اینفلوئنسرها و سلبریتیها در زمینه تبلیغات در شبکههای اجتماعی بسیار فعال هستند. البته به میزان بسیار بیشتری از این افراد نیز، صفحات و پیجهای مجهولالهویهای وجود دارندکه مخاطبان میلیونی داشته و گردش مالی آنها رقم بسیار بالایی است اما هویت واقعی اینفلوئنسر مشخص نیست و با درآمدهایی با رقمهای نجومی به حیات خود در فضای مجازی ادامه میدهند و تاکنون مالیات چندانی هم پرداخت نکردهاند.
این ماجرا تا حدی جدی شده که بسیاری ازکشورهای اروپایی در حال تدوین مقررات و قوانین نظارت و مالیاتگیری از
اینفلوئنسرها هستند.
در همین راستا، در بلژیک که سال گذشته قوانین خود را در زمینه فضای مجازی و برخورد با اینفلوئنسرها تشدید کرده بود و اینفلوئنسرها نیز باید هر گونه مزایای دریافتی شان را اعلام میکردند، اخیرا تعدادی از اینفلوئنسرها تمام وجوه نقد، کالاها و خدماتی که به آنها داده شده بود را اعلام نکردند و به پرداخت معوقات و همچنین جریمه محکوم شدند.
در ایران هم مالیات از اکانتهای تاثیرگذار پلتفرمهای مجازی یا همان اینفلوئنسرها، در اواخر سال۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی مطرح و سرانجام در اواخر تیرماه سال۱۴۰۰ با تایید وزیر اقتصاد و امور دارایی، به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد. البته اجرای این طرح، واکنشهای متفاوتی را از سوی برخی از اینفلوئنسرها بههمراه داشت.
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب :
191414
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/zmqrY
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved