• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191402
+
-

ایران تنها کشور گروه5 که سرخک را حذف کرد

رئیس بخش ایمنی و بیماری‌‌های قابل پیشگیری با واکسن منطقه مدیترانه شرقی (امرو) سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: ایران (مدیترانه شرقی) تنها کشور گروه5 است که موفق به حذف سرخک شده است.
به‌گفته دکتر حسن از بین ۲۲کشور امرو ایران، مصر، عمان و بحرین موفق به ریشه‌کنی سرخک شده‌اند.‌ ۱۱کشور دیگر یعنی نیمی از کشورهای حوزه امرو هنوز نرخ بالایی از ثبت سرخک و سرخجه دارند: «این در حالی است که کشورهای همسایه ایران، عراق، پاکستان و افغانستان نرخ بالایی از این بیماری را دارند.»
رئیس بخش ایمنی و بیماری‌‌های قابل پیشگیری با واکسن منطقه مدیترانه شرقی (امرو) سازمان بهداشت جهانی گفت: در واقع کشورهایی که تراکم بالای جمعیتی دارند، درگیر مناقشات هستند یا به نوعی تحت تحریم‌ها قرار دارند با معضل آمار بالای سرخک و سرخجه مواجهند.
دکتر کمرول ادامه داد: پوشش بالای واکسیناسیون در ایران موجب مصونیت بخشی از این کشور در برابر سرخک و سرخجه شده است و موارد معدود مشاهده شده نیز متعلق به مهاجران افغانستانی است که وارد ایران شده‌اند.
وی با بیان اینکه در کشورهای دارای درصد بالای بیماری سرخک و سرخجه این بیماری در کودکان زیر ۱۰ و ۵ سال بیشتر از اقشار سنی مشاهده شده است، اظهار داشت: پوشش پایین واکسیناسیون مشکل اصلی در مهار بیماری است. هنوز چندین میلیون کودک در منطقه هستند که در برابر این بیماری واکسینه نشده‌اند و تعداد کودکان در معرض خطر بیماری نیز بالاست.
رئیس بخش ایمنی و بیماری‌‌های قابل پیشگیری با واکسن منطقه مدیترانه شرقی (امرو) سازمان بهداشت جهانی گفت: خطر سیل مهاجرت‌ها به کشورهای همسایه و همجوار ازجمله مهاجرت به ایران و محدودیت هماهنگی‌های مرزی برای اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، مشکل بزرگ دیگر ماست.
دکتر کمرول تأکید کرد: موفقیت‌های کسب‌شده در زمینه مهار بیماری‌های واگیر در تمام کشورهای منطقه شکننده است زیرا هنوز تعداد زیادی از کودکان هنوز واکسینه نشده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید