• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191386
+
-

اقامت در هتل کنفی

ایده خوب
اقامت در هتل کنفی

مهتاب خسروشاهی

چه حسی دارید اگر تصور کنید در خانه یا هتلی قرار است اقامت کنید که از گیاه ساخته شده است! آن‌هم در مکانی رو به کوه و آن هم در شرایطی که ساختمان محل اقامت شما، بلندترین در جهان باشد! ازنظر من، ترسناک است و هیجان‌انگیز؛ درست مثل اقامت در هتل کنَفی شهر کیپ‌تاون!
با منظره خیره‌کننده کوه تَیبِل، بلندترین ساختمان جهان ساخته شده از کنف صنعتی قرار است در‌ماه ژوئن سال 2023میلادی (خرداد 1402) در شهر کیپ‌تاون، پایتخت آفریقای جنوبی افتتاح شود.
هتل کنف در خیابان 84هریسون، 12طبقه و 54اتاق دارد. این هتل از موادی با CO2منفی ساخته شده است؛ به‌ این معنی که دیوارهای این هتل، کربن بیشتری را در خود جذب می‌کنند. برای پُرکردن دیوارهای هتل از الیاف گیاه شاهدانه استفاده شده که این الیاف توسط سازه‌های بتنی و سیمانی پشتیبانی می‌شوند. این آجرهای کنفی به‌دلیل خاصیت عایقی که دارند در برابر آتش مقاوم بوده و با آب و هوا نیز سازگار هستند.
بوشوف مولر، مدیر شرکت Afrimat Hemp، یکی از شرکت‌های تابعه گروه ساخت‌وساز Afrimat در آفریقای‌جنوبی می‌گوید:« گیاه، کربن را در خود ذخیره کرده و سپس داخل بلوک‌ها قرار می‌گیرد. به این ترتیب کربن به‌مدت 50سال حبس شده است.»
به عقیده « سیریل رامافوزا»، رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی، صنعت کنف و شاهدانه می‌تواند 130هزار شغل در بخش تولید بلوک‌های خاص با نام Afirmat Hemp ایجاد کند. برای ساخت این هتل نیز از همین بلوک‌ها یعنی بلوک‌های ساخته شده از شاهدانه - کنف استفاده شده است.
به‌گفته شرکت تولید‌کننده این بلوک‌ها، تولید این نوع بلوک از این مصالح اولیه خاص، 20درصد گران‌تر از استفاده از مواد سنتی در ساخت‌وساز است. اما برای کمک به جلوگیری از آلودگی هوا و تولید گاز CO2کمتر با این طرح همراه شده است. داده‌های این شرکت نشان می‌دهد که یک خانه40مترمربعی ساخته شده از این کنف‌ها درمقایسه با وقتی که از مصالح سنتی برای ساخت آن استفاده می‌شود، 30تن کربن کمتری تولید می‌کند. به این ترتیب می‌توان با درنظر گرفتن همه شرایط، به‎تدریج این نوع ساخت‌وساز را جایگزین استفاده از مصالح سنتی کرد.
هنوز هزینه‌های یک شب اقامت در این هتل مشخص نشده و از دیگر امکانات این هتل نیز حرفی به میان نیامده است. باید تا زمان افتتاح هتل در خرداد‌ماه امسال، کمی صبر کرد؛ شاید با شگفتی‌های بیشتری درباره این هتل روبه‌رو شد.
هتل کنف توسط « استیو آلین»، مدیر انجمن بین‌المللی ساختمان کنف در ایرلند به‌عنوان « بلندترین ساختمان دارای مواد کنفی در جهان» رتبه‌بندی شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :