• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191256
+
-

چتر حمایت آقا امیر بر سر 80سالمند

چتر حمایت آقا امیر بر سر 80سالمند

ابوذر چهل‌امیرانی

زندگی و جوانی‌اش را وقف 80کهنسالی کرده که سرپناهی ندارند و به هر دلیل زیر آسمان شهر زندگی می‌کنند. یکی معلول است، دیگری اعتیاد دارد و آن یکی را بچه‌هایش به دلایل نامعلوم از خانه بیرون کرده‌اند. امیر عمیدی، از آنها مثل پدر و مادر خود نگهداری می‌کند، غذایشان را می‌دهد و سقفی با کمک یوسف اصلانی، برایشان ساخته و اسمش را «بهشت سالمندان» گذاشته است.

روزی که یوسف اصلانی، مدیر مؤسسه «بهشت امام رضا(ع)»، تصمیم گرفت پیرمردها و پیرزن‌های سرگردان را از کوچه‌پسکوچه‌ها جمع‌آوری کند، امیر عمیدی، با او همراه شد. مرکزی از بهزیستی در منطقه17 را تحویل گرفتند و عمیدی برای اینکه این مجموعه سریع‌تر سر و سامان داده شود، با همسر و فرزندش به آنجا نقل مکان کرد. شبانه‌روز تلاش کرد و بالاخره جایی برای پیرمردها و پیرزن‌های سرگردان درست کرد که بی‌شباهت به بهشت نیست. حالا هم خود را وقف نگهداری از این سالمندان کرده و در این راه همسرش، حدیثه محمدی، پابه‌پای او تلاش می‌کند.

پرستاری شبانه‌روزی سالمندان
 در مجموعه‌ای که عمیدی ایجاد کرده و با کمک خیران اداره می‌کند، سالمندانی نگهداری می‌شوند که در شهر رها شده و اعضای خانواده، آنها را نمی‌پذیرند. عده‌ای از آنها بیماری‌های خاصی مثل هپاتیت دارند و برخی هم مبتلا به سرطان. تعدادی دیالیز می‌شوند و بین آنها سالمندانی وجود دارند که به‌علت معلولیت، گمشدن یا رها شدن در معابر، جایی ندارند و اینجا رایگان زندگی می‌کنند. اگر یکی از آنها بیمار شود یا نیاز به جراحی داشته باشد، یک فرد همراه آنها در بیمارستان می‌ماند. آنان را استحمام و پوشک می‌کنند یا همراه خود بیرون می‌برند تا چرخی در محله‌ها بزنند و آب و هوایی تازه کنند. اگر هم خدایی ناکرده یکی از آنها فوت کند، مثل یک عضو خانواده، آنها را تا خانه ابدی بدرقه می‌کنند.

 زندگی‌های پرماجرا
از مجموع 80نفری که اکنون در مرکز سالمندان حجت یا بهشت امام رضا(ع) زندگی می‌کنند، 53نفر آقا و مابقی خانم هستند. آنها در 2خوابگاه مجزا و در اتاق‌هایی 3تا4نفره زندگی می‌کنند و هرکدام زندگی پرماجرایی داشته‌اند. بین آنها پزشک متخصص زنان تا فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های خارج از کشور وجود دارد. برخی‌هایشان اقامت کشورهای دیگر را داشته‌اند و عده‌ای هم کارخانه‌دار و کارتن‌خواب بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید