• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 18 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191168
+
-

2ماهواره ایرانی؛ امسال آماده پرتاب

فضا
2ماهواره ایرانی؛ امسال آماده پرتاب

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در حوزه سنجش از‌دور، سازمان فضایی ایران آماده همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است گفت: ما معتقدیم که با توجه به رشدی که بخش خصوصی در سالیان اخیر در حوزه فضایی داشته، می‌توان از ظرفیت‌های موجود در این بخش برای توسعه صنعت فضایی استفاده کرد. حسن سالاریه درباره نحوه تعامل سازمان فضایی با بخش خصوصی گفت: ارتباط بسیار خوبی میان سازمان فضایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی برقرار شده است.
او با بیان اینکه ما حتی مجوزهای لازم برای انعقاد قرارداد خرید تضمینی تصاویر از بخش خصوصی را دریافت کرده‌ایم ادامه داد: ما قصد داریم که در سال‌جاری قراردادهای لازم را با بخش خصوصی در این زمینه منعقد کنیم. به‌گفته سالاریه، همچنین «فرایند واگذاری پروژه منظومه شهید سلیمانی (IOT) به بخش خصوصی هم در حال طی شدن است.»
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فضایی ایران، رئیس سازمان فضایی ایران در عین حال به آخرین وضعیت ۱۰پروژه فضایی کشور اشاره کرد و گفت: ماهواره‌های پارس۱ و ظفر۲ امسال برای پرتاب تحویل گرفته می‌شوند؛ ضمن آنکه فاز طراحی ماهواره طلوع۴ و بلوک انتقال‌مداری سامان۲ امسال کلید می‌خورد. سالاریه درباره آخرین وضعیت پروژه‌های سازمان فضایی ایران، اعلام کرد: در حوزه ماهواره‌های سنجشی، نمونه دوم ماهواره پارس۱ (Pars1-B) در حال گذراندن مراحل پایانی است و امسال برای پرتاب تحویل سازمان‌ فضایی ایران می‌شود و ماهواره ظفر ۲ هم پس از گذراندن مراحل تست‌های نهایی، تقریبا آماده تحویل شده و در سال‌جاری به‌منظور پرتاب، تحویل گرفته خواهد شد. او ادامه داد: همچنین در حوزه سنجشی، با توجه به اینکه نمونه پروازی ماهواره طلوع۳ با دقت تصویربرداری ۵متر تک طیفی و ۱۰متر چند طیفی سال گذشته رونمایی شد، پروژه طراحی و ساخت ماهواره طلوع۴ هم امسال آغاز خواهد شد که ویژگی‌های طلوع۴ نسبت به طلوع۳ بهتر خواهد بود و ارتقا خواهد یافت. سالاریه ادامه داد: در حوزه ماهواره‌های مخابراتی، نمونه کیفی ماهواره مخابراتی ناهید۲ سال گذشته تحویل داده شد و امسال نیز نمونه پروازی این ماهواره برای پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران خواهد شد و همچنین فاز طراحی و ساخت نسل بعدی ماهواره ناهید که تحت عنوان ناهید۳ شناخته می‌شود هم امسال کلید خواهد خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید