• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191129
+
-

عملکرد مطلوب مدیریت شهری، سیبل دروغ‌ها

اعضای شورای شهر از شایعه‌سازی علیه مدیریت شهری می‌گویند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

20ماه از فعالیت مدیریت شهری می‌گذرد و در این مدت شاهد تحولاتی در تهران بودیم. بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوسرانی و مترو، اتمام برخی از پروژه‌های عمرانی و فرهنگی، تعیین‌تکلیف املاک واگذار‌شده به افراد حقیقی و حقوقی، بهره‌برداری از پروژه‌های محله‌ای، افتتاح بوستان و مراکز فرهنگی (شهردخت) و... همه نتیجه تلاش مدیریت شهری در راستای جبران عقب‌ماندگی چندساله هستند؛ اقداماتی که کام شهروندان را شیرین کرده، اما گویا عده‌ای، خیلی از اتفاقات رخ داده خوشحال نشده‌اند و به همین دلیل عملکرد مدیریت شهری را سیبل اهداف خود قرار داده و مدام در حال دروغ‌پراکنی و هجمه‌سازی‌ هستند تا زمینه بی‌اعتمادی میان شهروندان و مدیریت شهری را فراهم کنند. اعضای شورای شهر تهران که به‌خوبی دست این عده را خوانده‌اند و در مواقع ضروری به‌درستی و منطقی پاسخ داده‌اند، متفق‌القول هستند که مدیریت شهری، حرکت خوبی را آغاز کرده است و در همین مسیر هم به حرکت خود ادامه خواهد داد.

حاشیه‌سازی‌ برای حفظ منافع سیاسی

سیدمحمدآقامیری، رئیس کمیته عمران شورا: به قول قدیمی‌ها به سمت قطاری که در حال حرکت نیست، سنگی پرتاب نمی‌شود. پس دروغ‌پراکنی‌ها نشان می‌دهد، اتفاقات خوبی توسط مدیریت شهری رخ داده است؛ چراکه این روزها در بازدیدهای میدانی شاهد شهروندانی هستیم که توقعاتی از مدیریت شهری دارند و همین امر بیانگر آن است که شهرداری امور شهر را پیگیری می‌کند. کسانی که دروغ می‌گویند و حاشیه‌سازی‌ می‌کنند از اتفاقات رخ داده خوشحال نیستند؛ چراکه با این کار منافع سیاسی‌شان به خطر می‌افتد و از این‌رو سعی دارند با دروغ و ایجاد هجمه‌های واهی افکار عمومی را منحرف کنند و عملکرد مدیریت شهری را در میان مردم بی‌ارزش نشان دهند و شهروندان را از اقدامات انجام‌شده دور کنند. همه این موارد حکایت از آن دارد که مدیریت شهری در مسیر درستی قرار گرفته و حرکت رو به جلویی را شروع کرده است. پس برای اینکه از اهداف خود دور نشویم اولا باید از طریق شفاف‌سازی،‌ دست دروغگویان را رو کنیم و دوم اینکه با اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع طرح‌ها و اقدامات، مردم را از آنچه در شهر رخ می‌دهد مطلع کنیم. در نهایت هم با عزم جدی به حرکت خود در مسیر خدمت‌رسانی ادامه دهیم و اجازه ندهیم دروغ‌ها سبب توقف ما شوند.

 ناخرسندی افراد تنگ‌نظر

مهدی چمران، رئیس شورا:
دلایل زیادی برای دروغ‌پراکنی علیه مدیریت شهری وجود دارد، اما مهم‌ترین علت این است که شهرداری کار می‌کند و گویا این موضوع برای عده‌ای خوشایند نیست؛ چراکه اگر کاری انجام نمی‌شد، قطعا ایرادی هم نمی‌گرفتند، اما همگان شاهد هستند که شهرداری از زمان شروع به‌کار تلاش کرده تا کمبودها را جبران کند و به همین دلیل برخی این نقاط قوت را با دروغ‌پراکنی می‌خواهند به نقاط ضعف تبدیل کنند؛ به‌طور مثال اخیرا در رسانه ملی از قول بنده عنوان شده که خواهان ورود اتوبوس‌های دست دوم هستم؛ البته که این موضوع در مدیریت شهری مطرح است، اما شخصا برای تحقق این کار چند شرط گذاشته‌ام؛ ازجمله اینکه اتوبوس‌ها باید استانداردها را داشته و مقرون به‌صرفه باشند. همچنین ترجیح بنده و مجموعه مدیریت شهری، اتوبوس‌های داخلی است تا از این طریق به تولید ملی کمک شود.به‌طور کلی افراد تنگ‌نظری که کاری برای شهر و شهروندان انجام نداده‌اند، امروز تلاش می‌کنند به کسانی که کار می‌کنند، ضربه بزنند؛ از این‌رو یک روز موضوع عوارض قبور را مطرح می‌کنند و روز دیگر مسئله اتوبوس‌های دست دوم را با رویکرد دیگری پیش می‌کشند و... گرچه حتما به دروغ‌ها و هجمه‌ها پاسخ خواهیم داد، اما این موضوع مانع نمی‌شود تا از کارها باز بمانیم.

سلب اعتماد مردم از مدیریت شهری

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند‌شورا:
مدیریت شهری در دوره ششم بعد از یک دوره انفعالی که در آن مدیریت شهری پیشین (دوره پنجم) بیشتر به‌دنبال حزب‌گرایی و سیاسی‌بازی بوده، روی کار آمد و شهر را با انواع و اقسام مشکلات و بدهی‌ها تحویل گرفت. در چنین شرایطی مدیریت شهری جدید اقدام به اتمام پروژه‌های روی زمین مانده کرد و چرخ متوقف‌شده امور شهر را به حرکت درآورد. امروز شاهد هستیم که با گذشت بیش از یک‌سال از عمر مدیریت شهری بودجه سالانه محقق شده و مشارکت مردمی با اجرای طرح‌هایی نظیر «من شهردارم» در مسیر تحقق قرار گرفته است. پس در این شرایط افرادی که خود کاری از دستشان برنیامده می‌خواهند با دروغ‌پراکنی جلوی این حرکت را بگیرند. این در حالی است که شهر و شهروندان به‌شدت نیاز به این تحرک‌ها دارند. چون شهر ۴سال تحرکی به‌خود ندیده و بیش از این جایز نیست که شهروندان در عسرت (دشواری) باشند. این شایعه‌ها و دروغ‌ها با هدف سلب اعتماد بدنه شهرداری و شهروندان به مدیریت شهری صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که مدیریت شهری با عمل خود تا به اینجا پاسخ این شایعه‌پراکنی‌ها را داده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید