• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190905
+
-

دورویی محیط‌زیستی

جهان نما
دورویی محیط‌زیستی

نجات زمین و مقابله با تغییرات اقلیمی، ورد زبان دولت‌ها و شرکت‌ها و مردم در کشورهای پیشرفته اروپایی است اما نجات و آینده زمین تا وقتی مهم است که مردم، به سختی نیفتند.
براساس یک نظرسنجی که در 7 کشور پیشرفته اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، ‌آلمان، ‌دانمارک، سوئد، ‌اسپانیا و ایتالیا انجام شده است. مردم نگران تغییرات اقلیمی هستند و حتی حاضرند گام‌های کوچکی برای مقابله با آن بردارند؛ اما تمام کنش‌ها، به همین گام‌های کوچک ختم می‌شود و هر تغییری در سبک زندگی‌شان در این راستا را غیر قابل‌قبول می‌دانند.
در این نظرسنجی، از مردم درباره حذف کیسه‌ها و ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی، کنار گذاشتن ماشین‌هایی که سوخت فسیلی دارند و همینطور ابتکارات شخصی مثل خرید لباس دست دوم و کنار گذاشتن گوشت و لبنیات پرسیده شده است. در نهایت، مشخص شده که مردم شاید از این ایده‌ها، خوششان بیاید اما به‌شدت مخالف هرگونه تغییرات بزرگ‌ در زندگی‌شان هستند.
برای نمونه، درحالیکه در تمامی کشورها از به کار‌گیری خودروهای الکتریکی به جای خودروهای سوخت فسیلی استقبال شده، درصد پایینی - به‌صورت میانگین حدود یک‌پنجم جمعیت - گفته‌اند که حاضرند دیگر سوار خودروی شخصی نشوند و فقط از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند؛ همچنین افراد کمی هم از افزایش مالیات بر سوخت حمایت کرده‌اند. مردم در این کشورها، به‌مراتب واکنش‌های نسبتا زیادی به مسائل محیط‌زیستی از خود نشان می‌دهند اما وجود این نگاه در میان آنها، نشان‌دهنده این واقعیت است که مردم کمی حاضرند واقعا سبک زندگی خودشان را برای کره زمین عوض کنند و زمینی پاک به آیندگان تحویل بدهند. چیزی که البته در آن کم نمی‌آورند، دادن شعارهای زیبا و رفتارهای نمایشی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید