• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190798
+
-

همراهی با دوچرخه

گرینویچ
همراهی با دوچرخه

 مهتاب خسروشاهی

هوا ابری و خنک است؛ شاید هم نم‌نم باران می‌بارد؛ شاید هم خورشید درخشان‌تر از هر روز دیگری درحال تابیدن است. دلتان نمی‌خواهد در این هوا دوچرخه‌سواری کرده یا پیاده‌روی کنید؟ طراحی مسیرهای امن و جالب، یکی از راهکارهای مهم تشویق شهروندان به این کار است. در همین راستا، هفته گذشته، شهر برگن نروژ شاهد افتتاح طولانی‌ترین تونل دوچرخه‌سواری- عابر پیاده در جهان بود.
این تونل در 2روز متوالی یعنی 15و 16آوریل2023 میلادی با برگزاری یک مسابقه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی افتتاح شد. طول این تونل 2.9کیلومتر است که مدت دوچرخه‌سواری در آن 10دقیقه و برای پیاده‌روی 30تا 40دقیقه است.
تونل، Fyllingsdalstunnelen (تونل فیلینگزدال) نام دارد که از میان کوه لوستاکن در جنوب غربی شهر نروژ عبور کرده و 2منطقه مسکونی Fyllingsdalen و Mindemyren را به هم متصل می‌کند. دوچرخه‌سواران می‌توانند مسیر خود را تا مرکز شهر برگن ادامه دهند. تونل و مسیر دوچرخه‌سواری و ادامه مسیر آن تا مرکز شهر توسط شهرداری مدیریت شده و امکانات آن تامین می‌شود.
هدف از اجرای این طرح، امکان استفاده از دوچرخه با شرایط بهتر و درنتیجه تمایل شهروندان به استفاده از دوچرخه به جای خودروی شخصی ‌یا حتی وسایل نقلیه عمومی است. این کار علاوه بر کاهش ترافیک شهری، باعث کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد. مسافت کل مسیر دوچرخه‌سواری- پیاده‌روی از Fyllingsdalen تا Festplassen در مرکز شهر، 7.8کیلومتر است که طی این مسیر با دوچرخه حدود 25دقیقه طول می‌کشد که تا پیش از افتتاح پل، این مدت زمان، 40دقیقه بود. عرض مسیر پیاده‌روی 2.5متر و مسیر دوچرخه 3.5متر درنظر گرفته شده است. درحال حاضر این پل، طولانی‌ترین مسیر تونلی- کوهستانی دوچرخه‌سواری- پیاده‌روی در جهان است. اما پیش از این نیز تونل اسنوکوالمی در نزدیکی سیاتل در ایالات متحده با مسافت 3.6کیلومتر افتتاح شده بود. اما این پل دارای مسیر ریلی است که در حال حاضر نیز متروکه بوده و به‌دلیل وجود ریل، با هدف دوچرخه‌سواری- پیاده‌روی ساخته نشده است. اما به هرحال از نظر ساختاری تونلی – بدون درنظرگرفتن کارکرد- پل فیلینگزدال، دومین پل طولانی در جهان محسوب می‌شود. اما به لحاظ کارکرد، نخستین پل طولانی در جهان است. پل فیلینگزدال، در کنار خط آهن جدیدی که در ‌ماه نوامبر‌2022 میلادی افتتاح شد، بنا شده است تا به کمک هم بتوانند امکان عبور مسافران به روش‌های گوناگون با وسایل نقلیه عمومی را فراهم کنند.
آریل تویت، مدیر پروژه تونل فیلینگزدال می‌گوید: «ابتدا قرار بود این پل نیز به خط آهن مجهز شود. اما به این نتیجه رسیدند که فراهم کردن امکان دوچرخه‌سواری – پیاده‌روی علاوه بر کمک به کاهش میزان ترافیک، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، فرصتی نیز برای حفظ سلامت شهروندان فراهم می‌کند. بنابراین به جای خط آهن، امکان عبور دوچرخه و پیاده در آن فراهم شده است.»
این پل فیلینگزدال، هر روز از ساعت 5:30‌ تا 23:30 باز است. این پل دارای ایستگاه‌های استراحت، نورپردازی ویژه و دوربین‌های امنیتی است. در هر 250متر آن یک تلفن اضطراری نصب شده است. نورپردازی متحرک و رنگارنگ آن علاوه براینکه موجی از نور و زیبایی را در بدو ورود و مسیر تونل فراهم می‌کند، دوچرخه‌سواران را از ترافیک مسیر روبه‌رو نیز آگاه می‌کند. برای زیباتر شدن مسیر، آثار هنری و چیدمان‌های خاصی نیز در مسیر وجود دارد. دمای داخل تونل روی 7درجه سانتی‌گراد تنظیم شده است. به همین دلیل مسیر جذابی برای دوندگان نیز فراهم می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید