• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190746
+
-

تسلط هوش مصنوعی بر زندگی روزمره

از بهداشت و ایمنی گرفته تا ذخیره انرژی و کنترل ترافیک، هوش مصنوعی دیگر فقط در حد یک گوشی هوشمند نیست و در زندگی مردم پا را از آن هم فراتر می‌گذارد

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

هوش مصنوعی از دهه 50میلادی به‌عنوان یک رشته علمی و دانشگاهی وجود داشت و تدریس می‌شد؛ با این حال این فناوری در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مروری کوتاه بر اخبار هوش مصنوعی نشان می‌دهد  که افزایش در تحقیقات هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری و برنامه‌های تجاری بی‌سابقه است.  اما مهم‌ترین تأثیر، به کارگیری فناوری هوش مصنوعی در سبک زندگی مردم است. برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی نه‌تنها نوید به‌دست آوردن نتایج تجاری بهتر را دارند، بلکه تجربه انسانی را به‌طور کلی بهبود می‌بخشند. در این گزارش به 11صنعت مهمی که در آینده نزدیک می‌توانند از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی بهره‌مند شوند، اشاره می‌شود.

مراقبت‌های بهداشتی
سهم غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، گوگل، اپل و‌ ای بی‌ام در بخش مراقبت‌های بهداشتی اهمیت قابل توجهی برای این صنعت دارد. هوش مصنوعی در حال حاضر برای طیف گسترده‌ای از خدمات مراقبت‌های بهداشتی، ازجمله داده کاوی برای شناسایی الگوها و سپس تشخیص و درمان دقیق‌تر شرایط پزشکی، تصویربرداری پزشکی، مدیریت دارو، کشف دارو و جراحی روباتیک استفاده می‌شود.

خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک
خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک شاید تنها فضایی باشد که کاربران به راحتی حضور هوش مصنوعی را در آن لمس کرده‌اند. شرکت‌های خرده‌فروشی به‌عنوان یک فضای رقابتی، همیشه به‌دنبال تکنیک‌هایی برای یافتن الگوهایی در رفتار مصرف‌کننده هستند و در نتیجه استراتژی‌‌های خود را برای پیشی گرفتن از رقبای خود هماهنگ می‌‌کنند.

لجستیک و حمل‌ونقل
صنعت لجستیک و حمل‌ونقل در آستانه یک انقلاب مبتنی بر هوش مصنوعی است. استفاده از یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌‌کننده پیش از این مدیریت زنجیره تامین را متحول و آن را به یک فرایند یکپارچه تبدیل کرده است. بسیاری از انبارها از روبات‌های مجهز به هوش مصنوعی برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌کنند. علاوه بر این از الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی برای یافتن مسیر، تاکسی‌های اینترنتی و پشتیبانی از تحویل محموله‌ها استفاده می‌شود.

مسافرت با هوش مصنوعی
صنعت سفر قرار است با استفاده گسترده از چت روبات‌‌های مجهز به هوش مصنوعی، سود قابل توجهی به‌دست آورد. چت‌بات‌ها به‌دلیل حل فوری سؤالات، ابزاری اثبات شده برای بهبود خدمات مشتری و تعامل هستند. الگوریتم‌‌های پیشرفته هوش مصنوعی، چت‌ بات‌‌ها را با کارایی افزایش می‌‌دهند و به آنها اجازه می‌دهند پاسخ‌های دقیق‌‌تری به درخواست‌های مشتری ارائه دهند. بسیاری از سازمان‌‌های مسافرتی بزرگ به شرکت‌های هوش مصنوعی روی می‌آورند تا اپلیکیشن‌های تلفن همراه مبتنی بر هوش مصنوعی و روبات‌های چت خود را برای بهبود تجربه مشتری بسازند.

تکنولوژی مواد غذایی
هوش مصنوعی کاربردهایی در صنایع غذایی پیدا کرده است. آیا تا به حال به روباتی فکر کرده‌اید که فنجان چای شما را آماده می‌کند؟ Hi Arya، یک شرکت فناوری غذایی، با همکاری LeewayHertz، یک چای‌ساز روباتیک براساس قابلیت‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ساخته است. درواقع کاربران برای فنجان چای خود با استفاده از رابط وب، دستگاه یا برنامه تلفن همراه خود سفارش می‌گذارند. به محض اینکه کاربر سفارشی را می‌گذارد، دستگاه شروع به تهیه چای می‌کند و کاربر می‌تواند از ویژگی‌های تغذیه زنده برای تماشای آماده شدن چای خود لذت ببرد.

خدمات بانکی و مالی
صنعت بانکداری و خدمات مالی به‌دلیل آغاز استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی دستخوش تحول عظیمی شده است. موارد استفاده هوش مصنوعی در این فضا بسیار زیاد است. در بسیاری از سناریوها، عوامل انسانی با ترکیبی از روبات‌های نرم‌‌افزاری هوشمند برای پردازش درخواست‌های وام در کسری از ثانیه جایگزین می‌شوند. به‌طور مشابه، برنامه هوش مصنوعی مشاوران مالی Robo در حال بررسی سطوح مختلف داده‌ها در چند ثانیه هستند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری صحیح را به مشتریان توصیه کنند.

مشاور املاک
کاربرد هوش مصنوعی در صنعت املاک و مستغلات فرصت‌های جدیدی را برای نمایندگان، کارگزاران و مشتریان به‌طور یکسان ارائه می‌کند. درحالی‌که نمایندگان کارآمدتر و مؤثرتر می‌شوند، کارگزاران استراتژیک‌تر می‌شوند و مصرف‌کنندگان احساس قدرت می‌کنند. روبات‌های مجهز به هوش مصنوعی به کارگزاران و نمایندگان کمک می‌کنند تا بهترین گزینه را برای افرادی که به‌دنبال خرید، اجاره یا فروش املاک خود هستند پیدا کنند.

بازی و سرگرمی
با ورود به صنعت سرگرمی، هوش مصنوعی به تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان برنامه‌های سرگرمی کمک می‌کند تا ببینند کدام برنامه‌ یا برنامه‌ها را به کدام کاربر براساس فعالیت‌ها توصیه کنند؛ به‌عنوان مثال این فناوری به نتفلیکس و آمازون کمک می‌کند تا تجربه شخصی‌تری را در اختیار کاربران قرار دهند.

تولید
بدون شک صنعت تولید در کاربرد و پذیرش فناوری هوش مصنوعی پیشرو است. در تولید، هوش مصنوعی در چندین خط و لایه عملیات، از برنامه‌ریزی نیروی کار گرفته تا طراحی محصول، به‌کار گرفته می‌شود؛ بنابراین کارایی، کیفیت محصول و ایمنی کارکنان را بهبود می‌بخشد. در کارخانه‌ها، یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی مصنوعی برای پشتیبانی از تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی حیاتی استفاده می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید