• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190566
+
-

گاز بده، شارژ شو

قصه شهر
گاز بده، شارژ شو

دنیا خیلی پیشرفت کرده، اما همین حالا هم تصور اینکه در یک اتوبان گاز بدهیم و ماشین‌مان شارژ شود، کمی تخیلی به‌نظر می‌رسد، اما این ایده، واقعی‌تر از خیال است و به‌زودی، نخستین اتوبان تمام‌برقی دنیا که خودروها را حین حرکت شارژ می‌کند در سوئد افتتاح خواهد شد.
این بزرگراه تمام الکتریکی، شروع یک پروژه بلندپروازانه در سوئد است و این کشور می‌خواهد تا سال2045 میلادی، شبکه‌ای از بیش از 3هزار کیلومتر بزرگراه تمام‌الکتریکی در سراسر این کشور احداث کند. برقی شدن جاده‌ها، آینده ناگزیر اروپاست؛ چون اتحادیه اروپا به‌تازگی قانونی را تصویب کرده که براساس آن، از سال2035 میلادی، تمامی ماشین‌های نو در این اتحادیه باید مطلقا گاز دی‌اکسید کربن تولید نکنند. این یعنی ماشین‌های برقی به‌صورت‌ انقلابی رونق خواهند گرفت و کشورها از همین حالا به فکر آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ترافیک بدون سوخت فسیلی افتاد‌ه‌اند. در همین راستا، سوئد یک بزرگراه خود را‌ به نخستین جاده تمام‌الکتریکی دنیا تبدیل می‌کند. خودروهای سواری و حتی ماشین‌های سنگین با حرکت در این نوع جاده‌ها، به‌صورت خودکار شارژ می‌شوند. کارشناسان می‌گویند که شارژ پویایی که در این مدل ازجاده‌ها ارائه می‌شود، اجازه می‌دهد که خودروها باتری‌های کوچک‌تری داشته باشند و در عین حال مسافت‌های بیشتری حرکت کنند و البته دیگر نیازی هم ندارند که برای شارژ، در ایستگاه‌های مشخصی توقف کنند.
سوئد مدت‌هاست در این زمینه فعال است و پیش‌تر نخستین جاده تمام الکتریکی‌ موقت دنیا را هم ساخته بود.
وزارت ترابری سوئد گفته است که الکتریکی‌، یک راه کارآمد در دسترس برای کربن‌زدایی از بخش حمل‌ونقل است. مسیری که سوئدی‌ها برای شروع درنظر گرفته‌اند، بزرگراه E20 است که منطقه صنعتی و تجاری اوربرو را در مرکز این کشور، به 3شهر بزرگ استکهلم، گوتنبرگ و مالمو وصل می‌کند. این پروژه، فعلا در دست احداث است و در سال2025 رسما افتتاح می‌شود. روش شارژ این بزرگراه هنوز تعیین نشده اما یکی از 3روش زیر خواهد بود: سیستم خم‌زنجیری، سیستم‌القایی و سیستم رسانا.
سیستم خم زنجیری، مناسب ماشین‌های سنگین است؛ چون از سیم‌های بالای سر برای تامین برق موردنیاز اتوبوس‌ها و خودروهایی مثل آن استفاده می‌کند. شارژ رسانا مثل پد‌های شارژر گوشی‌های همراه هوشمند کار می‌کند. به جای اینکه مستقیما به برق زده شوند، ‌خودروها هنگام عبور از پدها یا صفحاتی که در سطح جاده خوابانده شده، ‌شارژ می‌شوند. درواقع این صفحات و پدها، به‌صورت بی‌سیم خودروها را شارژ می‌کنند.
در سیستم القایی، تجهیزات ویژه‌ای زیر جاده دفن می‌شود که برق را به کویل خودروها می‌فرستد. کویل‌ها هم از این جریان الکتریکی برای شارژ باتری استفاده می‌کنند. بزرگ‌ترین چالش در هر 3سیستم، شارژ ماشین‌های سنگین است. در شرایط فعلی، این ماشین‌ها به باتری‌های عظیمی نیاز دارند؛ مگر اینکه در آینده فناوری‌ها در این بخش پیشرفت کند و باتری‌های قدرتمندتر و کوچک‌تری برای آنها طراحی شود. کارشناسان در سوئد گفته‌اند که هدف نهایی‌شان این است که فقط 25درصد جاده‌ها را برقی کنند؛ چون بیش از آن ضروری نیست و همین میزان برای اینکه سیستم به‌خوبی کار کند، کافی است و اهداف تعیین‌شده در طرح محقق خواهند شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید