• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190536
+
-

اختلاف سنی در حد لالیگا

در بازی بارسا و بتیس 2بازیکن به زمین رفتند که 26سال با هم اختلاف سنی داشتند

اختلاف سنی در حد لالیگا

پیروزی 4 بر صفر بارسلونا بر رئال‌بتیس تأثیری در سرنوشت لالیگا نداشت چون قهرمانی بارسا تقریبا قطعی است. اما این مسابقه 2‌اتفاق مهم در خود داشت. نخست اینکه خواکین، کاپیتان 41ساله بتیس برای آخرین بار در ورزشگاه نوکمپ به میدان رفت چون او تصمیم گرفته در پایان فصل خودش را بازنشسته کند. نکته جالب حضور این بازیکن 41ساله در زمین مسابقه این بود که ژاوی از یک بازیکن 15ساله در ترکیب برای این مسابقه استفاده کرد تا لمینه یامال رکورد جوان‌ترین بازیکن تاریخ لالیگا را برای بارسا به‌خود اختصاص دهد. اختلاف سن خواکین با یامال 26سال بود. تماشاگران بارسا به‌طور ایستاده خواکین را تشویق کردند. این اتفاق برای او در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو و در بازی با رئال‌مادرید نیز رخ داده بود.
    در دقیقه33 این بازی ادواردو گونسالس از بتیس اخراج شد. او تنها 21دقیقه در زمین حضور داشت چون به‌جای فیلیپه لوییس مصدوم در دقیقه11 وارد زمین شده بود. خواکین هم در دقیقه80 از زانو مصدوم شد و تیمش چون همه تعویض‌ها انجام شده بود، 9نفره به بازی ادامه داد.
    ۸بازیکن از ترکیبی که ژاوی برای این دیدار فراخوانده بود، پس از شروع دوران حرفه‌ای خواکین و نخستین دیداری که او مقابل بارسلونا به میدان رفت به دنیا آمده‌اند؛ اریک گارسیا (متولد سال۲۰۰۱)، آرنائو تناس (۲۰۰۱)، فاتی (۲۰۰۲)، پدری (۲۰۰۲)، پابلو توره (۲۰۰۳)، بالده (۲۰۰۳)، گاوی (۲۰۰۴) و یامال (۲۰۰۷).
    در خبرها آمده بود که یامال با 15‌سال و 9‌ماه و 16‌روز، جوان‌ترین بازیکن تاریخ بارسلونا شده. لمینه یامال را عده‌ای با مسی مقایسه کرده‌اند هر چند هنوز خیلی برای مقایسه زود است و مهم‌تر اینکه مقایسه این دو بازیکن از پایه غلط است. شاید هرگز کسی شبیه مسی نیاید. از طرفی، در مورد لامینه یامال بهتر است بگوییم جوان‌ترین بازیکن بارسلونا در قرن ۲۱ یا جوان‌ترین بازیکن این تیم در لالیگا. یامال با ۱۵‌سال و ۲۹۰‌روز سن به جوان‌ترین بازیکن بارسلونا در تاریخ لالیگا نیز تبدیل شد، اما در طول تاریخ بارسلونا بازیکنی وجود دارد که با سن کمتری از او با لباس تیم اصلی باشگاه در یک بازی رسمی به میدان رفته‌اند؛ آرماندو مارتینس ساگی در سال۱۹۲۰ با ۱۴‌سال و ۲۰۰‌روز سن در کوپا دل‌ری برای بارسا به میدان رفته بود.
    یامال پنجمین بازیکن جوان تاریخ لالیگا هم شد؛ لوکا رومرو (15‌سال و 219روز)، سامسون (15‌سال و 255‌روز)، پدرو اراستورزا (15‌سال و 288‌روز)، اسکار رامون (15‌سال و 289‌روز) و یامال (15‌سال و 290‌روز).
    این بازیکن یک‌ پاس طلایی دمبله را هدر داد اما ممکن است در بازی فردا نخستین گلش را بزند. تاریخ شاید برای او هم مثل فاتی تکرار شود. بارسا در هفته اول فصل 20-2019 و در مصاف خارج از خانه به بیلبائو با اختلاف یک گل باخت. در هفته بعد از آن و در پیروزی مقابل بتیس در نوکمپ، آنسو فاتی برای اولین‌بار پیراهن بارسا را بر تن کرد و به میدان رفت. فاتی در هفته سوم نخستین گلش را برای آبی‌واناری‌ها زد. حالا بارسا در هفته31 لالیگا در خارج خانه به وایکانو باخته، یک‌هفته بعد یامال نخستین بازی‌اش را در پیروزی خانگی مقابل بتیس انجام داده و فردا با اوساسونا بازی دارد. شباهت‌ها زیاد است و احتمال گلزنی این جوان هم زیاد.
    خواکین در بازی پریشب مصدوم شد. اگر او بتواند در ادامه فصل به میدان برود، ممکن است یک رکورد را ثبت کند. آندونی زوبی‌زارتا، دروازه‌بان سابق بارسلونا ۶۲۲‌بازی در لالیگا انجام داده بود و خواکین، بازیکن بتیس ۶۱۸‌بازی. ۶ بازی تا پایان لیگ باقی مانده و درصورتی‌که خواکین در تمامی بازی‌ها به زمین برود، رکورد گلر سابق بارسا را می‌شکند.
    حالا بارسلونا برای قهرمانی رسمی لیگ به 8‌امتیاز از 18‌امتیاز باقیمانده نیاز دارد. مسابقات باقیمانده؛ اوساسونا، اسپانیول، رئال‌سوسیداد، رئال‌وایادولید، مایورکا و سلتاویگو.
    رافینیا هفتمین بازیکن بارسلونا است که در دهه اخیر هم در گل و هم در پاس گل، دو رقمی شده است؛ 10گل و 11پاس‌گل.

لواندوفسکی برای دومین بازی پیاپی موفق به گلزنی شد تا در شب هت‌تریک کریم بنزما فاصله‌اش را با این بازیکن در جدول گلزنان خیلی کم نکند؛ لواندوفسکی 19گل (بدون پنالتی) و بنزما 17گل (6پنالتی).

تراشتگن در شب تولد 31سالگی‌اش هم دروازه بارسا را بسته نگه داشت. با بسته نگه داشتن دروازه در دیدار مقابل بتیس، کلین‌شیت شماره۲۴ مارک آندره‌تراشتگن در فصل جاری لالیگا به ثبت رسید تا با عبور از رکورد کلودیو براوو(۲۳) به تنهایی رکورددار بیشترین تعداد کلین‌شیت در یک فصل لالیگا برای باشگاه بارسلونا شود. فرانسیسکو لیانیو، سنگربان دپورتیوو لاکرونیا در فصل 94-1993 مجموعا ۲۶‌بار کلین‌شیت به ثبت رساند تا رکورددار تاریخ لالیگا شناخته شود و حالا تراشتگن برای شکستن رکورد او تنها به ۳‌کلین‌شیت دیگر در ۶بازی پیش‌رو احتیاج دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید