• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190524
+
-

مافیای بی‌نام و نشان خودروسازی در کشور

«مافیا»‌پرتکرارترین عبارت در جلسه استیضاح وزیر صمت بود

دولت سیزدهم طی 20ماه فعالیت خود مسیرهای مختلفی برای کنترل آشفته‌بازار خودرو در کشور طی کرد؛ از فرمان 8ماده‌ای سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور درخصوص ساماندهی تولید و قیمت خودرو در اسفندماه1400گرفته تا امتحان انواع روش‌های فروش و عرضه خودرو در قالب سامانه‌های یکپارچه و اولویت فروش به‌ خودرو‌اولی‌ها و خانواده‌های با 2فرزند، فروش خودرو در بورس و.... در عمل این دستورالعمل‌ها نتوانستند نوسانات شدید قیمتی و کیفیت پایین خودروها را کنترل کنند و مقامات کشور نیز بارها در سخنرانی‌های خود بر این مسئله اذعان داشتند. در جریان جلسه استیضاح یکشنبه 10اردیبهشت‌ماه رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت در مجلس بخش عمده‌ای از این مشکلات به‌وجود مافیای خودرو در کشور نسبت داده شد و دولت و مجلس مشترکا از ضرورت برخورد با مافیای خودرو در کشور سخن گفتند. همشهری در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس این سؤال را مطرح کرد که این مافیا چه کسانی هستند.

پرونده مافیا در دستگاه قضاست

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور:
باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضاست. هیچ‌کسی شامل گذشت نمی‌شود. در بحث خودرو به‌دلیل سودهای کلان شاهد مافیا هستیم. در بحث قیمت خودرو با توجه به وضعیتی که سوداگران خودرو ایجاد کردند قابلیت بررسی وجود دارد و با عایدی‌ای بر سرمایه و سایر اقدامات قابل اصلاح است.

در برابر مافیا هستیم

سارا فلاحی، نماینده ایلام: ما نمایندگان مخالف آشفتگی بازار خودرو هستیم، مردم بپذیرند ما در برابر مافیا هستیم. امروز مافیای خودرو نفس مردم را بریده است. نظام توان مقابله دارد به شرطی که این مافیا برچیده شود.

در صنعت خودرو مافیا داریم

رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت: بله، ما در صنعت خودرو مافیا داریم. مافیایی که تخلف و تهدید می‌کند. با مدیرکل من تماس می‌گیرند و تهدید می‌کنند. مافیایی که از افزایش تولید ناخشنود است. بازار خودرو و قطعات و لوازم آن حدود 2هزار میلیارد تومان است. این بازار مافیا ندارد؟ این بازار مقاومت و کارشکنی نمی‌کند؟

به‌وجود مافیا واقف هستیم

جلیل میرمحمدی، نماینده تفت و میبد: درخصوص مافیای صنعت مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به‌وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم اما آیا این مافیا طی 2سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟

مافیا در لوازم خانگی هم هست

احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر: آقای فاطمی امین گفتند مافیا پشت قضیه است اما مافیا در خودرو و لوازم خانگی نیزهست. شما اعلام کردید مافیا پشت این موضوع است. مافیا کیست‌؟ این مافیا را معرفی  کنید.

مافیا برای ماندن فاطمی امین  تلاش می‌کند

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه: چرا مافیای خودرو در این روزها تا این حد برای ماندن فاطمی امین به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به آب و آتش می‌زند؟ متأسفانه خرید جهیزیه و لوازم خانگی و همچنین داشتن خودرو برای جوانان تبدیل به رؤیا شده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید