• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190523
+
-

آخرین قربانی خودرو

نمایندگان مجلس با 162رأی موافق و 102رأی مخالف، به خروج فاطمی‌امین از وزارت صمت رأی مثبت دادند

مجلس
آخرین قربانی خودرو

 ششمین وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت جمهوری ‌اسلامی، در دومین استیضاح خود، موفق به جلب رأی‌اعتماد نمایندگان مجلس یازدهم نشد تا نخستین وزیر کابینه سیدابراهیم رئیسی باشد که با «استیضاح» از ترکیب هیأت ‌دولت سیزدهم خارج می‌شود.به ‌گزارش همشهری، نشست علنی مجلس دیروز در حالی آغاز شد که برنامه استیضاح وزیر صمت مهم‌ترین دستور کارجلسه  بود و با حضور رئیسی به ‌منظور دفاع از عملکرد فاطمی‌امین همراه شد. در نهایت اما دفاع جمعی از نمایندگان، رئیسی و فاطمی‌امین از عملکرد وزارت صمت ثمربخش نبود و 162نفر از نمایندگان در جریان رأی‌گیری مخفی و با ورقه، به وزیر صمت، رأی «عدم‌اعتماد» دادند تا رئیسی در جست‌وجوی سرپرست برای این وزارتخانه باشد. همچنین در نشست علنی دیروز 102نماینده رأی «مخالف» به استیضاح دادند.این دومین ‌باری بود که وزیر صمت دولت سیزدهم در معرض استیضاح نمایندگان مجلس یازدهم قرار می‌گرفت. پیش ‌از این در 10آبان‌ ماه1401 نیز فاطمی‌امین برای دفاع از عملکردش، در بهارستان حاضر شده بود و در آن نشست، 186نفر از نمایندگان، با اکثریت مطلق، به ادامه کار وی رأی داده بودند.

موافقان استیضاح چه گفتند؟
لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: مشکل وزیر، عدم‌درک مسئله است و به‌دلیل اینکه مسئله را متوجه نیست، راه‌حل را نیز اشتباه انتخاب می‌کند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس: امروز بپذیریم یا نه، به قیمت خودرو به‌عنوان شاخص نگاه شده و بسیاری از موضوعات با این شاخص دیده می‌شود. درخصوص عملکرد وزارت صمت، پاسخی برای مردم نداریم.
احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: نیمی از معادن کشور با ترک فعل وزارت صمت، غیرفعال مانده‌است.

مخالفان استیضاح چه گفتند؟
سیدجلیل میرمحمدی میبدی،نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت: مشکلات وزارت صمت ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور دارد. باید از عملکرد
 فساد ستیزی فاطمی‌امین دفاع کرد.
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات: آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمی‌کنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه‌مندند، اما باید به‌دنبال ریشه‌ها و عوامل موضوع باشیم.

کارنامه 20ماهه وزارت صمت
وزیر صمت که دیروز به‌منظور دفاع از عملکرد حدود 20ماهه‌اش، به بهارستان رفته بود، به بررسی کارنامه فعالیت‌های خود در این نشست پرداخت؛ دفاعی که البته به نتیجه نرسید و در نهایت سیدرضا فاطمی‌امین نتوانست از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد.فاطمی امین در دفاعیاتش گفت:
در روزهای اخیر یک خبر کذب منتشر شد که همه مردم متضرر شدند؛ اتفاقی که نه در‌ شأن دولت مردمی بود و نه در‌ شأن مجلس انقلابی؛کذب محض و ظلم بزرگ‌.
آقای بیگی، تنها یک خودرو را که داده نام ببرید.
هر فردی که می‌گوید انداختن وزیر یعنی قوت مجلس، دوقطبی‌سازی‌ می‌کند.
بارها گفته‌ام که صنعت خودروی ایران بیمار است و دردهای مزمن دارد. یک برنامه 4ساله داریم و الان در میانه راه به‌ جای خوبی رسیده‌ایم.
اگر در سال‌های قبل، توقف و کاهش تولید خودرو درمان می‌شد، شاهد این روزها نبودیم.
در سال۱۴۰۱ با وجود اینکه تحریم‌های شدید برقرار بود، اما تولید خودرو به حدود یک‌میلیون ‌و350هزار دستگاه رسید.
افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به‌دلیل افزایش قیمت تمام‌شده خودرو در کارخانه نیست.

دفاع رئیسی از عملکردفاطمی‌امین

سیدابراهیم رئیسی که در نخستین استیضاح وزیر صمت در 10آبان ‌ماه1401، در مجلس حضور نیافته بود، دیروز به بهارستان رفت تا از عملکرد فاطمی‌امین دفاع کند.
خط قرمز دولت، مبارزه با فساد، مافیا و رانت‌خواری است.
حضور من در جلسه استیضاح به این دلیل بود که به همه بگویم استیضاح به معنی اختلاف دولت و مجلس نیست.
حتی استیضاح‌کنندگان هم به  «پاک‌دستی»، «ضد‌فساد» و «ضد‌روابط ناسالم» بودن فاطمی‌امین اشاره می‌کنند.
در دولت سیزدهم گام‌هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش‌های آن نیز موجود است.
اینکه عملکرد وزیر را فقط با مسئله خودرو مورد بررسی قرار دهیم، درست نیست.
هیچ‌گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی را برنمی‌تابیم.
ثبات در وزارت صمت برای دولت مهم است.













 

این خبر را به اشتراک بگذارید