• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190505
+
-

سیلاب در سیستان‌وبلوچستان

هواشناسی سیستان و بلوچستان دیروز، یکشنبه، 10اردیبهشت هشدار سطح زرد جوی صادر و اعلام کرده بود که فعالیت سامانه بارشی همچنان در نقاط مختلف این استان ادامه دارد. این هشدار در شرایطی صادر شده بود که در همین روز، 10روستا در شهرستان‌های سرباز و راسک دچار سیل و آب‌گرفتگی شدند.

ادامه بارش تا چهارشنبه
به گزارش همشهری، رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رگبار و رعد و برق در سطح استان تا روز چهارشنبه در ارتفاعات شرقی استان ادامه دارد، می‌گوید: در این مدت شاهد تندبادهای شدید لحظه‌ای، احتمال خیزش گرد و خاک و بارش تگرگ به همراه برخورد صاعقه به‌ویژه برای مناطق مرتفع خواهیم بود.
علی ملاشاهی به شهروندان توصیه می‌کند از رفتن به ارتفاعات، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در زمان بارندگی خودداری و همچنین از محصولات کشاورزی
محافظت کنند.

سیلاب راه 16روستا را بست
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی چند روز اخیر و جاری‌شدن سیلاب سبب بسته‌شدن راه فرعی مسیرهای چاهان - زرآباد و سه‌راهی نوبندیان- ریمدان و راه ۱۶ روستای جنوب این استان شده است.
مجید محبی ‌با بیان اینکه تمام راه‌های اصلی سیستان و بلوچستان باز و تردد در آنها در حال انجام است، می‌افزاید: بعد از فروکش‌کردن طغیان رودخانه‌های محلی مسیرهای بسته‌شده ناشی از سیلاب نیز بازگشایی خواهد شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اعلام سازمان هواشناسی بیشترین بارش‌های ۲۴‌ساعت گذشته در استان با ۵۰‌میلی‌متر را در کیشگ از توابع نیکشهر اعلام می‌کند. به‌گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، در جنوب شرق استان بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود و آب‌گرفتگی معابر و سیلابی‌شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها همچنان محتمل است. محسن حیدری می‌گوید: در زاهدان و سایر نقاط نیمه‌شمالی سیستان و بلوچستان تا امروز آسمان این مناطق غبارآلود خواهد بود.

امدادرسانی به سیل‌زدگان
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه نیروهای امدادی هلال احمر طی بارندگی‌های چند روز اخیر به ۱۰۸ نفر آسیب‌دیده از سیل و آب‌گرفتگی در جنوب این استان امدادرسانی کردند، می‌گوید: 8تیم عملیاتی در شهرستان‌های سرباز و راسک به ۱۰‌روستای آسیب‌دیده از سیل و آب‌گرفتگی خدمات امدادی ارائه کردند.
علیرضا میربهاء‌الدین با اشاره به هشدار هواشناسی و آماده‌باش کامل نیروهای امدادی سیستان و بلوچستان، اظهار می‌کند: ۲۵‌خانوار در بارندگی‌های اخیر جنوب سیستان و بلوچستان از خدمات امدادی جمعیت هلال احمر این استان بهره‌مند شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان، ۲۸ نفر در قالب ۶ تیم امدادی به محل اعزام شده‌اند، بیان می‌کند: در این حوادث در مجموع 3خودروی عملیاتی به‌کارگیری شده است و ۲۵‌چادر امدادی توزیع و ۱۰۸‌نفر اسکان داده شدند. به‌گفته وی، در همین راستا ۴۹‌سبد غذایی ۷۲‌ساعته، ۲۵‌تخته موکت، ۶۱‌تخته پتو و ۱۰۰۰قوطی کنسرو بین خانوارهای آسیب‌دیده از سیل توزیع شد.

طغیان کاجو در قصرقند
به‌گفته سرپرست فرمانداری قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان، راه ارتباطی ۴۱‌روستای این شهرستان در محدوده رودخانه کاجو و بخش ساربوک و پایین‌دست روستاهای چندوکان محدوده بالادست سد زیردان و بخش مرکزی قصرقند به‌دلیل طغیان رودخانه کاجو و رودخانه‌های فصلی حوزه شهرستان و جاری‌شدن سیلاب بسته شده است.
مرتضی سایگانی با بیان اینکه طی چند روز اخیر شاهد بیش از ۱۰۰‌میلی‌متر بارندگی‌ در نقاط مختلف قصرقند به‌ویژه در حوزه بالادست منطقه کاجو و شهر قصرقند بودیم، می‌افزاید: بارندگی‌های سیل‌آسا و به تبع آن طغیان رودخانه‌های محلی موجب قطع ارتباط ۲۳‌روستای منطقه کاجو و ۱۸‌روستای حوزه بخش‌های ساربوک و مرکزی این شهرستان
 شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید