• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190491
+
-

دکترای ریاضی هاروارد برای پنجمین ایرانی

فناوری
دکترای ریاضی هاروارد برای پنجمین ایرانی

با موفقیت «تینا ترکمان» برای دریافت مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد، تعداد ایرانی‌هایی که موفق به کسب این مدرک شده‌اند، به 5تن رسید. به این ترتیب، ترکمان دومین زن ایرانی است که پس از مرحوم «مریم میرزاخانی» موفق به کسب مدرک دکترای ریاضی از این دانشگاه سرآمد دنیا شده است.
به گزارش همشهری، پیش از این 4تن از هموطنان ما توانسته بودند این مدرک ارزشمند علمی را دریافت کنند. شاید معروف‌ترین آنها مریم میرزاخانی، نابغه ریاضیات دنیا باشد که پس از فوت او بیشتر رسانه‌های ایرانی و غیرایرانی درباره توانایی‌های او گزارش‌های متعددی منتشر کردند.
میرزاخانی اگرچه در سال2004 مدرک دکترای ریاضی را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد، اما پس از دریافت مدال معتبر «فیلدز» در سال 2014 بود که به شهرت جهانی رسید، چراکه او نخستین زن در سراسر دنیا بود که توانست این مدال ارزشمند را دریافت کند. تینا ترکمان، به‌عنوان پنجمین ایرانی و دومین زن ایرانی در سال1392در پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی ریاضی، دومین دختر برتر جهان شد.
این نابغه ایرانی که به‌گفته خودش علاقه‌مند به درک و مطالعه هندسه و مبحث دینامیک است، از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شده و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد پشت سر گذاشته است.
او حالا با راهنمایی «کورتیس مک‌مالن»، یکی از برندگان مدال فیلدز توانسته از تز دکترای خود در دانشگاه هاروارد دفاع کند تا تبدیل به دومین زن ایرانی شود که از این دانشگاه مدرک دکترای ریاضی می‌گیرد. نکته جالب این است که مریم میرزاخانی هم زیرنظر مک‌مالن موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی خود شد. پیش از تینا ترکمان، «علی‌اکبر دائمی» در سال 2014 موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شده است. همچنین «پیروز وکیلی» دانشمند ایرانی ساکن آمریکا در سال 1988توانست به این موفقیت دست یابد و قبل‌تر هم «فرشید جمشیدیان» در سال 1980موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شد. به این ترتیب، جمشیدیان را می‌توان نخستین ایرانی دانست که این مدرک مهم را به‌دست آورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید