• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190445
+
-

بخت گشایی قانونی

چند وقت پیش بود که یک کارشناس جمعیت‌شناسی در مصاحبه خبری گفته بود ۲۲۰ هزار نفر بالای ۵۰ سال در کشور هنوز ازدواج نکرده و مجرد قطعی محسوب می‌شوند. یک استاد دانشگاه هم گفته بود که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حدود 8 و نیم میلیون پسر و 8 و نیم میلیون دختر دهه شصتی در کشور هنوز مجرد هستند که در بازه‌های سنی ۳۰ تا ۳۹ سال قرار دارند. حالا اگر ۱۰ درصد این جوانان از طریق سایت‌های همسریابی قصد ازدواج داشته باشند، در حدود 2میلیون نفر به مراکز همسریابی مراجعه خواهند کرد تا شاید بختشان از این طریق باز شود. البته این مراکز چند سالی است که راه‌اندازی شده‌اند و بسیاری از آنها هم بدون هیچ مجوزی فعالیت می‌کردند، تا اینکه سال گذشته معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از قانونمندشدن مراکز و سایت‌های همسرگزینی و همسریابی خبر داد و اعلام کرد که هر مجموعه‌ای که از وزارت ورزش، جوانان و سازمان تبلیغات مجوز دریافت نکرده باشد، اجازه فعالیت در این زمینه را ندارد و با توجه به آمار اعلام شده که درحدود 6هزار مرکز و سایت همسریابی در کشور فعالیت می‌کنند، صدور مجوز برای بسیاری از این مراکز و کانال‌ها که غیرقانونی هستند و خارج از روال قانونی و شرعی عمل می‌کنند، لازم و ضروری است. البته این را هم بگوییم که گرفتن مجوز چندان هم ساده نیست و این مراکز برای گرفتن آن باید از هفت‌خان بگذرند.
یعنی ابتدا باید مدارک لازم را تکمیل و بارگذاری کنند، بعد برای استعلام‌های قضایی و انتظامی، معرفی شده و همزمان، تحقیق میدانی درباره این مراکز، مسئولان آنها و نوع فعالیتشان انجام ‌شود و بعد هم باید خان مصاحبه را رد کنند. تمام مراحل طی شده هم به اطلاع متقاضیان می‌رسد؛ مثلا وقتی از مرحله تحقیق میدانی به مرحله مصاحبه می‌رسند، به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود و زمانی که تأیید شوند، پیامکی به‌عنوان تأییدیه دریافت می‌کنند و آنگاه وارد سامانه وزارت ورزش شده و با بارگذاری مجوز خود، بلافاصله در وزارت ورزش و جوانان تأیید می‌شوند. حالا همه اینها را گفتیم که بگوییم، از سال گذشته تا فروردین همین امسال، تعدادی از این مراکز موفق به گرفتن مجوز فعالیت شده‌اند و فهرست اطلاعات نخستین سری گیرندگان مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر توسط وزارت ورزش و جوانان در درگاه شفافیت وزارت ورزش و جوانان منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. به این ترتیب هر کسی می‌تواند وارد سایت شده و نزدیک‌ترین مرکز به منزل خود را پیدا کند.
 خلاصه که فعلا بخت چند مرکز همسریابی از طریق سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ورزش و جوانان برای راهنمایی پسران و دختران دم بخت، باز شده و باقی مراکز هم می‌توانند برای ادامه فعالیت قانونی هر چه سریع‌تر اقدام کنند تا از قافله عقب نمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید