• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190431
+
-

مترو به بلوار فردوس رسید

علیرضا زاکانی: افتتاحیه‌های مترو، امسال نسبت به سال‌قبل دو برابر می‌شود

گزارش
مترو به بلوار فردوس رسید

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

پنجاه‌وسومین پویش امید و افتخار، به آیین بهره‌برداری از ایستگاه متروی علامه جعفری و ۱۴۰۰متر مسیر تونلی در پروژه توسعه غربی خط ۴ متروی تهران اختصاص داشت. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(شرکت مترو) و احسان شریفی، شهردار منطقه 5 و همچنین خانواده علامه محمدتقی جعفری در این مراسم حضور داشتند. ایستگاه متروی علامه‌جعفری به‌عنوان نخستین ایستگاه توسعه غربی خط 4و دهمین ایستگاه افتتاح شده در دوران مدیریت جدید شهری و صد‌وپنجاهمین ایستگاه متروی تهران به دست بهادر کاووسی‌فر، پدر شهیدان رضا و حسین کاووسی‌فر افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

راه‌اندازی ایستگاه با 1400میلیارد تومان اعتبار
شهردار تهران در آیین افتتاح نخستین ایستگاه از بخش توسعه غربی خط4 مترو، گفت: «خط۴ یکی از مطلوب‌ترین خطوط متروی تهران در کنار خط۶ است. برای راه‌اندازی ایستگاه علامه جعفری در یک‌سال گذشته حدود ۱۴۰۰میلیارد تومان هزینه شده است. با این افتتاحیه مسیر توسعه این بخش از خط مترو هموار خواهد شد تا مردم غرب تهران نیز بتوانند از خدمات مطلوب‌تری در بخش حمل‌ونقل عمومی بهره ببرند.» علیرضا زاکانی پیرامون کمک‌های دولت به مجموعه شهرداری با هدف افزایش واگن‌های مترو هم اشاره و عنوان کرد: «با همراهی خوب مجموعه دولت به‌ویژه معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور ان‌شاءالله به‌زودی تعهدات دولت در رابطه با خرید واگن‌های مترو عملیاتی می‌شود.»

افتتاح 22کیلومتر مسیر و 13ایستگاه
سکاندار پایتخت در بخش دیگری از سخنان خود از دوبرابر شدن افتتاحیه‌های مترو در سال‌جاری، نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «امسال شورای شهر اهتمام ویژه‌ای برای تحقق اهداف در حوزه حمل‌ونقل عمومی داشت؛ چراکه اکنون بیش از ۷۰ درصد رفت‌وآمدهای درون شهری با خودروهای شخصی صورت می‌گیرد، ۳۰ درصد باقیمانده رفت‌وآمدها که مرتبط با حمل‌ونقل عمومی است نیز کفاف لازم را نه از بعد زیرساختی و نه از بعد تجهیزات ندارد. در حوزه مترو تلاشمان بر این است در سال ۱۴۰۲ دوبرابر سال گذشته افتتاح تونل‌های ورودی مترو به طول ۲۲کیلومتر به همراه راه‌اندازی ۱۳ایستگاه جدید داشته باشیم. همچنین امسال عملیات راه‌اندازی خطوط ۹و ۱۰ مترو شروع خواهد شد و تکمیل خطوط ۷و ۸ مترو نیز تعیین‌تکلیف می‌شود. اکثر ایستگاه‌های برنامه‌ریزی شده تهران هنوز افتتاح نشده‌است و از سال بعد باید فاصله افتتاحیه‌های مترو به کمتر از یک‌ماه برسد.»

مکث
سرعت پیشرفت مترو


مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم پنجاه‌وسومین شنبه‌های امید و افتخار با اشاره به این موضوع که از سال‌های دور افتخار آشنایی و شاگردی علامه محمدتقی جعفری را داشته است، درباره نامگذاری این ایستگاه، گفت: «یکی از نکات تأکیدی ما در شوراهای پیشین این بود که بزرگراهی به اسم علامه جعفری داشته باشیم. سرعت پیشرفت مترو چند سالی کند شده بود و امیدواریم اکنون شاهد افزایش خطوط و ایستگاه‌ها باشیم. پیش‌بینی این بوده که ۳۰ درصد از حمل‌ونقل شهر تهران با مترو صورت بگیرد و با طراحی خطوط جدید به این جایگاه خواهیم رسید. خطوط و ایستگاه‌ها ساخته می‌شود، ولی واگن برای جابه‌جایی مردم به اندازه کافی وجود ندارد و در نتیجه این حرکت‌ها 100درصدی نیست. امیدواریم با پیش پرداخت دولت این امر محقق شود؛ چراکه نزدیک به یک‌سال‌ونیم است که منتظر پرداخت اولیه دولت برای ساخت واگن هستیم. انتظار و اصرار داریم که دولت بدهی خود را پرداخت کند تا بتوانیم ۱۴‌ماه بعد از پرداخت، واگن‌ها را به خطوط تزریق کنیم.»

مکث
پیشرفت پروژه‌های معطل مانده


محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو نیز در آیین بهره‌برداری از ایستگاه علامه جعفری و ۱۴۰۰ متر مسیر تونلی در پروژه توسعه غربی خط ۴ متروی تهران، گفت: «توسعه غربی خط ۴ مترو قریب به ۵ کیلومتر از ارم سبز تا جنوب همت طراحی شده است. ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی این ایستگاه می‌گذرد و سال‌ها بود که عملیات عمرانی متوقف شده بود. در دوره جدید، پیشرفت پروژه ۴۸درصد بود و اکنون در حوزه ساختمانی به بالای ۸۰ درصد رسیده است. این ایستگاه در بین اتوبان تهران ـ کرج، همت، حکیم، ستاری و بلوار آیت‌الله کاشانی واقع شده و مردم غرب تهران دسترسی آسان‌تری به مترو خواهند داشت. خط ۴ با 2خط ۵ و ۶ اتصال دارد. همچنین برای ساخت ایستگاه مذکور از یکی از روش‌های جدید استفاده کردیم؛ برای نخستین‌بار با ریل ۲۴متری عملیات ساختمانی انجام دادیم. این روش را در خطوط جدید ۱۰ و... انجام خواهیم کرد. برای ساخت این ایستگاه ۲۴۰ هزار مترمکعب حفاری و ۹۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی لحاظ شده است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید