• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190421
+
-

توسعه همه‌جانبه روابط راهبردی تهران - بغداد

رئیس‌جمهور عراق دیروز در شرایطی در مجموعه سعدآباد تهران، مورد استقبال همتای ایرانی‌اش قرار گرفت که 2کشور در چارچوب روابط راهبردی خود در سال‌های اخیر، پرونده‌های مهمی را به‌منظور گسترش همه‌جانبه مناسبات فی‌مابین، روی میز دارند.به‌گزارش همشهری، عبداللطیف رشید در راس هیأت بلندپایه‌ای به تهران سفر کرد تا درباره موضوع‌های موردعلاقه دوطرف، با سیدابراهیم رئیسی تبادل‌نظر کند؛ هیأتی که گفته می‌شود از مقام‌هایی مانند فوأد حسین، وزیر امورخارجه عراق، عون ذیاب، وزیر منابع آبی، زیاد علی فاضل، وزیر برق، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و تعدادی دیگر از مقام‌های بلندپایه این کشور تشکیل شده‌است.

عزم دوجانبه برای توسعه همه‌جانبه روابط
حضور رئیس‌جمهور عراق در تهران درحالی‌است که 2کشور در سال‌های اخیر گام‌های مهمی به‌منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف برداشته‌اند؛ برهمین اساس هم بود که روسای‌جمهور ایران و عراق، دیروز در جریان نشست هیأت‌های عالی‌رتبه 2کشور، با ابراز رضایت از روند روبه‌رشد اجرای موافقتنامه‌های دوجانبه، بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، ترانزیت و حمل‌و‌نقل، تبادلات تجاری و همکاری‌های امنیتی تأکید کردند.

پرونده‌های اقتصادی، روی ‌میز تهران و بغداد
در این میان اما تأکید بر توسعه روزافزون همکاری‌های اقتصادی و تجاری، از مهم‌ترین محورهای رایزنی هیأت‌های ایران و عراق در تهران بوده‌است؛ برهمین اساس هم بود که دوطرف تأکید کردند سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق که اکنون به بیش‌از ۱۰میلیارد می‌رسد، از ظرفیت‌های لازم برای ارتقا برخوردار است. این درحالی‌است که در جریان سفر هشتم آذرماه1401 نخست‌وزیر عراق به تهران، رئیسی و شیاع‌ السودانی رایزنی‌های مفصلی پیرامون توسعه همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین، ازجمله در حوزه‌های انرژی و بازرگانی داشتند.

توسعه همکاری‌های امنیتی
رایزنی‌های امنیتی بخش دیگری از گفت‌وگوی هیأت‌های ایرانی و عراقی را تشکیل می‌داد. دوطرف با تأکید بر اجرای مناسب تفاهمنامه امنیتی فی‌مابین، بر اهمیت آن در ارتقای امنیت منطقه‌ای تأکید کردند. مبارزه با تجارت مواد‌مخدر، تروریسم و جرائم سازمان‌یافته از دیگر محورهای رایزنی امنیتی مقام‌های ایران و عراق بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید