• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190420
+
-

دیدار رهبر معظم انقلاب با بیش از هزار نفر کارگر

وفادار مثل کارگران

جامعه کارگری با مرزبندی با دشمن نگذاشته بدخواهان از اعتراض‌ها سوء استفاده کنند

رهبری
وفادار مثل کارگران

رهبرمعظم انقلاب صبح دیروز (شنبه) در دیدار بیش‌از هزار نفر از کارگران، اعضای تشکل‌های کارگری و مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تأکید بر لزوم انجام شدن یک حرکت محسوس برای ارتقای سطح زندگی کارگران، جامعه کارگری و مقابله هوشیارانه کارگران با تحریکات دشمنان را تحسین کردند و فرهنگسازی درباره «رابطه مستقیم درآمد و ثروت با کار و تلاش» را نیاز حقیقی کشور و جامعه خواندند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف از دیدار سالانه با کارگران را برجسته شدن ارزش کارگر در جامعه برشمردند و افزودند: «کار» به‌علت تأمین کردن همه نیازها و لوازم زندگی مردم و کشور، درواقع حیات جامعه است، اما اگر کارگر نباشد، از کار و آثار آن و پیشرفت و شکوفایی کشور خبری نیست. بنابراین ارزش کارگر، ‌ارزش حیات جامعه و زندگی مردم است.

بیکاری، منشأ فساد
بیکاری منشأ فساد است. خیلی از این فسادها براثر بیکاری است. چند سال قبل از این، یک حرکتی را به‌منظور شناخت آسیب‌های اجتماعی با دولت وقت آغاز کردیم. بنده حتی خودم در جلسات شرکت می‌کردم. از این جلسه‌ها به این نتیجه رسیدم که بسیاری از آسیب‌ها ناشی از بیکاری است.

پیش‌نیاز تولید کار حقیقی و مفید
درک اهمیت کار و کارگر زمینه‌ساز تلاش برای تولید کار مفید است. نیاز حیاتی کشور و جامعه به کار، نیاز کارگر به‌کار برای اداره زندگی، نیاز روحی انسان به‌کار و تأثیر کاملاً محسوس کار در رفع و جلوگیری از بروز انواع فساد، نشان‌دهنده اهمیت فراوان برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و اقدام برای تولید کار و اشتغال حقیقی است.

مذمت ثروت‌های بادآورده
از نگاه اسلام و براساس آیات قرآن‌کریم، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پول‌ها و ثروت‌های بادآورده، واسطه‌گری، سوداگری، دلال‌بازی، رشوه، ویژه‌خواری به‌علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است.

تبعات قطع شدن ارتباط درآمد با کار
وجود مصادیقی از مُترَفین و انسان‌های غرق در ثروت و فساد و غرور در جامعه، ناشی از قطع شدن ارتباط درآمد با کار و تلاش است. فرهنگسازی در این زمینه، کار بسیار دشوار و بلندمدت، اما کاملاً ضروری است و هر گام در مبارزه با فساد، گامی در ایجاد این فرهنگ است.

فرمان 20سال قبل
حدود 20سال قبل، نوشته‌ مشروحی در باب مبارزه‌ با فساد دادم؛ آنجا هم گفتم که مبارزه‌ با فساد پیگیری می‌خواهد، به قول این داستان‌ها و افسانه‌ها «اژدهای هفت‌سر، یک سرش را بزنی، شش سر دیگرش مشغول کارند»، همه‌جانبه باید مبارزه کرد. اگر از آن زمان، دولت‌ها و مسئولان اقدام می‌کردند، امروز وضع بهتری داشتیم.

مبارزه با مفسد داخلی
نداشتن جرأت مبارزه با مفسد داخلی، موجب سلب شجاعت مبارزه با زورگویی‌های دشمن خارجی می‌شود. اگر مسئولی، جرأت مقابله با سوءاستفاده‌کنندگان از تجارت یا اعتبارات بانکی را نداشته باشد، درمقابل خواسته‌های دولت زورگویی مثل آمریکا هم جرأت مقابله نخواهد داشت.

مزیت‌های ارتقای زندگی کارگر
تعریف زبانی از کارگران خوب، اما ناکافی است. مسئولان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بدانند که ارتقای زندگی کارگر و اطمینان خاطرش به امنیت شغلی و چرخیدن راحت چرخ زندگی، سبب افزایش کیفیت کار و محصول می‌شود. بنابراین، هر تلاشی برای ارتقای زندگی کارگران، درواقع سرمایه‌گذاری برای سود بیشتر است.

کارگران باید با دلگرمی پای کار بیایند
تولید، ستون فقرات کشور است و کارگران، ستون فقرات تولید هستند. بخش مهمی از شعار امسال یعنی رشد تولید، به جامعه کارگری مربوط می‌شود و کارگران برای انجام وظایف دراین زمینه باید با دلگرمی و اطمینان خاطر پای کار بیایند.

سهم‌بَری عادلانه از درآمد کار
سهم کارگر در ایجاد ارزش برای محصول بیش‌از عوامل دیگر است. بنابراین به‌منظور ایجاد ارزش بالا برای محصولات باید در زمینه آموزش، مهارت‌آموزی و تجربه‌اندوزی کارگران برنامه‌ریزی جدی شود.توجه به سهم کارگر به‌معنای نادیده گرفتن سرمایه‌گذار و ایجاد جبهه درمقابل آن نیست.

اعتراض‌های بجا در جامعه کارگری
برخی اعتراض‌ها در محیط کارگری، ازجمله اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق‌ها یا واگذاری‌های غلط و فاسد بجاست. این اعتراض‌ها درواقع کمک به دولت و نظام و آگاه کردن آنهاست و دراین موارد نیز هرجا دستگاه‌های مسئول مانند قوه قضاییه وارد شدند، دیدند که حق با کارگران است.

ظلم به کارگر
بالا بردن زمینه‌‌ ارتقای توانایی‌های کارگر یک وظیفه است. در روایتی آمده که «ظلم به کارگر موجب نابودی همه اعمال خیر و حرام شدن بوی بهشت می‌شود». ظلم به کارگر فقط دستمزد ندادن نیست، بلکه اقدام نکردن در زمینه بیمه، بهداشت، آموزش، ابتکار، مهارت‌افزایی، سلامت خانوادگی و امنیت شغلی نیز ظلم به کارگران است.

وفاداری جامعه کارگری به نظام
 مهم‌ترین نشانه وفاداری جامعه کارگری به نظام، رفتار هوشمندانه آنها دراین چند دهه، یعنی ناکام گذاشتن تلاش‌های گروهک‌ها در اوایل انقلاب برای زمینگیر کردن نظام ازطریق به تعطیلی کشاندن کارگاه‌ها و همچنین ایستادگی هوشمندانه درمقابل تبلیغات انبوه بدخواهان برای قراردادن جامعه کارگری درمقابل نظام است.

نمی‌توانند جامعه کارگری را درمقابل نظام قرار دهند
هوشیاری و تأثیرناپذیری کارگران از تحریکات بیگانگان، «جهاد بزرگ جامعه کارگری» است. خیلی سعی کردند جامعه‌ کارگری را درمقابل نظام قرار دهند، تا امروز نتوانستند و بعد از این نیز به حول و قوه الهی نخواهند توانست جامعه کارگری را در مقابل نظام قرار دهند.

هوشیاری جامعه کارگری دربرابر دشمنان
خوشبختانه در همه قضایای اعتراضی، جامعه کارگری با مرزبندی و اعلام مرزبندی با دشمن و تأکید بر همراهی و رفاقت با نظام، نگذاشته است بدخواهان از اعتراض و تجمع سوءاستفاده کنند. می‌گویند به این کار اعتراض داریم، اما از دشمن بیزار و با نظام رفیق و همراه هستیم.

ایجاد اشتغال برای جوانان
ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده، اما بیکار یا دارای مشاغل نامربوط و همچنین جوانانی که اساساً به‌دنبال تحصیل و اشتغال نیستند، ضروری است. همه این جوانان، سرمایه‌های کشور هستند و صاحب‌نظران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید برای جلوگیری از معطل ماندن این سرمایه‌ها به دولت کمک فکری کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید