• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190389
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2AJR
+
-

سریال رسوایی‌ در رسانه‌های استعمار پیر

سریال رسوایی رسانه‌های انگلیسی از منظر مالی و اخلاقی گرفته تا کتمان حقیقت، طی 2دهه گذشته بارها تکرار شده است

گزارش
سریال رسوایی‌ در رسانه‌های استعمار پیر

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

در انگلیس مانند بسیاری دیگر از کشورها به‌ویژه در غرب، رسانه‌ها در طول فعالیت خود اگرچه با حداقل نظارت روبه‌رو هستند، اما این آزادی عمل البته با رسوایی‌های متعددی نیز روبه‌روست؛ ازجمله جدیدترین رسوایی، این بار دامن رئیس بنگاه سخن‌پراکنی انگلیس موسوم به بی‌بی‌سی را گرفته است. براساس گزارش‌ها، «ریچارد‌شارپ»، رئیس بی‌بی‌سی بعد از آنکه مشخص شد حدود 3 سال پیش به «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر وقت انگلیس برای گرفتن حدود یک میلیون دلار وام کمک کرده است، مجبور به استعفا شد. در جزئیات ماجرا گفته شده ریچارد شارپ قبل از اینکه به ریاست بی‌بی‌سی برسد برای دریافت وام ۸۰۰هزار پوندی (حدود یک میلیون دلار) به بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت برای یافتن ضامن کمک کرده بود و بعد از آن نخست‌وزیر، شارپ را به‌عنوان رئیس جدید بی‌بی‌سی توصیه کرده است.
2 سال پیش، وقتی این موضوع افشا شد سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق با رد این گزارش‌ها آنها را دروغ دانست و گفت: «ریچارد شارپ هیچ کمک بانکی به بوریس جانسون نداشته و جانسون هم هیچ درخواست مالی از او نخواسته است.» همان زمان، ریچارد شارپ نیز چنین اتهاماتی را تکذیب کرد. با این حال طرح این اتهامات به آغاز تحقیقات در این زمینه منجر شد و هفته گذشته نتیجه تحقیقات مستقل درباره این ماجرا منتشر شد. در این گزارش آمده است: رئیس بی‌بی‌سی درباره مراودات مالی خود با نخست‌وزیر وقت در لندن، حقایق را نگفته و قوانین را نقض کرده است. پس از انتشار این گزارش، رئیس بی‌بی‌سی نیز استعفای خود را اعلام کرد.
رسوایی مالی رئیس بی‌بی‌سی، نخستین رسوایی نیست که دامن رسانه‌های انگلیسی را می‌گیرد و طی سال‌های گذشته اتفاقات مشابهی دامن رسانه‌های انگلیسی را گرفته است. رسوایی‌های اعلام شده شامل جعل اطلاعات و همچنین دسترسی غیرقانونی به داده‌های خصوصی و یا انحراف خبرها در برخی از این رسانه‌ها بوده است.

کلاهبرداری‌های مالی در دیلی میرر
2000-1999

2 روزنامه‌نگار اقتصادی دیلی میرر در سال2005 به‌دلیل خرید و سپس فروش سهام بین سال‌های 1999 و 2000 و همچنین دریافت انعام از شرکت‌های خصوصی برای بازتاب خبرهای جهت‌دار محکوم شدند. تحقیقات نشان داد که جیمز هیپول و آنیل بایرول حداقل 41هزار پوند از پوشش خبری جهت‌دار به‌دست آورده‌اند. تحقیقات همچنین ثابت کرد که پیر مورگان، سردبیر روزنامه دیلی میرر از این اقدامات مالی روزنامه‌نگاران حمایت کرده بود. این ماجرا به اخراج روزنامه‌نگاران متخلف انجامید. نتایج تحقیقات حاکی از آن بود که گزارش‌های جهت‌دار دیلی میرر برای برخی شرکت‌ها به زیان مالی برخی خریدارانی منجر شده بود که با اتکای به این گزارش‌ها اقدام به خرید سهام شرکت‌های معرفی شده کرده بودند.

عکس‌های فتوشاپی رویترز
2006

در سال2006خبرگزاری رویترز 920عکس از درگیری رژیم صهیونیستی و لبنان از یک عکاس آزاد با نام «عدنان حاج» منتشر کرد و پس از آن مشخص شد که چندین عکس مهم در فتوشاپ دستکاری شده بودند. جنجال عکس‌های فتوشاپی رویترز در جریان جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی سروصدای زیادی به پا کرد و رویترز با تأیید دستکاری عکس‌ها و عذرخواهی رسمی، دستکاری عکس‌ها را اقدامی از سوی عکاس عنوان کرد.
با این حال علی رغم آن که تصاویر فتوشاپی رویترز در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد، اما این بنگاه خبری به‌خاطر انتشار این تصاویر غیرمعتبر جریمه مالی نشد.

فساد اخلاقی مجری شبکه‌ آی‌تی‌وی
2013

«رالف هریس»، مجری شبکه‌های مختلف انگلیس توسط تیم ویژه پلیس این کشور که درباره سوءاستفاده‌های جنسی تحقیق می‌کرد، بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. هریس که در آن زمان 82سال داشت، استرالیایی‌الاصل بود و از حدود نیم قرن پیش در انگلیس زندگی می‌کرد. او همچنین 40سال سابقه فعالیت در شبکه‌های مختلف تلویزیونی این کشور ازجمله «بی‌بی‌سی» و «آی‌تی‌وی» را در کارنامه خود داشت. وی در نهایت در دادگاه لندن به جرم ارتکاب خشونت‌های جنسی علیه چهار کودک و نوجوان به 5سال و 9‌ماه حبس محکوم شد.
اتهام سوءاستفاده جنسی از چهار کودک و نوجوان 8 تا 19 ساله بر ضد رالف هریس، به سال‌های 1969 تا 1986 بر می‌گردد و مجری  با تجربه پیشین شبکه بی‌بی‌سی در رابطه با تمام اتهامات وارده گناهکار شناخته شده است. مجری معروف سابق آی‌تی‌وی نه تنها در دادگاه از رفتار غیرانسانی خود ابراز پشیمانی نکرد بلکه به گونه‌ای رفتار کرد که گویی کار بزرگی انجام داده است.

عملیات جعلی اسکای نیوز  
2003

در آوریل2003، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارشی از خبرنگار خود به نام «جیمز فورلونگ» در زیردریایی اتمی انگلیس منتشر کرد که ظاهراً مشغول شلیک مستقیم یک موشک کروز در خلیج‌فارس در طول جنگ عراق بود. این گزارش شامل صحنه‌هایی از پرتاب موشک در خلیج‌فارس بود، اما بعد مشخص شد که این گزارش ساختگی بوده و خدمه در حال نقش بازی کردن بوده‌اند و اصولا زیردریایی در آن زمان در آب‌های انگلیس بوده و هیچ موشکی نیز پرتاب نشده بود. اسکای نیوز به خاطر این گزارش دروغین، 50هزار پوند جریمه شد و جیمز فورلونگ نیز 6‌ماه بعد خودکشی کرد.

رسوایی شنود رسانه مرداک
 2011

رسوایی شنود هفته‌نامه «نیوز آو دورلد» اشاره به شنود تلفن تعدادی از شخصیت‌های سیاسی، هنرپیشه‌ها و اعضای دربار در انگلیس دارد که توسط تعدادی از کارکنان این هفته‌نامه انجام گرفت. این رسوایی باعث شد روپرت مرداک صاحب امتیاز این هفته‌نامه اقدام به بستن این هفته‌نامه کند.
دامنه رسوایی مالی رسانه‌های مربوط به مرداک حتی به کناره گیری، جیمز، فرزند او از ریاست شرکت تلویزیونی - ارتباطی بی اسکای شد. جیمز مرداک حدود 2ماه پیش از آن نیز مجبور شده بود از ریاست شرکت نیوز اینترنشنال که ناشر روزنامه‌های متعلق به مرداک در انگلیس بود، کناره گیری کند. این شرکت در آن سال‌ها به‌شدت درگیر رسوایی شنود تلفنی شد و برخی از مدیران آن در همان زمان توسط پلیس دستگیر و بازجویی شدند و پرونده بسیاری از آن‌ها سر از دادگاه‌ها درآورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید