• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190363
+
-

سرشاخ با قهرمان جهان

تیم ملی بسکتبال ایران در جام‌جهانی پیش رو، با اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی، برزیل و ساحل عاج همگروه شد

سرشاخ با قهرمان جهان

جواد نصرتی|  داستان تکراری همگروهی با اسپانیا و برزیل، دست‌بردار تیم ملی بسکتبال کشورمان نیست؛ ایران در جام‌جهانی 2023که همین تابستان در شرق آسیا برگزار می‌شود، دوباره با هر دو تیم همگروه شده است.
ایران در گروه G جام‌جهانی2023 علاوه بر اینها، با ساحل عاج، نماینده آفریقا هم همگروه شده است. جام‌‌جهانی با حضور 32تیم به‌صورت مشترک، از 3 تا 19شهریور، در کشورهای فیلیپین، اندونزی و ژاپن برگزار می‌شود. قرعه‌کشی این مسابقات دیروز در مانیل پایتخت فیلیپین برگزار شد.
در دور پیش بازی‌ها که در چین برگزار شد، اسپانیا، قهرمان شد. ایران در بازی‌های دور پیش، یکی از بهترین عملکردهای تاریخ خود در جام‌جهانی را داشت و در بازی با اسپانیا، چنان درخشید که مربی این تیم سرشناس، ‌مجبور شد در کوارتر آخر ستاره‌هایش را که به آنها استراحت داده بود، به میدان بفرستد. درنهایت این بازی با اختلاف اندک و با نتیجه 65 بر 73 به‌نفع اسپانیا به پایان رسید. ستاره‌های ایران در آن بازی، محمد جمشیدی و حامد حدادی بودند که به‌ترتیب 15امتیاز و 15ریباند ثبت کردند. مارک گسول ستاره اسپانیا در این بازی فقط یک امتیاز بیشتر از جمشیدی کسب کرد و امتیازآورترین بازیکن زمین شد. نخستین تجربه بازی با اسپانیا در جام‌جهانی اینقدر جذاب و نزدیک نبود و ایران در جام‌جهانی2014 در خود اسپانیا، با نتیجه 90 به 60 مغلوب میزبان شد. حدادی در این بازی 15ریباند داشت و عملکرد به‌مراتب بهتری از مارک گسول داشت که با 10ریباند، بهترین بازیکن تیمش زیر حلقه بود.
ایران، با برزیل هم سابقه‌ای طولانی در جام‌های جهانی دارد؛ تیم ملی کشورمان، در نخستین حضورش در جام‌جهانی در سال2010 با برزیل همگروه شد و با وجود درخشش حامد حدادی (16امتیاز و 9ریباند)، با نتیجه 65 بر 81 مغلوب شد. در جام‌جهانی2014، تقابل دوباره 2تیم، باز هم به نفع نماینده آمریکای جنوبی بود و برزیل این بار با نتیجه 79 بر 50 تیم ملی کشورمان را شکست داد.
ساحل عاج، دیگر حریف ایران در مرحله مقدماتی، ‌یکی از قدرت‌های بسکتبال آفریقاست و با وجود شگفتی‌های زیاد در مرحله مقدماتی، موفق شد از پس مدعیان بربیاید و به مسابقات صعود کند.
ایران در مرحله گروهی دور پیش، علاوه بر اسپانیا، با پورتوریکو و تونس هم همگروه بود و این فرصت را داشت که برای نخستین بار، به‌عنوان یکی از صعودکننده‌های اصلی به مرحله بعد برود، با این حال بازی برتر با پورتوریکو را در ثانیه‌های آخر واگذار کرد و 81 بر 83 شکست خورد. تونس، تیمی که پیش‌تر در جام‌جهانی2010 مغلوب ایران شده بود، در یکی از درخشان‌ترین بازی‌هایش، موفق شد ایران را 67 بر 79 شکست دهد. ایران با وجود از دست دادن این فرصت‌ طلایی برای صعود، در گروهN سمت بازنده‌های جدول به میدان رفت و در پی پیروزی در برابر آنگولا و فیلیپین و به لطف شکست چین مقابل نیجریه در یک گروه دیگر، به‌عنوان یکی از نمایندگان آسیا، راهی المپیک توکیو شد.
در قرعه‌کشی دیروز جام‌جهانی در مانیل، حامد حدادی کاپیتان تیم ملی کشورمان، محسن معزی‌فر دبیر فدراسیون و سفیر کشورمان هم حضور داشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید