• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190361
+
-

بحرین‌بازی

لالیگایی‌ها و لیگ برتری‌ها بیش از بقیه وقت می‌کشند

بحرین‌بازی

در جام‌جهانی اخیر با پیشنهاد کولینا، داور بازنشسته ایتالیایی وقت‌های تلف‌شده زیادی برای هر مسابقه گرفته شد؛ طوری که به‌طور مثال در بازی ایران و انگلیس یک 14دقیقه و یک 10‌دقیقه اضافه برای هر نیمه در نظر گرفته شد. اما این به یک رویه تبدیل نشد. با اینکه پس از راه‌اندازی سیستم کمک‌داور ویدئویی موسوم به VAR، وقت‌های زیادی در هر بازی بر سر چک‌کردن صحنه‌های مشکوک مسابقه هدر می‌رود، زمان اضافه در نظر گرفته شده در هر بازی لیگ‌های اروپایی به اندازه جام‌جهانی نیست. کولینا گفته بود که در جام‌جهانی زمان مربوط به تعویض‌ها، شادی پس از گل، بررسی کمک‌داور ویدئویی، مصدومیت بازیکنان و هر اتفاقی نظیر آن محاسبه شده است. حالا در این شرایط «اُپتا» اقدام به بررسی دقیق زمان‌های تلف‌شده لیگ‌های مختلف اروپایی کرده و به این نتیجه رسیده که زمان مفید مسابقات در لیگ برتر انگلیس نسبت به یک دهه اخیر کمتر شده. یعنی قبلا تیم‌ها بی‌غل‌وغش‌تر بوده‌اند و الان یاد گرفته‌اند زمان بازی را بکشند. چندی پیش اریک تن‌هاخ نسبت به همین موضوع شاکی بود و از نیوکاسلی‌ها ایراد می‌گرفت که کثیف بازی می‌کنند و وقت می‌کشند و اتفاقا به همین نیوکاسل با منچستریونایتد باخت. تازه، انگلیس خوب است؛ وضعیت لالیگا بدتر است. این تنها مشکل انگلیس نیست. در سایر لیگ‌های معتبر هم اوضاع همین است و معمولا بیش از 28درصد از زمان مفید بازی در جریان نیست. بیشترین زمان تلف‌شده متعلق به لیگ فوتبال اسپانیاست. شما بازی‌های بارسا، اتلتیکو و رئال‌مادرید را در این فصل ببینید، موضوع برایتان روشن می‌شود. بارسا پس از مسی مثل قبل بازی نمی‌کند. تیم ژاوی و پیش‌تر تیم رونالد کومان بویی از تیکی‌تاکا نبرده‌اند. سبک ژاوی در بارسلونا کاملا تدافعی و وابسته به مهارهای تراشتگن است. او تیم‌ها را یک بر صفر می‌برد. تکلیف اتلتیکو با دیگو سیمئونه هم که همیشه روشن است؛ فوتبال دفاعی و سیاستمدارانه. بازی‌های رئال‌مادرید را در لالیگا ببینید و مقایسه کنید با بازی‌های بین‌المللی آنها. در اسپانیا روی اعصاب وینیسیوس می‌روند و او را می‌زنند یا هواداران حریف توهین نژادپرستانه می‌کنند. این راهی تاکتیکی برای متوقف‌کردن رئال‌مادرید است. در این شرایط وینی عصبی شده و با هواداران و بازیکنان حریف درگیر می‌شود. وقت زیادی برای همین‌ها از دست می‌رود.
میانگین مسابقه (بدون احتساب وقت اضافه) در جام جهانی قطر 100‌دقیقه و 23‌ثانیه طول کشید. از این میزان 57.3‌درصد از مواقع توپ در جریان بازی بود؛ میانگین 3‌دقیقه و 18ثانیه بیشتر از میانگین لیگ برتر 23-2022. این یعنی در همین اختلاف 3‌دقیقه و خرده‌ای سادیو مانه که رکورددار سریع‌ترین هت‌تریک تاریخ لیگ برتر است، می‌توانست 3‌گل بزند. حالا بیاییم و زمان‌های تلف‌شده و گرفته‌شده را در لیگ‌های مختلف مقایسه کنیم.

نیوکاسل یونایتد به طور میانگین 36.8‌ثانیه قبل از زدن یک ضربه کنار دروازه وقت تلف می‌کند که بیش از 3‌ثانیه بیشتر از هر تیم دیگری در لیگ برتر است. میکل آرتتا و اریک تن‌هاخ از جمله کسانی هستند که از تمایلات نیوکاسل برای اتلاف وقت در این فصل انتقاد کرده‌اند و وقتی به داده‌ها نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد که ادعاهای آنها موضوعیت دارد.

بازیکنان نیوکاسل برای ضربه شروع مجدد از کنار دروازه به 36.8ثانیه زمان نیاز دارند که این خودش یک رکورد است. اورتون نزدیک‌ترین تیم است با 32.9ثانیه، برنتفورد، بورنموث، کریستال پالاس، چلسی و ولوز که همگی به بالای 30ثانیه زمان برای شروع مجدد از کنار دروازه نیاز دارند و شریف‌ترین تیم هم لیورپول است که به‌سرعت و تنها پس از 21.5ثانیه که توپ از زمین خارج شد با آلیسون کار را آغاز می‌کند. تیم‌های من‌سیتی، لستر، برایتون و تاتنهام در رده‌های بعدی قرار دارند.

  میانگین زمان بازی با توپ در لیگ برتر در این فصل 54‌دقیقه و 46‌ثانیه است. این کمترین میزانی است که در 11‌فصل از زمان شروع رکوردها (13-2012) تاکنون ثبت شده است؛ 22‌ثانیه کمتر از فصل گذشته و یک‌دقیقه و 57‌ثانیه کمتر از پیک 56:43 در سال 14-2013 است.
  در این فصل میانگین 8دقیقه در هر بازی فقط به‌خاطر VAR وقفه ایجاد می‌شود که به همین نسبت زمان تلف‌شده منظور نمی‌شود.
  لالیگا با 53:41دقیقه زمان مفید در هر مسابقه پایین‌ترین میزان زمان مفید را بین 5‌لیگ بزرگ اروپایی به خود اختصاص داده است؛ این یعنی تنها 54.6درصد از زمان مسابقه بازی در جریان است. این آمار در لیگ فرانسه که در رده نخست است، به 55:59دقیقه یا به عبارتی 58.1درصد زمان مفید می‌رسد، سری‌آ 54:40دقیقه (56درصد)، بوندس‌لیگا 54:03دقیقه (55.8درصد) و لیگ برتر 53:41دقیقه (55.8درصد).
  طبیعی است با توجه به زمان زیادی که لالیگایی‌ها وقت می‌کشند، زمان در نظر گرفته شده در انتهای هر نیمه برای مسابقات این لیگ بیش از سایرین باشد؛ 8:16دقیقه. این زمان برای مسابقات جام جهانی 10:23دقیقه بود، برای لیگ یک فرانسه 6:25دقیقه، برای سری‌آ 7:39دقیقه، بوندس‌لیگا 6:33دقیقه، لیگ برتر 8:14 و لالیگا 8:16دقیقه است.
  هر بار توقف برای چک‌کردن صحنه‌ای توسط کمک‌داور ویدئویی به‌طور متوسط 73ثانیه طول می‌کشد. ضربه آزاد به‌طور میانگین 33ثانیه زمان می‌برد، کرنر 33ثانیه، ضربه دروازه 30ثانیه، اوت‌دستی 16ثانیه، ضربه پنالتی 112ثانیه، ضربه شروع مجدد پس از گل 72ثانیه.
  در این فصل لیگ برتر به‌طور متوسط برای هر ضربه ایستگاهی یا کرنر یا ضربه دروازه، نیم دقیقه زمان تلف شده است، پرتاب اوت 16ثانیه، ضربه شروع مجدد پس از ردوبدل شدن گل، 2دقیقه و پنالتی 72ثانیه.
  اگر زمان بین خروج توپ از بازی و شروع مجدد بازی در گوشه‌ها، ضربات آزاد، پرتاب‌های توپ، ضربات گل، ضربات آف، پنالتی‌ها و توپ‌های پرتاب را در نظر بگیریم و نام آن را تاخیر در جریان مسابقه بنامیم، لیورپول کمترین زمان تلف‌شده را به خود اختصاص داده؛ با 23.3دقیقه در هر مسابقه. بازیکنان منچسترسیتی 2‌دقیقه و 3ثانیه بیشتر وقت تلف می‌کنند. لستر با 25.8دقیقه باانصاف‌ترین تیم پس از لیورپول و من‌سیتی است. در رده‌های بعدی می‌توان نام تیم‌های تاتنهام، من‌یونایتد، چلسی، برایتون، لیدز، ناتینگهام و آرسنال را دید. آرسنالی‌ها برای شروع مجدد بازی 27.6دقیقه وقت تلف می‌کنند. بدترین تیم برنتفورد است با 31.4 و نیوکاسل با 29.9 و ساوتهمپتون  و بورنموث با 29.2دقیقه.
  برسیم به وقت تلف‌شده برای انداختن اوت؛ بازیکنان لستر و منچسترسیتی بیش از سایرین برای اوت انداختن عجله دارند؛ 13ثانیه و 14ثانیه. لیورپول، چلسی و نیوکاسل در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند و در انتهای جدول به نام تیم‌های ساوتهمپتون (18.9)، برنتفورد (18.7) و استون‌ویلا (18.5ثانیه) برمی‌خوریم که عجله چندانی برای اوت‌اندازی ندارند.
  لیورپول یک مربی جداگانه برای پرتاب اوت دارد که فصل پیش استخدام کرده. این مربی دانمارکی به نام توماس گرونمارک یکی از عوامل کم وقت تلف‌کردن بازیکنان این تیم در طول فصل است. او همان کسی است که هر بار بازیکنان قرمزها می‌خواهند اوت پرتاب کنند، کنار آنها می‌رود و تشویق‌شان می‌کند به سریع‌تر انداختن تا به این ترتیب وقتی هنوز بازیکنان حریف جایگیری نکرده‌اند، توپ به جریان بیفتد و احتمالا ضدحمله‌ای شکل بگیرد. یکی دیگر از عوامل این موضوع توپ‌جمع‌کن‌های ورزشگاه آنفیلد هستند که معروف‌اند به کمک به بازیکنان برای سرعت‌بخشیدن به بازی. نمونه آن را در کام‌بک تاریخی این تیم مقابل بارسلونا به یاد داریم که یکی از توپ‌جمع‌کن‌ها توپ را سریع به آرنولد رساند تا این مدافع راست زمینه گل لیورپول را فراهم کند.
  کوتاه‌ترین بازی این فصل لیگ برتر تساوی 2-2 لیدز یونایتد با وستهم بود که توپ تنها برای 42دقیقه و 12ثانیه جریان داشت. یعنی تماشاگران تنها 42.3درصد از زمان بازی مشغول تماشای فوتبال بودند و در بقیه زمان این مسابقه توپ در جریان نبود.
  برعکس این مورد، پیروزی خانگی 4 بر صفر منچسترسیتی برابر ساوتهمپتون بوده که در اکتبر2022 توپ به مدت 68دقیقه و 6ثانیه در جریان بوده است؛ یعنی تماشاگران 6/71درصد از زمان بازی در حال تماشای فوتبال بودند. این یعنی مسابقه یاد شده 25دقیقه و 54ثانیه بیش از بازی لیدز وستهم فوتبال داشته است.
  بازیکنان اورتون در بازی با منچسترسیتی برای هر پرتاب اوت 51ثانیه وقت تلف کردند که رکورد این فصل بود. با همین حربه توانستند سیتی را یک-یک متوقف کنند.
  فقط در یک فقره دروازه‌بانی به نام ویسنته گوایتا از کریستال‌پالاس در بازی با نیوکاسل بیش از 10‌دقیقه زمان بازی را کشت. او 10‌بار شروع مجدد از کنار زمین داشت که به‌طور میانگین برای هر کدام 63ثانیه زمان تلف کرد.
  دروازه‌بان ایرلندی تیم ساوتهپمتون به نام گوین بازونو در تساوی خانگی 3-3 مقابل آرسنال بیش از 10‌دقیقه برای شروع مجدد مسابقه وقت تلف کرد و جالب اینکه حتی یک‌بار هم کارت زرد نگرفت. تنها 6مورد در این فصل پیش آمده که دروازه‌بان‌ها 10‌دقیقه یا بیشتر فقط برای شروع مجدد بازی وقت بکشند. او 18بار توپ را از کنار دروازه به حرکت درآورد که برای هر کدام به‌طور متوسط 43.7ثانیه وقت گرفت. این را بگذارید کنار 13دقیقه و 6ثانیه زمان تلف‌شده پس از گل‌ها.
  خود آرون رمزدیل، دروازه‌بان آرسنال در این فصل در بازی با لیورپول برای هر شروع مجدد 57ثانیه وقت کشت و به‌تنهایی 10‌دقیقه زمان مفید مسابقه را هدر داد.

 البته اینهایی که گفتیم میانگین است. منچسترسیتی که با پپ گواردیولا بازی مالکانه را دنبال می‌کند، 61.8درصد از هر مسابقه را فوتبال بازی می‌کند؛ یعنی بازی با توپ و زمان مفید با این درصد جریان دارد. لیورپول یورگن کلوپ با 58درصد زمان مفید در هر مسابقه در رده دوم است، لسترسیتی  با برندن راجرز 58درصد، تیم‌های وستهم، تاتنهام، منچستریونایتد، برایتون، بورنموث، کریستال پالاس و چلسی در رده‌های بعدی جای دارند. عجیب اینکه آرسنال به‌عنوان زیباترین تیم این فصل تنها 55.4درصد از بازی‌هایش زمان مفید بوده است و بقیه تلف شده. شاید دلیل آن بازی‌های تدافعی تیم‌های دیگر مقابل این تیم باشد. در رده آخر این جدول همان‌طور که تن‌هاخ به آن اشاره کرد، تیم نیوکاسل است با 52درصد زمان مفید در هر مسابقه. نیوکاسل در 2بازی اخیر به تاتنهام و اورتون به‌ترتیب 6 و 4گل زده اما این چیزی از سیستم وقت‌کشی این تیم کم نمی‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید